Meetup

Frukostturné med DIBS

I November ger sig DIBS och utvalda partners ut på frukostturné. Inte mindre än sju olika seminarium med vår branschs främsta experter kommer att hållas över hela Sverige. På två av dessa står vi på Angry Creative för matnyttig information som kan hjälpa till att öka försäljning och kundernas engagemang för företag oavsett. Seminariet är bra för alla företag oavsett vilken ingång man har, vare sig det är är E-handel (B2C/B2B) eller digital marknadsföring (B2B).

Kom och träffa e-handlare från din stad över en kopp kaffe och låt dig inspireras.

15/11 – Helsingborg: Kartlägg kundresan och förbättra din e-handel, Jimmy Rosén, Angry Creative. Anmälan

16/11 – Malmö: Kartlägg kundresan och förbättra din e-handel, Jimmy Rosén, Angry Creative. Anmälan

WooCommerce Meetup i Oslo

Den 6:e Mars var vår VD Jimmy Rosén i Oslo och pratade E-handel i Oslo. Kvällen blev mycket intressant och vi talade om alla problem som man inte tänkt på när man startade sin E-handel som kommer när man skalar en E-handel som använder WooCommerce.

WordPress Meetup – E-commerce Edition – October 2017

Friday, Oct 6, 2017, 6:00 PM

Posthuset
Biskop Gunnerus’ gate 14A Oslo, NO

54 WordPress-folk Went

Howdy!E-commerce season is upon us, so we’re running with an e-commerce themed WordPress Meetup this time.We’re so lucky to have Jimmy Rosén over from Norrköping in Sweden. He is speaking at WooConf in Seattle later in October, but will first deliver his talk to us in Oslo.The venue is the same place as the last couple of times, Posthuset (aka “…

Check out this Meetup →

Föreläsningsserie: Introduktion till E-handel med WooCommerce

20170518

Under våren har vi på Angry Creative arrangerat och medverkat i meetups inriktade mot WooCommerce i Göteborg, Stockholm och Malmö.

Vårt tema har varit introduktion till WooCommerce. Vi har talat om de vanligaste fallgroparna som finns när man skapar en E-handel i WooCommerce och vad man skall tänka på för att få en smidig övergång till att bli en E-handlare med luft under vingarna.

Under hösten planerar vi för fler roliga WordPress och WooCommerce-inriktade träffar som bland annat kommer att handla om affärssystem och vilket värde smidiga integrationer ger i kombination med WooCommerce samt vad för fördelar CRM/MAP-system och inbound marketing gör och hur man kan arbeta med WordPress och WooCommerce.

Meetup Norrköping

20160811

Den 11:e Augusti arrangerar vi WordPress Norrköping, en meetup för alla WordPress-entusiaster. Kika på Meetup.com för anmälan!

Great DevOps for WordPress, Succeeding with Agile + office-warming in party!

Thursday, Aug 11, 2016, 12:00 PM

Angry Creative AB
Bråddgatan 11 Norrköping, SE

41 Pressers Went

Angry Creative gets a new office (460m2) and we have to break it in by throwing a meetup and a office-warming party. We’ll mingle and those of us who wants to can attend the lectures. Bring all your friends, we’ll have games and prizes! :)Schedule: 12:00 Mingel 14:00 Keynote (Jimmy Rosén)Room A: 14:15-14:40 Daniel Melin – Uppskattat.se: Från 0…

Check out this Meetup →

Tips & trix för WordPress-projekt på #wpdagen

20151123

Internetdagarna 2015 hölls en meetup med titeln WordPress means business. Med på evenemanget var bland annat WooThemes grundare Magnus Jepson och hans kollega Joel Bronkowski, tillsammans med en mängd andra både bekanta och nya ansikten.

Jimmy Rosén från Angry Creative var med och pratade om vilka faktorer ett WordPress projekt behöver för att projektet skall bli framgångsrikt. Det handlade mycket om agil projektledning, att sätta förväntningar, avstämningsmöten och förvaltningstekniker. Tack till Jack Oderland för fotot.

Ladda hem presentation som PDF

 

WooThemes historia

WooThemes berättade om sin resa från en startup till att idag vara en av världens största E-handelsplattformar och resan till att bli en del av Automattic.

Tyvärr blev inte spåret filmat (därav att ingen video finns av vår presentation), men vi lyckades filma WooThemes från en mobiltelefon, här med teknikstrul och annat bortklippt :).

En intressant historia som vi hoppas inspirerar andra.

WordPress STHLM Meetup #2

20150519

On this meetup event our CEO Jimmy talked about the great things about having a firm and working with open source, but also about some of the problems.

Finding the right balance between making money and contributing to any Open Source project is hard. By sharing some of his insights, success stories and failures Jimmy hopes to help future entrepreneurs building their own Open Source-based firms.


Open Source Entrepreneurship

I love systems. Ever since I was a child I have always felt a strong need to arrange stuff. I love taking something that is complex in nature and transforming it into processes that you can manage. When I was a kid people thought I was strange, arranging the contents of my drawers in different colours and categories. But its like what you say; You only connect the dots looking backwards.

For most of my life I have been an avid supporter of Open Source ideas. For many people, the idea of ”sharing” is attributed to being young and rebellious. Ive many times heard that ”If youre not a communist when you’re young you are heartless, if you’re not a capitalist when you’re old you’re brainless”, but the insight that sharing ideas actually make more value in the world than not sharing ideas has sticked with me for life.

Today, I run a business. I have Finally found a good way to satisfy my fetish for arranging stuff. I try very hard every day to be a great servant leader, using Jurgen Appellos words (Management 3.0 etc). In that business, we only deal with the Open Source project we all love – WordPress. Using WordPress we build websites, e-commerce and intranets. It’s loads of fun and we do our best on every project.

For a client, investing in open source in general and WordPress in particular has many benefits. A worldwide community of consultants guarantees that no single entity disappearing will cause the project any major harm. The same community has also provided lots and lots of great (and free!) software, pushing the limits of time needed to deliver great projects.

In this post I’m going to share some insights in what I believe are important factors for having a great business working with WordPress. Because Open Source and WordPress are great. But there are also problems that needs solving, and these go beyond just selling stuff.

Problem #1: Employing good people

There is no way to know how skilled consultants are. Everyone are ”experts” in their own minds. How can you ever decide who is skilled and not?

We are good because we have failed. A lot of times. And we’ve had a very controlled growth pace, minimizing margins for error. But oh boy, I´ve worked. I’ve worked a lot.

By having a good foundation and people that I trust i can just ask them to evaluate other people. I mostly talk with people and check how I feel their culture rhymes with ours and if they don’t have crazy money needs, otherwise I ask someone else to do an on-site evaluation with them. That is usually that they do some small thing together for a few hours and analyse how the person solves problems. That works great!

Problem #2: Claiming responsibility

One major problem is; Who is responsible for maintenance, bugs and hidden flaws, and how can we deal with it?

Since updates for WordPress appear to just ”drop out of the sky” as free stuff, who needs someone to help with updates and security audits, right?

I’m sorry to say, but it doesn’t work like that. Stuff break. And it breaks often. In order to be safe we need tests, and lots of them.

At Angry Creative, we have reversed how we think about tests. ”Reversed? What?” you might wonder.

Usually, you have Unit tests at the base of our tests. A unit test can easily be explained as a function that controls what another function does.

In conjunction with unit tests you often have selenium tests. These are tests that mimic a real user in a browser, clicks buttons and secures that function a, b and c combined actually works to create value for the client.

We don’t believe that we can work with test-driven development working with a CMS.

Test-driven-development (TDD) is when you create your unit test first, then you write your feature. This is often considered the essence of good craftsmanship. But we simply can’t. We rely too heavily on modules that are in the plugin repository that someone else in the community built. And since they didn’t work test-driven, we can’t really do it either. And since clients most often doesn’t know what unit tests are, they compare our quotes with other people who doesn’t do unit testing. Unfortunately, its not good business. We only do unit tests where we really feel that we can’t do without them.

Instead, we have a Behaviour-driven-development (BDD) approach. That is basically, if we click this, we expect this to happen. Using this approach it makes more sense using Selenium for our tests. That speeds things up a lot, while still maintaining a low level of bugs introduced in production.

This is great and all, but a lot of times we struggle more with regression faults in CSS than anything else. And this used to be our most common complaint from clients. But; by introducing another layer as standard in our testing process we have lowered client complaints to almost being non-existent.

What we did was that we used a pre-existing technology (Wraith) with some adaptation to compare the site in a ”before” and ”after” state. The software visits the website, scrapes the content and screenshots the pages, and then does the same for the version of the site where we have made changes. This way, unwanted changes are spotted easily and never reaches production.

This way we can claim responsibility and do a real good job, too. Its great.

Problem #3: Project ownership

The question of who controls what is accepted into core can be a problem.

The question of who controls what is accepted Its not really a problem in the sense that no-one CAN do it or isn’t ALLOWED to do it. The problem in my opinion is rather who really takes the time and effort to do it?

Committing to core is hard. It requires a strict approach, unit tests and good workflow. You can’t really hire juniors and expect them to commit to core on their second day of work. It doesn’t work like that. The people that has the skill to commit to core are the people who has been there for a while. That many times mean that if you want to commit to core, you’ll either have to force people to do it on work-time, or you’ll have to find people willing to commit stuff to the community in their own spare time.

That all sounds good and all. Most of us do lots of things for free on our spare time to improve upon the world around us. But, not that many actually do contribute. Its most often a question of motivation, commitment and time management quite frankly. Its not easy helping the community out at the same time as you want to maintain normal relations with the people around you.

The logical solution is then to make it part of business. And sure, building a system where people has to contribute to the community a little bit every week works great in theory. But if we want to make an impact we need to have people working full-time with community issues. And most bureaus are, to be honest, just too small to be able to afford high-competence consultants to do lots of free work.

Is there any other way of doing it? There are successful companies outside of the WordPress sphere that openly say that 10% of all project budgets goes to improving the community. Couldn’t that work? Yes, it could. The only problem is that WordPress buyers usually doesn’t have huge projects. And they don’t really care about our community.

If only the occasional commit comes from freelancers / bureaus; How can we ever expect to have any influence in what happens to the product?

Therefore, we must have growth. However; growth without a purpose is cancer. We need motivation in order to optimise the whole. Making money for owners should not be the main incentive, though its great if we can do that, too. If you play your cards right and take good decisions you’ll make some money while contributing. And you can only grow by solving step by step solving the problems of working with open source.


Building great things with WP-API & The WordPress Object Cache

Our friends Christoffer Larsson and Stanislav Khromov will also gave great talks. Read Aftonbladets blog post about it!


WordPress Stockholm

Stockholm, SE
394 Pressers

Making the most of the WordPress platform for business or personal. Make the web awesomer (if that’s a word) through WordPress.

Next Meetup

Meetup #3

Wednesday, Sep 16, 2015, 7:00 PM
1 Attending

Check out this Meetup Group →

#wpbar jönköping 2015

20150326

Den 26:e Mars var det dags för våra kompisar på Knowit Jönköping att hålla i nästa #wpbar i serien. Vi var självklart där och både lyssnade och talade. Två av föreläsningarna var riktade mot utvecklare och en var riktad mot redaktörer. Men med en utvecklarvinkling. Många förkortningar och lolcats blev det!

Modern WordPress-utveckling

Olaf från Knowit berättade om tanken bakom Bedrock-Ansible och om hur Olaf och hans kollegor använder verktyget för att göra effektivt utvecklingsarbete. Med hjälp av de olika verktygen som finns inkluderade så är det enkelt att till exempel klona produktionsmiljön, och det är enkelt att synka servermjukvara mellan olika miljöer.

Olaf har skrivit en kort guide som hjälper en att komma igång.

Sju regler för att skriva bra plugins

Vår arkitekt Plux pratade om hur man bör skriva plugins som skall användas för sidor som har väldigt tung trafik. Plux gick igenom sju ”regler” som man som utvecklare bör följa. Dessa sju var:

  1. Ha en strategi
  2. Följ kodstandarder & skriv läslig kod
  3. Ta säkerhet på allvar!
  4. Ha en tydlig dokumentation
  5. Använd klasser / prefix
  6. Ladda bara det du behöver
  7. Städa efter dig!

Det blev en tung pekpinne kring hur man bör göra och inte bör göra när man utvecklar plugins, för att sedan utvecklas in i tydliga exempel plugins som gjort ett bra jobb och ett mindre bra jobb. En plugin som fick sig en känga var User Access Manager som lyftes fram som ett exempel som ”tog dålighet till en helt ny nivå”. Plux berättade att pluginet genererar enorma mängder databasanrop.

Pluginet lyftes fram som ett exempel på att man misslyckats framförallt med punkt 6 och punkt 7. Ett annat plugin som lyftes och fick sig en känga var Fancybox for WordPress som ganska nyligen hade ett enormt säkerhetshål.

Förenkla för dina administratörer

Olaf visade hur man på ett enkelt sätt kan tighta till administrationsgränssnitten för redaktörer för att inte förvirra dem. Olaf menade att man alltid bör ta bort ”Dashboard” och alla andra funktioner som användare inte behöver ha.

Andra sätt man kan förenkla för administratörer är att ändra knapparnas namn till någonting som är mer intuitivt för användare, som att till exempel ändra ”Inlägg” till ”Nyheter” eller ”Blogginlägg” eller något liknande.

Efter denna föreläsningen påbörjades en QA. Många undrade om någon annan hade provat plugins som de sett som var intressanta. Erfarenhet av till exempel Edit Flow och Wp-papi efterlystes. Ett annat ämne som togs upp var den heta potatisen som är git istället för svn på wordpress.org

#wpbar Norrköping

20141121

Äntligen är det dags för #wpbar Norrköping igen!

Den 21:e November är det dags för en favorit i repris, nämligen #wpbar i Norrköping.  Nu var det nästan ett år sedan sist så nu smäller det! Denna gång gör vi på Angry Creative och Knowit Jönköping gemensam sak och bjuder både på fri bar och något gott att äta. Det ryktas även om en pingisturnering. Vi samlas för mingel klockan 17 och sedan har vi en kanonkväll!

När? 2014-11-21, från klockan 17:00 och framåt

Var? Angry Creative AB, Bråddgatan 7, 602 22 Norrköping

Kostnad? Gratis!

Hur anmäler jag mig? Anmäl er på Facebook

Finns det nånstans att sova? Kolla gärna Cloud Hostel

 

 Talare för kvällen:

Olaf Lindström

Recap: WordCamp Europe

Vad var de viktigaste poängerna på WordCamp Europa sett ur perspektivet från oss i Sverige?

Jimmy Rosén @angrycreative

WordPress förvaltning

En utmaning för vår bransch är förvaltning. Vad för typ av system och processer behövs för att kunna göra bra leveranser?

Foton från kvällen


Fotograf: Stanislav Khromov

#wpbar Jönköping

20140228

Fredagen den 28:e Februari var vi och hälsade på Knowit Jönköping som höll i #wpbar jönköping. Vi var där och berättade om WordCamp Norrköping 2014 som vi är huvudarrangörer av och lyssnade på några intressanta föreläsningar.

 

Lidköping kommuns nya webbplats

Robert Lidberg från Duva berättade om hur de arbetet med jobbet av Lidköping kommuns webbplats, som till en början inte alls skulle göras i WordPress. Från början hade kommunen en upphandling som var extremt smalt skriven och knuten till CMS verktyget SiteVision och dess certifierade leverantörer. Många av kraven som fanns angivna var helt uppåt väggarna och Robert tog helt enkelt upp luren och ringde till kommunen, och där började upphandlingens resa till att bli någonting som faktiskt liknade en ”riktig” upphandling.

Upphandling 2.0

Den nya upphandlingen blev istället en upphandling där formgivning & kodning fick göras av vem som helst oavsett om de jobbade med SiteVision eller inte. Detta resulterade i en upphandling där man skulle ta fram en riktigt bra design samt att göra en modern och standardvänlig markup. Slutprodukten skulle bli en snygg design med markup som följde WCAG och andra W3c standarder.

Roberts firma Duva vann upphandlingen genom att helt enkelt göra jobbet billigt som attans och på så sätt vara det mest konkurrenskraftiga valet.

Dramatisk helvändning

När man väl tagit fram designen och gjort markup enligt kravställningen (Som levererades till en högre kvalité än kravspecifikationen  då man inte bara använde HTML5 utan även SVG och Vertical rhythm) och skulle lämna detta för att bli integrerat in i SiteVision så tyckte SiteVision att man skulle dumpa den markup som producerats då man inte kunde integrera den här koden in i SiteVision verktyget på ett bra sätt. Det gick helt enkelt inte att ligga i framkant med SiteVision på det sättet man ville enligt den nya upphandlingen. Detta ville man som leverantör inte acceptera då det skulle urholka värdet i leveransen, och eftersom jobbet totalt bara rörde sig om strax över 100 000 kr så tänkte man dra sig ur upphandlingen, vilket resulterade i att den skulle behöva göras om och man skulle få göra om jobbet från början.

Man kallade krismöte. Hur skulle man göra för att lösa problemet? Robert och hans firma föreslog att man skulle lösa det hela genom att använda WordPress som verktyg istället för SiteVision. Sagt och gjort, och SiteVision dumpades som leverantör.

Utmaningarna för redaktörer kunde blivit stora, men genom att göra diverse små förändringar i verktyget med hjälp av dels fria plugins men också av egna så anpassade man administrationsgränssnittet för de cirka 100 redaktörerna så att de skulle känna sig hemma. Kommunen stod för utbildningen inom den interna organisationen, vilket var fördelaktigt då detta kunde blivit en stor insats.

Totalt finns det 14 plug-ins på webbplatsen som gåtts igenom kodrad för kodrad. 4 av dessa har man skrivit själv då andra alternativ inte fanns eller ansågs ha för låg kvalité.

Man valde att göra mer än vad man fick betalt på i denna upphandling, och därför la man 300 timmar kostnadsfritt för att bygga en Solr sökmotorintegration som man sedan integrerade till telefonväxeln. Detta gör att man kan se vad personalen har för sig baserat på vad de har angett för status i telefonväxeln. Webbsidan vet därför om personen är på kurs, föräldraledig eller om den är anträffbar.

Solr integrationen sätter även menystruktur dynamisk. Man plockar helt enkelt ut vad folk faktiskt är inne på och vad folk söker mest på och sätter dessa som menyalternativ. Denna görs om per automatik en gång per kvartal. Man testade även att den skulle uppdateras en gång per dag, men detta irriterade besökarna snarare än hjälpte dem.

Nu när kommunen har WordPress istället för SiteVision så läggs pengarna istället på nyutveckling snarare än på licenskostnader som man gjorde förut, och man är mer aktiv som beställare, vilket ger ett ökat mervärde för Lidköpings invånare. Totalt omfattade projektet 900 arbetstimmar. All kod är licensierad under GPLv2, men Lidköping får själva bestämma om de gör koden tillgänglig för offentligheten eller delar med sig av den till andra kommuner.

Jobbet tog totalt 9 månader i sin helhet att genomföra och sätter standarden för vad en modern kommunwebbplats skall vara år 2014.

olaf-linus-wpbarjonkoping

Ärendehantering i WordPress

Olaf Lindström och Linus Svensson från Knowit Jönköping presenterade vad man kan göra mer för kul med WordPress som inte bara är webb. Man kan använda WordPress som applikationsplattform.

Varför gjorde man då ett ärendehanteringssystem i WordPress? Ett system som tex Atlassian Jira är stort och bra för de allra flesta, men licenssystemet kan göra det extremt dyrt om man är många användare, och saknar helt stöd för externa kunder. En stor fördel var att WordPress är Open Source och man kunde göra exakt vad man ville.

Resultatet blev ett enkelt men väldigt snyggt och proffsigt ärendehanteringssystem.

#wpbar Norrköping

20131129

Fredagen den 29:e November klockan 18:00 bjuder vi in till #wpbar hos oss!

Vi kommer att bjuda på något att dricka och lite tilltugg och prata WordPress och community. Eventet är ett öppet event där man kan berätta någonting om man vill, eller bara sitta med och lyssna.

Anmälan: Via Facebook (Har du inte Facebook, maila jimmy@angrycreative.se)

Kvällens planerade talare:

Jimmy Rosén @angrycreative

WordPress felsökning

En diskussion om hur man kan använda olika verktyg för att felsöka och snabbt åtgärda problem i WordPress.

Andreas Ek

Testning för WordPress

Utmaningarna kring vad man ska testa, hur man kan sälja in det till sina kunder och vilka metoder som är bäst.

Presentation

Några ord om test

Angry Creative ligger på Nya Rådstugugatan 1 i Norrköping. Vägbeskrivning via Google Maps

1 2