Hem / En dag med Client Success Manager Adam Lundkvist

En dag med Client Success Manager Adam Lundkvist

Bild på Client Success Manager Adam Lundkvist

Du har ju faktiskt varit här i 6 månader nu så vi kan ju börja med att säga stort grattis till att du precis blivit klar med din provanställning!

Tack, tack så mycket!

Hur känns det? Har du blivit bekväm i din roll?

Det känns fantastiskt bra, det är jättekul verkligen! Jag känner att jag har utvecklats väldigt mycket, särskilt jämfört med den jag var för ett halvår sen. Dels såklart självförtroendet är helt annorlunda, det har blivit mycket bättre men sen också min kunskap om produkterna och våra tjänster.

Vad kul! Men vi kan väl börja lite från början, CSM kort för Client Success Manager, kan du beskriva yrkesrollen, vad har du för arbetsuppgifter?

Bra fråga, som jag ser det så gör jag många olika saker. Jag är delvis affärsutvecklare, delvis projektledare och även någon som håller kunden i handen och hjälper till med min kunskap. Man är en kontaktperson och man kommer med förslag. Man är även med på hela kundresan, från att ett lead tar en första kontakt till att de väljer att jobba och samarbeta med oss till att vi startar igång projektet, bygger deras webbplats och att den blir färdig och går live. Plus att man fortsätter komma med tips om hur vi kan vi fortsätta utveckla den.

Det är väldigt roligt och mer givande jämfört med när jag jobbade som säljare tidigare och då vart det väldigt:

-Tjena, vill du köpa den här annonsplatsen. 

-Visst, absolut. Sen skriver man kontrakt och hörs aldrig igen. 

Det här är mycket mycket roligare. Det handlar mycket mer om att bygga relationer och att det här är någon som jag vill jobba med. Man vill bygga en relation på riktigt och inte bara vara en ytlig kontakt.

Vad är fördelarna och den stora skillnaden med att vara Client Success Manager istället för account manager?

Inte få den här ringa i klockan och bara få säljet mot att få följa hela resan kanske och få bygga relationer. 

Vilket har varit det roligaste projektet du har arbetat med?

Alla projekt är roliga och unika, men Filterteknik sticker ut extra mycket då det ofta krävs andra typer av lösningar eftersom att det är skapat i Laravel vilket gör det helt custom. Detta gör ju också att man har en närmare relation med kunden eftersom att många av utmaningarna kräver ett nära samarbete mellan oss och kunden.

Vad gjorde du innan du blev Client Success Manager?

Jag pluggade Marketing Management, kandidatprogram i Jönköping och har jobbat mycket med marknadsföring. Jag hade en väldigt diffus titel men skulle kalla det för någon slags marketing coordinator. Det var på en liten firma i Söderköping som heter Vallonmässing som tillverkar ljusstakar och liknande. Det var ett hantverksföretag som jag kom in på när de precis skulle satsa på att bygga en egen website. Så jag fick vara med och bygga en Wordpress sajt från grunden och det fick jag sätta mig in i utan att kunna någonting om det.

Det låter jättekul!

Ja det var väldigt roligt. Det är ett mindre företag och det är faktiskt min kompis som driver det så jag satt på nätterna och byggde den här sajten bara för att det var kul och man ville få den klar. Det var kul att jag fick driva mitt egna projekt, stå på mässor och jobba med det litegrann. 

Sen har jag jobbat på Östgötateatern på marknadsavdelningen och sedan kom det en pandemi och då ville folk inte gå på teater längre så då blev jag mattelärare på komvux.

Vad för slags mattelärare var du? Då är du grym på matte alltså?

Nja, det var på komvux så det är på gymnasienivå för vuxna människor och nästan alla var nyanlända så man fick anpassa språket lite. Det var speciellt, jag är ingen expert på matte men helt okej.

Det var en liten avstickare där, men det är det senaste du gjorde då innan du hamnade här på Angry?

Ja faktiskt, det var ju bara typ sommarjobb kan man säga, det var från maj till september.

Men hur hamnade du här på Angry?

Jag var på jakt efter jobb… Men sedan jag pluggade Marketing Management har jag känt att jag vill jobba med något mer åt tech hållet. Det var min första ide kommer jag ihåg när jag var klar med kandidaten att jag skulle komplettera med något mer tekniskt. För jag har alltid varit fascinerad av webbyrå världen.

Jag hade lite koll på Angry Creative, jag hade sett och hört talas om dem innan. Jag tror att jag gick in på deras webbplats och kollade efter om de sökte någon ny medarbetare.

Sen hade jag möte med Samuel där de förklarade rollen lite mer och då tänkte jag:

“***t det här låter jätteroligt”

Det låter precis som det här jag har velat göra hela tiden, det lät verkligen perfekt för mig, skitkul!  

Vad kul! Vad är det som gör att du är en bra Client Success Manager och vad är det som driver dig till att göra det där lilla extra för kunden?

Jag älskar att se kunden växa och utvecklas med hjälp av oss. Om jag diskuterar någonting med en kund och tänker att det här skulle vara schysst eller om kunden skulle ha en ide, så tycker jag att det är spännande och att det vill jag lära mig mer om. Genom att jag lär mig det kan jag i sin tur sedan rekommendera det till andra kunder.

Så det blir ständig utbyte av kunskap

Ja exakt mest hela tiden. Jag gillar det här med kunskapstörstande och att det är kul att lära sig nya saker och det känns som att det aldrig tar slut. Det känns som att det är omöjligt att lära sig allt.

Skulle du vilja arbeta med Adam?
Vi söker nu efter en Client Success Manager att gå med i vårt team

Hur ser en typisk dag ut för dig Adam, har du några rutiner som sker varje dag? Är det nått som motiverar dig lite extra?

Jag pendlar, jag bor i Linköping så jag brukar ta tåget hit till kontoret i Norrköping. Jag försöker komma iväg hyfsat tidigt så att jag är här skapligt. Sedan kommer jag hit och kan dra igång för att ha lite försprång på dagen.

Sen är det morgonmöte med teamet, commercial teamet och min unit. Ofta många kundmöten, många interna möten, en blandning av att ha möten med potentiella kunder eller typ möte men någon som har varit kund i flera år, så det är väldigt varierande. Ja som nu till exempel så hade jag precis ett möte med ett lead och där fick man tänka på att de inte var så insatta i hur allt går till och därför ta allt i stora enklare drag.

Efter en lång dag fullspäckad med alla dessa möten, vad gör du för att varva ner när du kommer hem? Har du någon hobby?

Det beror på, nu på vintern är man tråkig för då kollar jag mycket på Netflix. Jag ska faktiskt bli pappa i april så det är väldigt mycket nu, det är mycket som ska fixas och monteras som att skruva ihop en spjälsäng och så vidare.

Mycket förberedelser gissar vi på med shopping och fix innan det nya tillskottet kommer?

Ja mycket babyprylar. Ja det blir lite att livet cirkulerar runt det just nu, men annars på sommaren kan det bli lite tennis ibland, umgås med kompisar, badminton, padel och mycket racketsport faktiskt.

Angry Creative är remote first, men du är ofta på kontoret, vi ser dig här varje dag. Vad ser du för fördelar med med att kunna välja och faktiskt ha ett remote first jobb?

Men att det är flexibelt. Jag gillar verkligen att vara på kontoret och det var jätteviktigt att kunna vara det när jag började precis, i alla fall den första tiden för att kunna bolla saker och ideer med kollegor och framförallt kunna ställa frågor.

Men det är jätteskönt att kunna ha alternativet, att kunna jobba remote, att kunna jobba vart som helst ifrån, och det är klart att ibland är det skönt att slippa pendla. Nej men, hela januari jobbade jag hemifrån men det var på grund av pandemin, för att vi inte fick vara på kontoret. De rekommenderade att vi inte skulle det och det var bra. 

Du gillar ändå rutinerna, men får du välja föredrar du kontoret?

Ja faktiskt. Sen är det lite att eftersom min tjej jobbar hemifrån mycket, och vi har inte hur stort som helst hemma, så föredrar jag att vara på plats på kontoret. Hela januari satt jag vid köksbordet där hemma och det var inte jättekul, men det fungerade väldigt väl eftersom Angry är ett remote first företag.

Vi kör sista frågan, Vad skulle du säga är unikt eller annorlunda med att jobba på Angry Creative?

Mycket eget ansvar, att man blir uppmuntrad till att utvecklas och lära sig mer, och att det är väldigt hjälpsam stämning skulle jag säga. Man blir uppmuntrad till att ställa många frågor och det kanske låter lite klyschigt men jag får verkligen känslan av att de vill att man ska lyckas. För det gynnar alla och sen också, även om de vill att man ska göra bra ifrån sig så är de väldigt måna om att man inte ska jobba för mycket. Om det blir många timmar en vecka, kan man ta en dag ledigt och det är där flexen kommer in så det är väldigt bra. Ett bra sätt att ha koll på oss som jobbar här, att oj nu har han jobbat 50 timmar den här veckan, nu kanske vi ska uppmuntra den här personen att ta det lite lugnt. 

Jag har aldrig varit på ett byråjobb där man registrerar timmarna på det här sättet. Men då blir det väldigt tydligt för det känns verkligen att dom genuint bryr sig om de anställda och att man inte ska inte jobba ihjäl sig, men man ska så klart göra bra ifrån sig när man är här. De bryr sig om ens mående, både psykiskt och fysiskt. Det är verkligen något som jag inte varit med om innan, att de tänker mycket på personalen.

Det låter väldigt positivt! Det har vi känt av också, att energin på Angry är väldigt bra och öppen för alla.

Och transparens också, det gillar man! Man är informerad om allt och alla pratar med alla. Som på en av mina tidigare arbetsplatser, där pratade man knappt med sin chef. 

Jag kan verkligen säga att man blir uppmuntrad, har kontakten, har många möten och håller god stämning. Det är god stämning i alla slack kanaler (vårt kommunikationsverktyg), man hjälps åt och pratar mycket med varandra.

Då tackar vi för den här pratstunden Adam och önskar dig ett stort lycka till i blivande papparollen!

Vill du läsa mer om vårt CSM team på Angry Creative?