Hem / 3 vanliga myter om WooCommerce

3 vanliga myter om WooCommerce

WooCommerce är en av de största plattformarna för e-handel och växer snabbt. WooCommerce har en marknadsandel på 29% om vi tittar på topp 1 miljoner webbplatser med e-handel. Men även om WooCommerce är så stort som det är, finns det fortfarande osäkerhet kring plattformen och dess prestanda hos vissa.

1. WooCommerce kan inte hantera många produkter

En av de vanligaste frågorna om WooCommerce är ”Hur många produkter kan WooCommerce hantera?”. Detta är egentligen fel fråga att ställa. Vad man bör fråga är ”Vad klarar min hosting av?”.

WooCommerce i sig har ingen begränsning på antalet produkter det kan hantera. Så det enda rätta svaret skulle vara obegränsat.

Detta handlar om samma sak som för all storskalig e-handel. När man lägger till många produkter lägger man också till mycket data i olika format. I stor skala kommer du alltid att behöva optimera allt från bilder till databasförfrågningar och sidladdningstid för att inte påverka prestandan.

Med andra ord. Om du skulle vilja driva en e-handelswebbplats med WooCommerce och låt säga +30 000 produkter så kommer det inte att vara några problem så länge som din hosting kan hantera det och man har optimerat webbplatsen.

Angry Creative har haft ett flertal kunder som kör WooCommerce med ett stort antal produkter med vår Synotio-hosting utan problem.

Att hjälpa besökare att hitta rätt produkt blir också mer komplext ju fler produkter du har. I våra lösningar använder vi Qala Elastic Enterprise Search för att göra det mycket enklare och blixtsnabbt att söka efter, filtrera produkter och faktiskt omvandla den där avsikten till försäljning.

2. Det går inte att skala WooCommerce

En ihärdig myt om WooCommerce är att WordPress och WooCommerce inte kan skalas upp. Men detta är en myt som har avfärdats gång efter annan.

WooCommerce är magiskt, det måste vi säga, men det är inte någon typ av övermänsklig AI-plattform där allt sker helt automagiskt. Du måste fortfarande lägga jobb/budget på att optimera din webbplats, precis som med vilken annan plattform som helst.

Vad är skalbarhet? Skalbarhet är förmågan att växa utan att det påverkar handelplattformens prestanda negativt.

Naturligtvis kan du skala WooCommerce! Detta hänger ihop med punkten ovan. Att skala upp WooCommerce och WordPress i sig är inga som helst problem. Men du måste ta hänsyn till alla aspekter. För att skala upp måste alla delar fungera med varandra för att inte skapa flaskhalsar.

  • Trafik – Störst inverkan på din plattforms prestanda har den trafikvolym du har och hur väl trafiken balanseras. Det betyder till exempel att du bör använda Content Delivery Networks (CDN) för att sprida ut belastningen. Optimera inför säljkampanjer där du vet att du kommer att få trafikspikar på vissa produkter och så vidare.
  • Kod – WooCommerce kommer inte att vara den enda delen som introducerar kod, du har ett tema och förmodligen åtminstone ett par tillägg. All kod kan vara avgörande för hur bra en e-handel presterar med ökad trafik. Se till att all kod är optimerad.
  • Hosting (Serverhårdvara) – Att din hosting klarar av att hantera stora trafikvolymer är direkt avgörande för att skala upp din e-handel. Angry Creatives hosting, Synotio, är till exempel designad för att hantera den här typen av belastning.
Skala WooCommerce

Med trafikbalansering, optimerad kod och kraftfull hosting finns det verkligen ingen gräns för hur stor du kan göra din e-handel med WooCommerce.

Automattic (skaparen av WooCommerce) arbetar också aktivt med att implementera betydande prestandaförbättringar för hur data hanteras i WooCommerce. Dessa förbättringar är planerade att genomföras 2022.

Det finns massor av exempel på riktigt stora butiker som använder WooCommerce, kolla in WooCommerce Showcase för att se några av dessa.

Angry Creative har arbetat med många stora e-handelsföretag, från Ideal of Sweden till Djerf Avenue. Vi vet vad som krävs för att skala e-handel för att hantera mycket trafik och många samtidiga beställningar.

3. WooCommerce (WordPress) är inte säkert

WordPress är det överlägset största publiceringsverktyg i världen med mer än 60 miljoner sajter. Denna popularitet kommer med en nackdel, när något blir så stort som WordPress hamnar det i blickfånget hos oseriösa personer. Det blir med andra ord naturligt att ett av världens mest använda publiceringsverktyg blir ett mål för illvilliga människor.

Samtidigt bör man inse att WordPress också har en mycket stor dedikerad community som sonderar varenda rad kod som skapas för WordPress, allt för att hålla osäker kod borta.

WordPress är, måltavlan till trots, en av de säkraste plattformarna du kan använda. Vi skulle inte se stora multinationella företag använda WordPress om det var osäkert.

WooCommerce är säkert

Se till att du är säker

Om du tittar på data från attackerade WordPress-webbplatser kommer du att se att WordPress i sig sällan är grundorsaken. Det mer sannolika är att brute force-attacker eller enskilda osäkra tillägg står för den största delen av hackade installationer. Det här är saker du kan skydda dig emot.

  • Använd endast teman och tillägg från pålitliga källor
  • Håll dina installerade tillägg, teman och WordPress uppdaterade
  • Se till att du använder säkra lösenord
  • Använd en professionell hostingtjänst

Ett extra lager av säkerhet

De flesta professionella hostinglösningar använder extra säkerhetslager för att skydda din data. Cloudflare är en vanlig lösning. Det finns också ett antal användbara tillägg som kan användas för att motverka attacker. Såsom WP fail2ban, Safe SVG, Electroninja med fler.

Lägg din tid på att sälja och låt Angry Creative ta hand om resten. Vi tillhandahåller komplett hantering, underhåll och hosting för WordPress- och WooCommerce-sajter. Vi tar över hela ansvaret från din(a) nuvarande leverantör(er), håller allt uppdaterat och löser pågående buggar och andra problem som kan uppstå.