Hem / WooCommerce petar Magento från tronen

WooCommerce petar Magento från tronen

WooCommerce är världens största e-handelsplattform sedan ett par år. Inom några månader kommer WooCommerce även att bli populärast bland världens tio tusen största nätbutiker.

Över 1,6 miljoner eller 39 procent av världens nätbutiker använder idag WordPress-pluginet WooCommerce som e-handelsplattform. Det kan jämföras med 234 996 installationer av Magento den 31 oktober, enligt analystjänsten Built With.

Open Source-plattformar blir allt viktigare inom e-handel. WooCommerce fortsätter att växa kraftigt och har idag 1,6 miljoner butiker, enligt analystjänsten Built With, det är bara bland de tio tusen största nätbutikerna som en större andel föredrar open source-konkurrenten Magento (12 procent) i stället för WooCommerce (10 procent). Men trenden är glasklar – WooCommerce går inom några månader om Magento även bland världens största butiker.

WooCommerce fick mer stadga sedan Automattic köpte WooThemes, företaget bakom e-handelsplattformen, för 30 miljoner dollar i maj förra året. Automattic ligger bakom bloggverktyget wordpress.com som tillhandahåller hostade WordPress-installationer gratis eller för en mindre summa pengar. När Automattic köpte WooCommerce blev e-handelsplattformen en del av ett betydligt större företag med en liknande filosofi och affärsmodell. Sedan köpet har WooCommerce utvecklingsteam ökat med 40 procent och antalet utvecklare av kärnan har femdubblats, enligt WP Tavern.

På Angry Creative ser vi den enorma potentialen med WooCommerce och vi blev också det första nordiska företaget som accepterades i WooExperts, det officiella partnerprogrammet för WooCommerce-experter.

Magento är fortfarande populärast i fråga om sökningar på webben, men WooCommerce närmar sig, enligt Google Trends.
Magento är fortfarande populärast i fråga om sökningar på webben, men WooCommerce närmar sig, enligt Google Trends.

WooCommerce har på några få år blivit världens populäraste e-handelsplattform. WordPress-pluginet WooCommerce har varit privatpersoners och mindre företags val av open source-plattform, medan större företag föredragit mognare system som Magento.

Utvecklare brukar framhålla en rad anledningar till att välja WooCommerce:

  • Inga licenskostnader
  • Finns mycket dokumentation
  • Hög säkerhet
  • Bra API som underlättar integreringar
  • Snabb vidareutveckling
  • Flexibel design

Idag finns färdiga integrationer till svenska betallösningar och transportadministrativa system  för WooCommerce och många designmallar, vilket gör det både enkelt och billigt att skapa professionella nätbutiker med WooCommerce.

Långsamma WooCommerce-butiker handlar ofta om dålig hosting och/eller dåliga konfigureringar på servernivå. Det är också viktigt att vara noggrann med säkerheten när WordPress installeras för en WooCommerce-installation.

Det är ingen brist på billiga enkla e-handelsplattformar, men WordPress-pluginet WooCommerce har potentialen att bli plattformen som digitaliserar världens småföretag.

Precis som WordPress tog över marknaden för publiceringsverktyg kan WordPress-pluginet WooCommerce bli standard för mindre och mellanstora e-handelssatsningar. Det som talar för WooCommerce är:

  • Priset (gratis)
  • Flexibiliteten (Ett system att växa i)
  • Ekosystemet av WooCommerce-leverantörer (Växer)

Öppenheten och flexibiliteten i open source-modellen gör att WooCommerce kan följa med från en startup-fas till omsättningar på hundratals miljoner kronor. Nya paketerade lösningar gör det enkelt för vanliga företagare att komma igång, sedan går det att växa i plattformen om projektet blir en stor succé.