Hem / En intervju med Angry Creatives grundare Jimmy Rosén

En intervju med Angry Creatives grundare Jimmy Rosén

Jimmy

Jag pratade med Angry Creatives grundare Jimmy Rosén för att lära mig mer om hur allt började, vad han vill uppnå och vad han tror ligger i framtiden för Angry Creative.

David Lockie

Om författaren

David Lockie
David är ansvarig för Angry Creatives marknadsavdelning och en del av vårt brittiska team.

Den här intervjun med Jimmy var en del av min bakgrundsforskning om varumärket Angry Creative för kommande strategiarbete med vår marknadsföring. Det visade sig vara ganska intressant så vi bestämde oss för att skriva ner och publicera det. Fortsätt att läsa för att ta reda på hur Jimmy inspirerades av gamla svenska mynt, varför han tycker att vi alla borde vara mer som romerska soldater och hur hans barndom med att spela SimCity gjorde honom redo för affärer.

Varför gör du det du gör?

Jag vill bygga ett företag som står för hållbar öppen källkod och utövar det. Jag tror att programvara byggd på öppen källkod är något bra, det är ett kraftfullt incitament för mänskligheten, hela konceptet är värdefullt.

Jag vill att vi ska få betalt för allt vi gör. Det betyder personal och verksamhet. Öppen källkod har ofta förväntningar om att arbetet är gratis, men man måste kunna betala räkningarna också.

Ursprungligen handlade det om att utföra arbete av hög kvalitet. Öppen källkod är transparent på ett sätt som gör att man inte kommer undan med att göra dåliga saker eftersom människor kommer kunna syna dig, vilket i sin tur innebär att öppen källkod utvecklas.

När jag först började arbeta med webben kunde jag se en hel del kod som var icke-standard, genererad av properitär programvara. Så jag gjorde uppror mot att använda dessa properitärt utvecklade programvaror som hade dåliga implementeringar av standarder. Det genom att föreslå öppen källkod och hjälpa människor att förstå att öppen källkod kan vara värdefull, att det kan ge mycket affärsvärde.

Varför webbplatser?

Eftersom de var tillgängliga för mig med den kunskap jag hade då och jag kunde ta in det. Jag ville tjäna pengar på installationskonst men det visade sig att detta skulle vara nästan omöjligt medan byggandet av webbplatser var lönsamt och efterfrågat.

Jag upptäckte då att många webbplatser var dåliga så det var lätt att göra skillnad för andra människor. Jag brann redan för öppen källkod och hade nu förmågan att hjälpa kunder och använda min kreativitet. Pengarna gjorde det bara hållbart.

Varför WordPress?

En tillfällighet. Det fanns där och var lätt att komma igång med. 

Jag använder det fortfarande eftersom det har en härlig och livlig community med mycket som händer hela tiden. Det är inte utan problem men det är sant för allt. Det har sin egen gravitation nu så man kommer inte kunna undkomma det.

webb

Varför fokus på e-handel?

Marknadsföring är fluffigare. Marketing Automation gör det lättare att mäta saker och e-handel är ännu lättare eftersom du kan se de faktiska pengarna komma in. Att se pengarna komma in innebär att resultaten blir mer påtagliga och människor gillar att se konkreta resultat – det gör det lättare att tilldela värde . Attribution för marknadsföring är ett stort grått område.

Vad jag vill göra med Angry Creative är att skapa SaaS-känslan utan att använda SaaS. Den största frågan med öppen källkod är ”vem är ansvarig”. Svaret är ”alla och ingen”, det gör det mycket svårt att tilldela ansvar. Det här är hela idén med vår förvaltningstjänst. Vi tar hand om allt så att kunder kan lita på oss. Vi ser till att vi är ansvariga.

CMS-arbetet började bra men när marknaden blev översvämmad blev det ett lopp mot botten och endast vissa kunder var tillräckligt sofistikerade för att fatta icke-prisbaserade beslut om partners. Angry Creative vill vara i mittfältet, där vi kan se ut som hjältar. Vi måste ha expertis och erfarenhet så att vi ser bra ut för våra kunder. Vissa människor vill arbeta med kunder som alltid tänjer gränserna, men de är dyra att arbeta med eftersom du hoppar från projekt till projekt. Så vi måste sälja mer ”tråkiga” tjänster för att se till att vi är hållbara och har resurser att göra roliga saker för oss själva.

I slutändan insåg vi att för att upprätthålla standarder, kunna leva upp till vårt ansvar och leverera ökande värde till våra kunder, behövde vi produktisera det vi erbjuder. Den naturliga processen är det som blev Qala som är vår förbättrade WooCommerce-plattform. Ordet ”Qala” betyder ”Start” i Zulu.

Vilken typ av företag vill du driva?

Jag vill ha ett företag med starka standarder där alla fokuserar mot samma mål och vi arbetar som ett företag med starka åsikter om hur saker ska göras.

Ett företag som människor kan titta på och se att vi ger bort saker som gynnar den lilla människan. Vi vill att allt vårt arbete ska vara öppen källkod förutom tillräckligt med ”hemlig sås” för att säkerställa vår affärsframgång. Det är alltid en svår balans att hitta.

Om vi kan leverera projekt snabbt och lönsamt för både oss och kunden kan vi vinna många kunder. Genom att fiska in kunder kan vi sedan generera intäkter för att finansiera vår interna FoU som får oss att se allt mer fantastiska ut för kunder och samhället.

Gemenskap

Vad betyder Qala?

Vad det borde vara är det ”rätta” sättet att bygga e-handel med WooCommerce. När det är stabilt, är det trevligt och du kan ta del av de bästa sakerna med WordPress-communityn. I grund och botten en SaaS med öppen källkod som låter människor äga istället för hyra.

Att göra saker på det ”rätta” sättet är det bästa sättet att leverera värde till kunderna. Det handlar om stolthet, ära och arv. Samma anledning till att romerska krigare kämpade för imperiet. För allmännyttan.

Vad är allmännyttigt för dig?

Hjälpa människor att skapa en hållbar framtid för sig själva.

Varför är det viktigt för dig?

Grunden i vårt samhälle är att lösa problem och göra vår del. Jag är väldigt luthersk genom att jag framför allt har en stark känsla av plikt och ära. Gamla svenska mynt hade ”plikten framför allt” graverade på dem och detta hade ett stort intryck på mig.

Vad har du för framtidsutsikt?

Jag skulle vilja att Angry Creative och våra medarbetare har ett stort inflytande över vad som händer med WordPress-kärnan och internet. För att få den makten måste vi växa. För att växa måste vi göra ett bra jobb för våra kunder, bygga en trevlig organisation och kunna vårda det bästa av vårt team för att bli ’politiker’ som påverkar nätets framtid på positiva sätt och förespråkar våra värderingar. För att göra detta måste vi vara ett internationellt varumärke.

Framtiden för Angry Creative

Du har pratat om goda värderingar men hittills har du inte nämnt pengar. Är pengar inte viktigt för dig?

Jag vill ha ett riktigt bekvämt liv men bortom det gör pengar mig inte lycklig. Pengar kommer att förvandlas till frihet. Att driva ett företag kan vara extremt stressande och jag skulle vilja lida mindre på jobbet i framtiden.

Om du hade 10 miljoner i passiv inkomst per år, vad skulle du göra då?

Sluta ta ut lön, arbeta med de saker jag älskar att göra – t.ex. övervaka produkten och hjälpa kunder. Jag skulle arbeta på distans, någonstans varmare, köpa ett trevligt hus och vara en familjeman. Jag skulle kanske jobba 4 timmar/dag (istället för 12!) Och spendera mycket mer tid på att spela sport och vara ute i naturen. Men jag skulle fortfarande arbeta för att skapa den bästa möjliga WooCommerce-upplevelsen eftersom det är en ganska rolig utmaning. Det är viktigt att utmanas mentalt och fysiskt.

Jag skulle också gärna inrätta en e-handelsinkubator där människor skulle ge mig en del av sin verksamhet i utbyte mot att jag och mitt team arbetar gratis för att få dem ur startgropen och sedan bygga upp ett imperium av företag som vi deläger.

När du reflekterar över allt detta, vad är ditt personliga mål?

Att bygga ett kreativt företag som hjälper kunderna att skapa hållbara funktioner för sig själva med öppen källkod.

Som barn kunde jag spela SimCity i flera dagar. Att driva ett företag är som att spela SimCity men i verkligheten är insatserna högre. Jag älskar att skapa ett system och se om det fungerar. Därför har Angry Creative regler och starka åsikter om hur saker ska göras. För när vi ser att något fungerar blir det en regel. Reglerna hjälper oss att vinna spelet.

Har du några sista tankar du vill dela med dig av?

Om ni är ett litet till medelstort företag som vill ha en SaaS-liknande upplevelse men med öppen källkodsteknik som är lätt att använda, funktionsrikt och som levereras med ett team av experter i världsklass av som hjälper er att få ut det mesta. Då finns vi här för att hjälpa er på rean till att nå era mål, kontakta oss idag.