Google Analytics och Google Tag Manager

Google Tag Manager gör att du enkelt och snabbt kan använda dig av taggar på din webbplats eller app för att spåra den data du önskar. Du kan exempelvis använda dig av Google Tag Manager för att skicka olika data till Google Analytics, som exempelvis besökarantal och händelser. Taggarna kan vara specificerade på de sätt du vill och allt detta kan du göra själv utan att utvecklare måste vara med och hjälpa till.

Google Analytics

Google Analytics (GA) är en dataanalys-tjänst som hjälper dig samla, bearbeta, konfigurera och rapportera webbplats- och app-data. Google Analytics ser till att webbplatsen korrekt rapporterar konverteringar och andra viktiga händelser, genom att definiera webbplatsens mål för att framgångsrikt kunna spåra nödvändig information.

Google Analytics ger dig möjlighet att mäta avkastningen på dina investeringar i annonsering och ger dig möjligheten att spåra webbplatser och program för video, sociala nätverk och Flash.

Google Tag Manager

En vanlig missuppfattning är att Google Tag Manager är samma sak som (eller senaste versionen av) Google Analytics, vilket inte stämmer. I verkligheten är Google Tag Manager ett helt separat verktyg från Google Analytics. Google Tag Manager en användarvänlig lösning för att hantera taggar. En tagg är en snippet (en del av kod) av JavaScript som sänder information till en tredje tjänst som till exempel Google Analytics. Om du inte använder en tjänst för att hantera taggar, som exempelvis Google Tag Manager, så måste du addera dessa JavaScript-snippets i din källkod. Genom att använda Google Tag Manager kan du specificera taggarna du vill använda och när du vill använda dem. Det går lätt att addera andra funktioner till dina webbplats, i form av exempelvis AdWords Conversion Tracking and Remarketing, Hotjar, DoubleClick Floodlight och självklart Google Analytics. Google Tag Manager ger möjlighet för enkel administration. 

Vad kan jag egentligen göra med Google Tag Management?

Det finns vissa aktioner och rörelser en besökare utför på din webbplats, som är mer intressanta för dig än andra. Om du exempelvis har efter två tredjedelar av din startsida har en länk till en landningssida, i form av en knapp, så finns det vissa faktorer som kan vara intressanta att veta i analys av dess funktion.

Hur många scrollar ner till länken? Det finns en risk att besökarna lämnar startsidan innan de ens tagit sig ner till länken ifråga. Då kan en enkelt med hjälp av Google Tag Manager lägga en triggerpunkt vid denna del av sidan, för att se hur många besökare som tar sig ner till länken.

Hur många av besökarna väljer faktiskt att klicka på länken? Bara för att besökarna nu kanske ser länken, betyder inte det att de kommer klicka på den. Här kan vi igen ta hjälp av Google Tag Manager och sätta en triggerpunkt på hur många av besökarna som klickar på länken. Med den data vi kan läsa ut kan vi då se hur stor procent av besökarna som ser länken som faktiskt klickar på den vilket ger tydligare resultat.

Med hjälp av Google Tag Manager kan vi alltså enkelt samla in den data vi behöver, utifrån de behoven du har till din webbtjänst. Detta var tidigare bara möjligt med hjälp av programmering, men med Google Tag Manager så kan vi enkelt placera dessa triggers utan att skriva JavaScript själva. Själva processen blir mer lätthanterlig och effektivare, då vi inte behöver vänta på att ett utvecklar-team för att få in eller ändra någon information bland taggarna.

Google Tag Manager består av:

  •  En tagg, en del av en kod, vanligtvis JavaScript, som adderas till en sida.
  •  Triggers, som definierar när och var dessa taggar skall verkställas.
  •  Variabler, som används för att motta och förvara informationen som skall användas till taggar och triggers.

Fördelar med Google Tag Manager

Innan Google Tag Manager behövde din webbplats och din apps JavaScript hårdkodas. Vilket innebar att du behövde samarbeta med ett utvecklingsteam för att göra även den minsta ändring i din spårning. Nuförtiden ger Google Tag Manager dig ett användarvänligt gränssnitt som hjälper dig att steg för steg skapa taggar, utan behov för omfattande erfarenhet av JavaScript. För att börja så adderar du den speciellt genererade tracking-koden, vilken även kallas container tag till din webbplats eller app. Google Tag Manager gör att du enkelt och snabbt själv kan tagga din webbplats eller app och att taggarna kan vara riktade åt vilket håll du än vill, utan att behöva ta hjälp av utvecklare för att få det gjort. 

Varför ska du använda Google Tag Manager:

  • Tjänsten är helt gratis.

  • Det är lätt att använda.

  • Tjänsten är inte begränsad till att enbart fungera med Google, utan du kan skräddarsy tjänsten med externa produkter, för att samla in just den data du behöver till din analys.
  • Du kan lätt tagga och följa en stor mängd samtidigt.
  • Det är en säker tjänst, som även kräver dubbel autentisering via både lösenord och kod du får via antingen sms, telefonsamtal eller en app. Du kan även bestämma vilka som har tillgång till att förändra taggarna.
  • Möjlighet finns till att testflyga och kontrollera hur taggarna ter sig innan du lanserar förändringen.  

Vad kan vi hjälpa till med?

Vi hjälper er att implementera och utnyttja funktionerna som finns i Google Analytics och Google Tag Manager för att spåra bästa möjliga data för er verksamhet.  

Med Google Analytics sätter vi upp samt kontrollerar att all data som är relevant för er verksamhet samlas in och analyseras på korrekt sätt, samtidigt som vi lär er hur ni själva skall använda programmet för att få en bättre förståelse för er avkastning. 

Med Google Tag Manager kan vi hjälpa er att sätta upp taggar för att spåra data som har störst relevans för ert företag, genom att ställa krav, inte bara på vilken data som samlas utan även spåra på vilket sätt besökarna webbplats beter sig på er webbplats.