Sökmotoroptimering (SEO)

Sökmotoroptimering (SEO) innebär att du förbättrar din placering på sökmotorer, vilket innebär att du placerar din webbplats och ditt varumärke högre upp i sökmotorer med hjälp av olika tekniker och strategier.

Faktorer på och utanför webbplatsen

Sökmotoroptimering är en sammanslagning av en mängd olika tekniker och strategier för att få en webbplats att placera sig högre i sökmotorer och på så sätt generera en större mängd trafik från potentiella kunder.

Vissa saker handlar om arkitektur och kod och är en del av en en teknikleverantörs leverans. Andra faktorer kontrollerar ofta ett företags marknadsavdelning och är en naturlig del i en digital marknadsförares vardag.

Teknik underbygger god strategi

När man arbetar med digital marknadsföring i allmänhet och sökmotoroptimering i synnerhet är det viktigt att man utgår från en god digital affärsstrategi. I en god strategi behövs det tydliga konverteringsmål. För en e-handlare kan det vara ett köp av en eller flera produkter, för ett tjänsteföretag kan det vara en intresseanmälan.

Med utgång i denna strategi använder man sig av de olika delarna som utgör sökmotoroptimering för att skapa framgångsrik digital marknadsföring (se illustration av Search Engine Land).

Hur ska jag börja?

Det första du bör göra är att installera Google Search Console. Med denna tjänst får du reda på hur Google ser på webbplatsen samt rapporterar potentiella problem. Här kan du även skicka in sidkartor och på så sätt få Google att snabbare indexera webbplatsen.

Här är tips på saker du kan göra:

Se till att informationsstrukturen i form av sitemaps, intern länkstruktur, menyer och 404-or ser ut på önskat sätt. Se till att 404-sidor, sidor som inte går att finna, plockas bort och pekas om till fungerande sidor. I form av XML-sitemaps samt HTTP svarskoder.

Sker indexeringen av er webbplats, blir webbplatsen indexerad i sökmotorer som Google och Bing på ett bra sätt? Google index innebär den informationen som Google sparar ner om alla webbplatser.

Metadata, saknas metadata eller är texterna för långa eller korta?

Informationsstruktur i form av nyckelord, vilket innebär om webbplatsen är byggd utifrån de nyckelordsom vill rikta webbplatsen gentemot.

Har ni duplicerat innehåll på er webbplats? Vilket innebär samma information på två platser, antingen på en utvecklingsserver som blivit indexerad eller information tagen från en annan webbplats kan förvirra sökmotorerna som inte vet vilken av sidorna som de vill ska ranka på.

Vad kan vi hjälpa till med?

Vi hjälper till med de saker som är svåra. Många av våra seniora medarbetare har 10+ års erfarenhet av digital marknadsföring och förstår därför "hela bilden". Vi kan därför hjälpa er med er att konstruera en hållbar digitala strategi där ni utnyttjar de delar som ni är bra på maximalt, och sedan kompletterar med hjälp av oss för att se till att inget glider mellan stolarna.

Digital strategi

Innehållsstrategi

Granskning av innehåll & teknikplattform (löpande eller som engångsinsatser)

Mikroformat / strukturerad data (schema.org)

Accelerated Mobile Pages (AMP)