Hem / WooCommerce / Hur man internationaliserar en butik med WooCommerce

Hur man internationaliserar en butik med WooCommerce

Du har kanske byggt upp ett antal följare i ett annat land och du vill kunna marknadsföra dig mot dom effektivt. Nya regler (som EU IOSS, norska VOEC eller UK VAT) innebär kanske att du måste kunna konfigurera din butik på olika sätt beroende på marknad. Oavsett anledningen har du tagit beslutet att: du vill börja sälja på flera marknader formellt. Det här är början på en ny och spännande fas i din e-handelsberättelse!

Men se upp! Att internationalisera din butik innebär att lägga till mycket komplexitet och det är lätt att göra misstag. I det här skedet av din e-handelsresa kan misstag vara riktigt smärtsamma – det kan ta tid och pengar precis vid den tidpunkt de behövs som mest.

Här på Angry Creative är internationaliserande WooCommerce-butiker något vi specialiserar oss på. Vi har haft många kunder som kommit till oss efter att mindre bra beslut har fattats, i hopp om att vi kan åtgärda problemen som uppstått (det kan vi såklart). Vi vill dela med oss av vår kunskap för att hjälpa dig att planera en framgångsrik väg genom denna process. Självklart vill vi på vägen även övertyga dig om att vi är rätt partner för att hjälpa dig på din tillväxtresa under de närmaste åren! Men även om vi inte gör det så är vi säkra på att du kommer att finna den här guiden användbar.

Illustration av internationalisering med markörer

Hur ska jag internationalisera min butik i WooCommerce?

Att välja rätt metod för internationalisering av din WooCommerce (eller WordPress) webbplats är absolut nyckeln. Fel beslut här och du kan komma att bygga på instabila lösningar och det kan bli otroligt problematiskt senare.

Vad de flesta gör först är att leta efter en tilläggslösning. Detta är vettigt eftersom extra funktionalitet för WordPress allt som oftast kommer i just formen av tillägg. Men i det här fallet är det bara en del av svaret.

Om du väljer ett internationaliseringstillägg som WPML kommer du att ställas inför alla möjliga problem med prestanda, marknadsföring och användarresor förr eller senare. Sättet som WPML fungerar är att köra en enda WordPress-webbplats och sedan ha olika språkversioner för allt innehåll och alla UI-element. Vi spenderar mycket tid på att ta bort WPML från webbplatser som kör WooCommerce.

Vilket tillägg ska jag använda för att internationalisera min WooCommerce-butik?

Den enda lösningen vi rekommenderar för att internationalisera butiker som använder WooCommerce är MultiLingualPress (MLP). MLP utnyttjar en funktion i WordPress som kallas WordPress multisite som låter dig skapa ett obegränsat antal WordPress-webbplatser inom samma installation. I samband med internationaliseringen av en WooCommerce-butik betyder detta i huvudsak att du skapar en helt ny butik för varje nytt språk/marknad du vill betjäna.

Det kan till en början verka som överdrivet. En helt nya sidor bara för att sälja till olika länder? I slutet av den här guiden kommer du att förstå varför det är bättre och vad du behöver tänka på för att göra detta effektivt.

Det finns ett antal upplägg för internationalisering av WooCommerce – tillräckligt för att vi ska ha skrivit en fullständig guide med för- och nackdelar för var och en.

Illustration för platslokalisering

Vad är en lokalisering?

En lokalisering betyder vanligtvis en plats+språkkombination som betjänar en viss marknad – t.ex. en-EN för att representera England och engelska, ca-EN och ca-FR för att representera två marknader i Kanada – fransk- och engelsktalande. Vi skriver mer om detta i WooCommerce arkitekturguide.

Hur hanterar jag ett WooCommerce multisite-nätverk?

När du skapar en multisite lägger WordPress till ett extra lager till din CMS-upplevelse – det ger dig en nätverkskontrollpanel och en ny typ av användare som kallas Superadmin.

Nätverkskontrollpanelen låter dig bland annat:

  1. Lägg till och ta bort webbplatser/lokaliseringar inom nätverket
  2. Hantera kopplingarna mellan webbplatserna – MLP skapar kopplingar mellan webbplatserna i ditt nätverk
  3. Lägg till och ta bort användare – på nätverks- och individuell webbplatsnivå
  4. Lägg till och ta bort tillägg och teman – hantera vad som är tillgängligt för webbplatser i ditt nätverk
  5. Hantera din URL-strategi – oavsett om ditt nätverk av webbplatser körs på underdomäner (se.yourstore.com), underkataloger (yourstore.com/se/) eller separata domäner (yourstore.se)

För våra ändamål är det viktigaste att du kan ha ett CMS som låter dig hantera alla webbplatser i ditt nätverk från en webbläsarflik och hantera anslutningarna mellan dem.

Vad behöver jag tänka på när jag internationaliserar en webbplats med WooCommerce?

Det finns en lång lista med beslut du behöver överväga!

  • Teknisk arkitektur – som diskuterats ovan, läs hela vår guide här.
  • Internationaliseringsstrategi – vilka lokaliseringar behöver du för att stödja dina planer?
  • Översättning och lokalisering av innehåll – hur ska du skapa och hantera innehållet för dina marknader?
  • Domän/URL-strategi – TLD:er, underkataloger eller underdomäner?
  • Lagersynkronisering – hur kommer du att hantera lager över nätverket?
  • Global kundvagn – vad händer med en användares varukorg när de byter språk?
  • GeoIP och byte av språk/valuta/lokalisering – hur vill du att användarupplevelsen ska fungera?
  • Internationell SEO & HREFLANG – vad kommer din strategi och taktik att vara här, inklusive för produkter?
  • Rapportering – hur kommer du att hantera försäljningsrapportering över dina regioner?
  • Hantering – hur kommer dina interna team att samarbeta över lokalisering för alla funktioner – marknadsföring, kundservice, leverans, etc?
  • Efterlevnad – kommer din nya internationaliserade webbplats att vara kompatibel med momsregler, dataskydd och alla andra relevanta bestämmelser?
  • Frakt – behöver du hitta nya leverantörer?
  • Betalningar och finansiering – vilka betallösningar behöver du och vilka är de underliggande bankarrangemang du måste ha på plats?
  • Tredjepartslogistik – nu kommer du att leverera till flera länder, är det värt att överväga en 3PL-leverantör för att hjälpa till att hantera efterlevnad och leverans?
  • Analytics – behöver du skapa nya profiler inom din analys-, data- och business intelligence-stack?
  • Leverantörshantering – finns det några konton du behöver konfigurera, utöka, byta ut eller på annat sätt konfigurera om?
  • Ekonomi & ERP – tillåter de system du använder för närvarande flera språk? Kan de konfigureras för att fungera med en internationaliserad butik?
  • PIM-integration – vilket arbete behöver göras med ditt produktlagerhanteringssystem – eller behöver du upphandla ett sådant? Vi kan hjälpa till med Pimcore om du är intresserad av att se hur dessa system kan hjälpa till med internationalisering.
  • Prestanda prestanda prestanda – hur kan du försäkra dig om att språkväxlare och alla övriga internationaliseringsfunktioner du lägger till inte saktar ner din webbplats? Tips: vi kan hjälpa till här.
  • Regional marknadsföring inriktning inkl. annonser, sociala medier – behöver du nya sociala konton? Hur kommer dina kampanjer att fungera? Globalt, marknadsspecifikt eller lite av båda?

Vem kan hjälpa mig att internationalisera min WooCommerce-butik?

Vi kan! Angry Creative har mycket erfarenhet av den här specifika delen av en tillväxtresa för e-handel, vi har även en plattform som heter Qala som är designad för att göra just detta. Den bygger på WordPress, WooCommerce och MultiLingualPress för att ge dig lösningar på många av punkterna ovan.

Illustration för Qala

Om du redan har en befintlig butik med WooCommerce som ”bara” behöver internationaliseras, goda nyheter – Qala är modulärt och de flesta moduler kan eftermonteras för befintliga webbplatser. Om du letar efter en helt ny butik, eller att bygga om en befintlig, då kommer du att tycka att den kompletta Qala-processen är en enorm accelerator för din affärsframgång.

Oavsett din situation, kontakta oss idag för att diskutera dina kravställningar.

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading