Hem / Hur vi slog vårt prestandarekord med WooCommerce 2022

Hur vi slog vårt prestandarekord med WooCommerce 2022

Torsdagen den 2 juni 2022 hjälpte vårt team framgångsrikt en av våra kunder att göra en flash sale i sin butik som slog vårt tidigare rekord i antal ordrar per sekund.

Vad är en flash sale?

En flash sale (kampanjrea) definieras vanligtvis som en tillfällig rea/kampanj som skapar hög efterfrågan under en kort tidsperiod, vilket innebär att trafikmängden kommer att öka markant under en kort tidsperiod.

Att göra en flash sale innebär att backend-prestandan på din webbplats måste vara så hög som möjligt så att du kan betjäna så många potentiella kunder som möjligt utan att sidan kraschar. Det eftersom den stora mängden människor som försöker använda webbplatsen belastar applikationen och servrarna till väldigt hög grad.

Denna marknadsföringsstrategi används särskilt av många av våra kunder som är influencers som har startat egna webshopar. WooCommerce har gett dem friheten att göra vad de vill och följa sina drömmar till ett mycket konkurrenskraftigt pris, och den här typen av marknadsföring fungerar väldigt bra för dem.

Prestanda för backend spelar roll

Om backend-prestandan inte är tillräckligt bra kommer webbplatsen att krascha, producera felmeddelanden och vara otillgänglig så länge hostingleverantören inte kan ge webbplatsen tillgång till internet.

Ett nytt rekord

Denna flash sale, gav häpnadsväckande resultat tack vare vår kunds fantastiska marknadsföringsinsatser. Siffrorna är så höga att det slog alla våra interna rekord från 2018 med iDeal of Sweden (10 ordrar/sekund på Black Friday), och satte ett nytt rekord i maximala antal ordrar per sekund för oss med WooCommerce. Vi visualiserar beställningarna per sekund, per minut och per timme i graferna nedan.

  • Max antal ordrar per minut: 644
  • Max ordrar per sekund: 26
  • Max överförd data (till webbläsare, totalt): 20 Gbit per sekund
  • Max överförda data (HTML/JS/CSS till CDN): 2,126 Gbits per sekund

Vi vill inte avslöja de monetära vinsterna som uppnåtts av våra kunder, men vi kan säga att de var betydande.

Hur gjorde vi det?

För att kunna uppnå dessa typer av siffror är det viktigt att kontinuerligt arbeta med prestanda. Vi använder ett verktyg som heter Blackfire som tillsammans med många års erfarenhet hjälper vårt fantastiska team att hitta flaskhalsarna.

Vi har arbetat hårt med att använda metoder som ESI (Edge side include) och annat för att se till att ogiltigförklaring av cache hanteras korrekt, men vi uppfinner också metoder för att försöka avlasta backend-prestanda på plattformsnivå när vi använder populära WordPress-tillägg som en del av vår hosting-stack.

Åh, nämnde jag att vi har byggt in allt detta i vårt Gutenberg-baserade MVP-projekt Qala som du kan skapa med oss till ett riktigt konkurrenskraftigt pris? Vi har i princip lagt ner tusentals timmar på att ta våra bästa lärdomar och paketera dem i ett startprojekt så att även små företag kan dra nytta av det vi har gjort. Samtidigt är allt helt öppen källkod och anpassningsbart, detta tillsammans med en anpassad design sammanställd av vårt designteam.

Premiumhosting

Att ha premiumhosting är naturligtvis också oerhört viktigt. Det som är särskilt viktigt är att ha en dedikerad sysadmin som övervakar flashförsäljningen. Om något går fel, så har man på så sätt någon som kan tillämpa korrigeringar snabbt.

Angry Creative har ett dotterbolag med hosting och dedikerad personal för premiumhosting som heter Synotio, och den vertikala integrationen mellan oss betyder att vi kan utföra dessa bedrifter – och vi är mycket säkra på att vi inte bara kommer att upprepa denna bedrift, tillsammans med rätt kund överträffar vi det.

Driver du e-handel med WooCommerce och får problem när trafiken börjar öka? Kontakta oss så hjälper vi dig.

Eller är ni en byrå som driver e-handel med WooCommerce som skalas och blir svår att hantera? Hör av dig till oss så hittar vi något tillsammans där alla vinner.