Snabbväxande Ideal of Sweden väljer WooCommerce

Snabbväxande Ideal of Sweden väljer WooCommerce för sin storskaliga satsning på internationell e-handel. Det ställer höga krav laddtider, språk och valutahantering.

Redan nästa år kommer Ideal of Sweden, som främst säljer egendesignade mobiltillbehör, att omsätta över 100 miljoner kronor enligt planen. Hälften kommer att säljas via deras flerspråkiga WooCommerce nätbutik som Angry Creative ska ta fram under hösten.

Joachim Lindström, vd på Ideal of Sweden, ser på WooCommerce som en skalbar lösning för en internationell satsning.

Joachim Lindström, vd på Ideal of Sweden, ser på WooCommerce som en skalbar lösning för en internationell satsning.

–Vi satsar på Skandinavien, USA, Kanada, UK, Tyskland, Singapore och Sydkorea. Vi ställer höga krav på laddtider på alla marknader, säger Joachim Lindström, vd på Ideal of Sweden.

Ideal of Sweden valde mellan Magento och WooCommerce, men fastnade för WooCommerce mycket beroende på Angry Creative.

–Vi behövde en skalbar lösning som kan lägga till många nya marknader. Angry Creatives kompetens och att vi finns i samma stad vägde tungt, säger Joachim Lindström.

Tanken är att den nya nätbutiken ska lanseras i november för att vara helt intrimmad inför julhandeln.

Projektet med Ideal of Sweden höjer ribban för vilken typ av företag som använder WooCommerce. Därför kommer WooCommerce egna utvecklare att bidra med vägledning.

–WooCommerce vill hjälpa till för att visa på möjligheterna med WooCommerce, säger Samuel Sapire, produktägare på Angry Creative.

Angry Creative går in i ett internationellt samarbete med andra avancerade WordPressbyråer som är certifierade av WooCommerce för att tillsammas lösa problem som uppstår för Enterprisekunder som vill satsa på WooCommerce. Det betyder att i framtiden kommer allt större e-handelsbutiker kunna välja WooCommerce och dra nytta det enorma community som WordPress och WooCommerce har.

Ideal of Sweden inspireras av svenska Daniel Wellington som närmar sig 2 miljarder i omsättning i år för sina egendesignade klockor.

–Daniel Wellington visar på möjligheterna att växa snabbt och marknaden för mobiltillbehör kommer att vara värld 120 miljarder dollar om fyra år, säger Joachim Lindström.

Ideal of Sweden.

Företaget startades 2013 av barndomsvännerna Joachim Lindström och Filip Ummer som fortfarande äger 90 procent av bolaget. Ideal of Sweden säljer mobilplånböcker och magnetiska mobilhållare via återförsäljare och direkt till kund via webbshop. 2015 omsatte företaget 12,3 miljoner kronor och årets omsättning beräknas bli cirka 50 miljoner kronor. Designen sker i Sverige och all produktion sker i Kina.