Headless WooCommerce

Undrar du hur man gör för att skala WooCommerce för att nå de högt uppsatta omsättningsmålen? Vi berättar hur.

I dagens marknad är det viktigt att inte bara göra någonting som ens slutkunder ser värde i – det gäller också att bygga starka varumärken. Porters grundregel kring marknadsstrategier gäller alla och varumärken som kan differentiera sig som står ut och som människor har en relation till klarar sig bättre i en värld där det är enkelt att beställa billiga piratkopior från låglöneländer.

De flesta som börjar arbeta med WooCommerce gör det som tidiga entreprenörer som förverkligar en idé och använder styrkan i WordPress och WooCommerce för att visa hur man differentierar sig. Styrkan med WordPress och WooCommerce är att det demokratiserar verktygen för produktion, som Chris Anderson skulle beskrivit det när han beskrev den kommande marknaden på Internet och dess ”Long tail”. Med WooCommerce säljer människor idag allt från begravningar och mobilskal till elgitarrer.

När ens e-handel börjar växa behöver man dock släppa tyglarna och lämna kontrollen till andra som har specialiserat sig snarare än att göra allting själv. Genom att fokusera på sin affär så kan man vara mer effektiv med sin tid för att satsa på det som verkligen spelar roll – kärnprodukten man tillhandahåller sina kunder och marknadsföringen av dessa. För att nå ända fram dit man vill är det dock viktigt att inse att man inte bara behöver en fin e-handel – det behövs seriöst IT-stöd i form av bland annat affärssystem (ERP) för att WooCommerce skall kunna fortsätta leverera och skala. Utan detta är det svårt att nå miljardmålen. Då är dags att släppa taget om ert befintliga systempussel (ofta med fortnox som central del) och göra en investering i er framtid.

Vad är headless E-commerce?

Headless e-commerce är ett koncept som innebär att man tekniskt sett separerar de affärskritiska mjukvarorna från mjukvaran som driver e-handeln. Affärssystemet sköter alla de krångliga bitarna bakom kulisserna och serverar enkla svar till E-handeln, vilket oftast inte ”42” utan kanske snarare från vilket av de 4 internationella lagren just den här skall skeppas från för att få bäst effektivitet i frakten. Affärssystemet ser till att alla inblandade i organisationen får det underlag de behöver, och som ägare kan man sitta och titta när alla delar i maskineriet gör exakt som det är tänkt. Inget känns så skönt som när allting bara funkar, eller hur?

Att ha detta upplägg mellan systemen innebär att man kan ha olika utvecklingstakt i de olika systemen. I de affärskritiska systemen behöver man vara väldigt, väldigt noggrann för att om någonting där går sönder eller blir fel så får man stora problem och arga kunder. På e-handeln behöver man dock kunna springa fram snabbt och kostnadseffektivt för att skapa värden för sina slutkunder och på så sätt kunna ligga steget före sina konkurrenter.

Ett affärssystem kombinerat med WordPress och WooCommerce ger ett sånt här upplägg. Fördelen med detta är att du dessutom kan äga alla delar i systemet och få total kontroll då affärssystem går att drifta med valfri driftspartner eller inom er egna IT-infrastruktur. Det går såklart även att hyra en SaaS lösning såsom Centra eller Storm, med alla för- och nackdelar detta innebär.

Headless WooCommerce med Sage X3

Genom att göra om sin e-handel med WooCommerce till en Headless WooCommerce kan man uppnå den här visionen på ett mycket kostnadseffektivt sätt. Vi har erfarenhet av att jobba med ett par olika affärssystem för att uppnå denna vision, och vissa fungerar såklart bättre än andra. En av de som vi gärna rekommenderar och där vi också har färdiga lösningar är Sage X3 (Sage Business Cloud Enterprise Management).

Med denna lösning hanteras orderhantering, produktdata, individuella prislistor, lagerhantering, lagerstatus mm från Sage, och WordPress/WooCommerce förvandlas till en marknadsföringsplattform där man väldigt snabbt kan bygga och testa nya funktioner och publicera innehåll.

Inför ett sånt här projekt skall man inte heller glömma att regeringen gett Tillväxtverket i uppdrag att dela ut statligt stöd till digitaliseringsprojekt – det innebär att ni kan få en stor del av ert projekt finansierat. Hur bra är inte det?

Case: Sage X3 för Strandberg Guitars

Strandberg Guitars har ett starkt varumärke hos människor som älskar gitarrer. När vi började arbeta ihop hade de mer än 100000 kundkontakter som frivilligt sagt att de ville ha produktnyheter. Problemet för Strandbergs var att huvuddelen av deras försäljning gick genom en eller ibland flera återförsäljarled som pressade marginaler rejält. Men det var samtidigt bekvämt: Man fick större ordrar av produkter via sina återföräljare. Hur skulle man klara av enorma mängder av ordrar utan att drunka i administration?

Man beslutade sig för att göra en satsning på digitalisering av sina affärsprocesser och att bygga en e-handel för att kunna komma åt sin följarskara över hela världen som redan älskade deras produkter – men som man inte riktigt kom åt idag.

Systemstöd stod för implementationen av affärssystemet Sage och vi för WooCommerce. Resultatet blev en webbplats som började driva försäljningen – helt utan marknadsföring – redan dagen efter lansering.

Vad kostar det?

E-handel

Vi har nyckelfärdiga lösningar för e-handel som gör att ni kommit långt med ert projekt redan från start. Detta är dock ändå bara den generella utgångspunkten i ert projekt, för inget projekt är det andra likt – och då inte heller dess budget. Vi vill dock att ni har åtminstone 300tkr att spendera i ett projekt där vi skall integrera mot Sage.

Vi börjar alltid med att genomföra en workshop där vi tillsammans hittar vad som är rätt sak att göra och bestämmer omfattningen av projektet. Workshopen har ett fast pris på 20tkr.

Kontakta oss för att få en demo av vår utgångslösning och för att boka workshop.

Sage

För att genomföra ett projekt med Sage behövs följande:

  • Sage X3 implementationsprojekt – normalt 250-300tkr
  • Sage X3 licenskostnad – ca 80-100 tkr (engångskostnad)
  • Sage X3 årlig underhållskostnad – ca 15-20tkr / år
  • Sage X3 drift (Private cloud) – ca 5tkr / mån (klarar 3-4 ordrar / sekund – fler ordrar innebär dyrare drift)

Kontakta Systemstöd för att se om Sage är rätt lösning för er och för att få en mer fullständig offert.