Att internationalisera sin E-handel med WooCommerce: Fler språk och fler marknader

När du planerar framtiden för din e-handel finns det många saker som måste övervägas. Först och främst måste du bestämma dig för om du långsiktigt vill skala din verksamhet. Om svaret är att du inte vill skala din verksamhet så är den här artikeln helt enkelt inte för dig. Om du växa din e-handelsverksamhet på många marknader och med många språk, läs vidare.

WooCommerce är som du säkert redan vet ganska lätt att förstå och komma igång med. Precis som WordPress demokratiserade digital publicering genom att sätta verktyg för att publicera i många människors händer, sätter WooCommerce e-handelsverktyg i händerna på i stort sett alla som drömmer om att starta sin egen online-verksamhet. Att starta upp en verksamhet där man arbetar på en marknad med ett språk är lätt som en plätt men när vi behöver mer så måste vi tänka lite.

Hur skalar vi upp till våra nya marknader?

När tiden är inne för att skala upp måste vi först ta de kritiska affärsbesluten om hur vi skall göra det. Hur vi bestämmer oss för att göra dessa saker kommer att bestämma hur vi sätter upp vår arkitektur i WooCommerce.

  1. I vilka länder kommer vi att sälja vår produkt?
    1. Hur kan vi penetrera denna marknad på bästa sätt?
    2. Vilket innehåll skall vi använda för denna marknad?
    3. Hur skall vi annonsera?
    4. Vilka nyckelaktörer ska vi alliera oss med eller samarbeta med på den här marknaden?
  2. Vilka språk används på denna marknad?
    1. Hur mycket tid och pengar krävs för att underhålla varje språk?
  3. Vilka skatteregler gäller i varje land?
  4. Vilka andra lagar och regler kan gälla?
  5. Vart kommer vi att skicka produkterna?
    1. Måste vi ändra våra fraktalternativ för denna marknad?
  6. Vilka tullar kan slutkunden förvänta sig?
  7. Vilka betalningsalternativ ska vi ha för varje land?

Efter att ha besvarat dessa frågor kan vi skapa en plan för hur vi bygger och skalar vår e-handel med WooCommerce.

Marknad, språk eller både och?

Innan vi sätter oss ner och skriver kod måste vi förstå vad en marknad är och vad ett språk är. En marknad är vanligtvis ett land där en viss uppsättning regler gäller. Ett språk å andra sidan är bara det – ett språk.

Efter att ha svarat på ovanstående frågor kan vi börja tänka på vår arkitektur. Ett mycket vanligt fall för våra kunder har varit att en marknad också motsvarar ett språk, helt enkelt på grund av det faktum att förvaltningskostnaden av att ha flera språk på en marknad ofta är relativt hög.

Multisite, Klustrade Multisites, Multi-Multisite och språkplugins

Med WordPress Multisite kan vi bygga ett nätverk av webbplatser som är sammanlänkade. Vi rekommenderar oftast att man använder en webbplats per språk istället för att använda ett plugin som Polylang eller WPML för hantering av flera språk i en webbplatsinstans när man arbetar med E-handel. Genom att istället använda detta tillvägagångssätt tillsammans med ett plugin som MultilingualPress kan vi renodla varje språk och enkelt behålla anslutningen mellan produkter med hreflang-länkar osv mellan olika webbplatser.

Denna metod fungerar bra när du använder ett språk per marknad. Detta är absolut vanligast bland våra kunder, och är oftast en bra passform snabbväxande företag.

Om vi till exempel säljer kontorsaccessoarer från Sverige till alla EU-länder, Kina och Ryssland, skulle vi behöva en WordPress-installation med en multisite. I denna multisite skulle vi skapa 4 webbplatser.

Det här fungerar bra om vi skulle använda ett språk per marknad, men vad händer när vi behöver flera språk per marknad? Då måste vi göra ett av två tillvägagångssätt; Antingen genom att använda ett slags Klustrad Multisite-tillvägagångssätt eller genom att göra ett Multi-Multisite-tillvägagångssätt.

Det enkla sättet: Klustrade Multisites

Tack vare det fantastiska MultilingualPress-pluginet från Inpsyde kan vi klustra och skapa relationer mellan multisites. Med detta tillvägagångssätt kan vi, med MultilingualPress, bygga kluster av olika webbplatser i multisite-installationen med varandra. Arkitekturen är i grunden platt, sedan skapar vi hierarkin genom hur vi strukturerar våra domännamn för instanserna.

Till exempel kan du ha en webbplats som heter en.eu.myshop.com som är ansluten till de.eu.myshop.com och it.eu.myshop.com  så att du har 3 sidor för EU-butiken. Sedan i samma multisite installation har du en.asia.myshop.com ansluten till jp.asia.myshop.com och zh.asia.myshop.com så du har 3 sidor för den asiatiska affären och så vidare.

Varje webbplats kommer att kunna ha sin egen valuta och alla nödvändiga inställningar för sin marknad. Vad som är lite klumpigt men är synkroniseringen mellan produkter. När det här skrivs är det inte heller möjligt att konfigurera saker per ”relationsgrupp” (t.ex. EU-butik eller Asien-butik) och det går inte att synkronisera produkten (dvs. kopiera inlägg) över ”relationsgrupper” med MultilingualPress, men båda dessa är på gång i pluginets roadmap.

Klustrad Multisite ger oss även bästa möjliga kompatibilitet med både WordPress-kärnan och plugins från WordPress.org.

Det svåra sättet: Multi-Multisites

Om vi vill ha en tydligare hierarki så kan Multi-Multisite-tillvägagångssättet vara aktuellt. Denna möjlighet tillhandahålls genom att man använder ett plugin som Wp Multi Network. Med detta tillvägagångssätt skapar vi flera multisites inom installationen, och inom varje multisite kopplar vi samman webbplatser med MultilingualPress för att hantera språk.

Detta är till nytta när vi vill ha både Franska, Italienska, Tyska, Spanska och Engelska i vår EU-butik och Japanska + Kinesiska i vår asiatiska butik.

Med detta tillvägagångssätt har vi 4 Multisite-instanser som körs, med totalt 9 webbplatser som körs inom dessa multisite-instanser.

Detta tillvägagångssätt kan dock ge dig problem med befintliga plugins från WordPress plugins katalogen, eftersom metoder som switch_to_blog inte fungerar klockrent när flera Multisite-installationer finns. I denna uppsättning finns dock möjlighet att göra väldigt skräddarsydd funktionalitet för varje marknad.

Arkitekturen är starkt beroende av stödsystem

Om vi ska använda WooCommerce som vår plattform för e-handel så vill vi utnyttja de bästa delarna av WordPress och WooCommerce för att arbeta med oss istället för mot oss. Till exempel finns det som tidigare nämnt flera sätt att implementera språk, men det finns få sätt att göra det på ett skalbart sätt.

När vi skalar vår WooCommerce e-handel såhär måste vi dock förstå att det kommer att skapa mycket manuellt arbete om vi inte har stödsystem då WooCommerce har en del begränsningar ”out of the box”.

  • Inget sätt att hantera alla beställningar från ett gränssnitt
  • Inget sätt att hantera alla kuponger från ett gränssnitt
  • Synkronisering av produktinformation är inte supersmidig
  • Bilder måste hanteras från webbplats till webbplats, vilket skapar stora mängder bilder.
  • Inget sätt att automagiskt synkronisera lager (Kan lösas med WooCommerce Stock Syncronization)
  • Endast ett lager per installation möjligt (Kan lösas med WooCommerce Stock Syncronization)

ERP, PIM, WMS, etc.

På grund av dessa begränsningar i WooCommerce måste vi förstå vilka stödsystem vi vill använda för att vi ska kunna göra arbetet enkelt och skalbart om vi vill slippa mängder av manuellt arbete. Om vi kan få rätt stödsystem på plats tidigt kommer vi att få det mycket lättare när vår verksamhet skalas upp.

För att lösa dessa problem behöver vi vanligtvis ett ERP-system och ett PIM-system. Olika system har olika funktioner, men det grundläggande ERP-systemet hanterar åtminstone ordrar. Om ERP inte hanterar artikel- och lagerhantering måste du skaffa ett WMS-system. Ett vanligt PIM-system kan både ge alla bilder, översättningar och rabattkoder på en central plats, och detta kommer skapa dig mängder av tid. Läs mer om detta i denna artikeln om ERP för WooCommerce.

Alternativa lösningar; Flera installationer

Nu när vi har lärt oss hur man bygger en korrekt arkitektur för vår E-handels lösning genom att använda Multisite är det värt att nämna att om du har en befintlig installation med ERP och andra supportsystem, kan du lika gärna använda enskilda installationer av WordPress istället för en Multisite-uppsättning. Detta kan till och med leda till enklare underhåll för varje installation, eftersom vi har färre saker som kan gå sönder. Då handlar det om att ha bra utvecklingsprocess som gör det enkelt för teamet som arbetar att skeppa iväg förändringar. Detta kan vara ett bra tillvägagångssätt för redan stora företag med färdiga stödsystem som vill prova nya idéer med WooCommerce. Att starta och avsluta ett WooCommerce-projekt är nästan alltid mycket snabbare än att använda konkurrerande programvara, vilket innebär att större företag kan prova nya affärsvektorer med WooCommerce med en mycket kort tid till marknaden.

Lycka till med att skala din framtida multi-marknad & flerspråkiga WooCommerce butik!