Filterteknik

Framtidssäkrat system och förbättrad användarupplevelse åt svenskt filterföretag

E-handel, Marknadsföring

Med visionen ”Vi förenklar våra kunders vardag genom kunskap, kvalitet och effektiva lösningar”, arbetar Filterteknik Sverige AB med att hjälpa kunder att hitta rätt filter av högsta kvalitet. De samarbetar med flera välkända och kvalitetsmedvetna leverantörer som med sina breda produktprogram och stora tekniska kompetens blivit marknadsledande. Filterteknik har över 30 års erfarenhet av filter och filtrering och lägger stor vikt vid kompetensutveckling hos personal såväl som att se till att behålla den kompetensen över tid. De kom till oss på Angry Creative för att se till att även deras webbnärvaro kunde motsvarade verksamhetens höga standard.

filterteknik.se

Vad gjorde vi?

WordPress

WordPress

Design

Backendutveckling

Frontendutveckling

Frontendutveckling

Löpande drift & underhåll

Laravel

Laravel

Effektivare försäljning med ny B2B-lösning

Med en ny B2B-lösning har Filterteknik fått verktygen för att på ett smidigt sätt kunna ta delar av den digitala processen i egna händer. Med den nya lösningen kallad LFS har ett mycket bättre användargränssnitt introducerats som gör att användarna själva snabbt kan hoppa in i verktyget utan någon direkt introduktion. Vilket strömlinjeformar säljprocessen för Filtertekniks säljare som istället kan fokusera på försäljning istället för att instruera användare i ett komplicerat verktyg. Med detta säljer sig produkten mer eller mindre själv.

Ett system med bredd och tydlighet för kunder

Kundstocken består bland annat av en mängd återförsäljare, som i sin tur kan ha kunder under sig. Därför krävs det en genomtänkt struktur. 

LFS integreras mot kundens PIM-system där alla produkter finns lagrade, samt integration mot kundens affärssystem. Det innebär att ordrar, produkter, maskiner och massa annan data kan synkroniseras mellan de olika systemen och skapa mervärde. Som återförsäljare kan man lista sin maskinpark, d.v.s. söka upp och lägga till maskiner, som kan vara allt ifrån lastbilar, bilar, traktorer, lyftkranar eller industri-delar. Kunderna ser exakt vilka maskiner de har, och på varje maskin kan de se vilka filter som finns. Från denna vy kan man enkelt lägga till filter i sin varukorg. Allt för att kundens upplevelse ska vara så smidig som möjligt och ge dem ett helhetssystem för sina filter. Vi har även byggt in möjligheten att köpa filter i flera led från återförsäljare till slutkunder.

I LFS finns även en flerspråkslösning, där användaren kan byta språk och där administrativ personal själva kan översätta innehållet utan att involvera teknisk personal.

Ett framtidssäkrat projekt

LFS har en hög teknisk höjd, med en headless backend, som via sitt API kommunicerar med frontend byggd i React. På så vis finns all logik och alla funktioner separerade. Vill man t.ex. bygga en mobilapp i framtiden har man redan all affärslogik separerad och kan enkelt bara bygga det som en frontend.

Illustration av en helhetslösning

Ett lyft på flera fronter

Vi såg till att förbättra hemsidans tydlighet så att besökare lättare kan exponeras för nya erbjudanden, lösningar och viktig information. Vi städade även upp menysystemet och gjorde det enklare att använda för att minimera risken att förvirra användaren vid öppning av flera underkategorier. Vi förbättrade således hemsidans förmåga att kommunicera med besökaren på ett okomplicerat sätt.