Google AdWords

Google AdWords är ett verktyg för att öka trafiken till din webbplats, genom att öka er exponering i sökmotorerna. Det är Googles annonseringsverktyg där annonsörer bjuder på olika keywords, ord exempelvis som mobilskal, begravningsentreprenör, konsult eller vad som nu är relevant för den tjänst ni erbjuder. När en har angett bud för dessa keywords dyker era annonser upp när en potentiell kund söker på ordet. Du betalar enbart när kunden klickar på dessa annonser. Genom AdWords kan du optimera din annonsering, exempelvis genom att rikta in marknadsföringen till sin geografiska målgrupp.

Målgruppsanpassning med Google AdWords

Med Google AdWords kan du anpassa målgruppen som blir exponerad för dina annonser. Exempelvis kan du bestämma geografiska områden inom vilka annonserna visas och på genom Videoannonsering kan du kan specificera din målgrupp genom att visa annonserna i sammanhang relevanta för din målgrupp. Exempelvis om önskad målgrupp är “unga mammor” visas annonserna ihop med videobloggar taggade med olik information som: unga mammor, barnledighet, liv efter graviditet och dylikt. På dessa sätt kan du få ut så mycket som möjligt av de pengar du investerar i marknadsföringen, då annonserna visas för kunder som är relevanta just för din verksamhet.

På vilka sätt kan jag annonsera med Google AdWords?

Textannonser är den populäraste annonseringsformen och dessa annonser visas när kunderna gör sökningar som stämmer in på er verksamhet.

Produktannonser kallas även Google Shopping, där era produkter dyker upp med bild, informationstext och bild. Detta är ett passande alternativ för E-handel.   

Remarketing innebär att annonseringen riktar in sig på tidigare besökare till din webbplats, i syfte att locka tillbaka besökarna till din webbplats. Dessa annonser visas på webbplatser som ingår inom ett nätverk kallat Google Displaynätverk, där du kan annonsera med antingen bilder eller videos.  

Videoannonsering genom Google AdWords riktar sig till dina kunder i form av videoannonsering på Youtube, där dina annonser visas innan en video på Youtube börjar spela. Detta är även det annonsering som faller in under Google Displaynätverk.

Vilka sökord skall jag välja?

Att välja de sökord som kunderna faktiskt använder och inte ord som du tror skulle användas är ett sätt att hålla nere kostnaden och öka konverteringen på marknadsföringen. Detta kan du göra genom att exempelvis titta på Google Analytics för att se vilka sökord dina besökare använt för att hitta din webbplats. 

Hur mycket kostar det att använda sig av Google AdWords?

I Google AdWords använder man sig av Pay Per Click (PPC) vilket innebär att du bara betalar för annonsen, antingen när en kund klickar på annonsen eller när en kund ringer dig via annonsen. Att registrera sig på Google AdWords kostar inget och du bestämmer själv hur mycket du är villig att investera på annonseringen. Du börjar med en daglig budget du bestämmer själv, som du sedan kan reglera beroende på ditt behov. Enkelt förklarat kan man säga att när din budget för dagen sen tagit slut slutar annonserna synas, fastän budgeten egentligen kan överskridas för dagen för att kompensera upp dagar med en lägre besökstrafik.

Olika former av betalning

Kostnad per klick (CPC-bud) innebär att du betalar för varje klick på dina annonser. När du använder dig av en kampanj med CPC-budgivning ställer du in högsta kostnad per klick-bud, högsta CPC, vilket är det högsta belopp du är villig att betala för ett klick på din annons.

Kostnad per visning (CPM-bud) är en betalningsform för Google Displaynätverk-kampanjer, som innebär kostnad per tusen visningar där du sätter en budget, ett högsta CPM-bud, för vad du är villig att betala för tusen visningar.

Kostnad per förvärv (CPA-bud) är en fokusering på konvertering, vilket innebär att kunden beter sig på ett särskilt sätt, exempelvis köper eller registrerar sig, på din webbplats efter de har klickat på annonsen. Detta sätt att är mer passande för vana AdWords-annonsörer.

Vilken betalningsform skall jag välja?

När du som annonsörs främsta mål är försäljning eller webbtrafik är kostnad per klick en passande form av betalning, medan om du vill öka varumärkesmedvetenheten är kostnad per visning ett bättre alternativ.

Hur går budgivningarna till?

Bara för att du ställt in ett belopp som högsta bud betyder inte detta att du behöver betala denna summa, utan den summan kan vara mycket lägre och det slutgiltiga beloppet kallas faktiskt CPC/CPM/CPA. Du kan välja att antingen sätta bud antingen med manuell budgivning, där du själv väljer hur mycket du är villig att betala, eller automatisk budgivning där Google lägger bud för att maximera ditt antal klick inom din budget. Priset kan variera just för att du lägger ett bud i en auktion. Beroende på vilken kvalité du har på dina annonser kan ditt pris och din ranking på sökmotorn ändras. En annons med god kvalité enligt Google har relevanta sökord, ord dina kunder kan tänkas söka på för att finna din tjänst, samt att annonserna i sig är relevanta för sökorden.

Vad kan vi hjälpa till med?

Vi kan hjälpa er att komma igång med samt optimera ert användande av Google AdWords för att öka er webbtrafik och er konvertering. Genom en kunskap om strukturen bakom Google AdWords kan vi hjälpa er att få bästa möjliga utkomst utan att slösa på resurser. Vi hjälper er helt enkelt att effektivisera er marknadsföring genom att lägga resurser på områden som ger resultat.