Hem / Angry Creative på D-Congress!

Angry Creative på D-Congress!

D-Congress, Sveriges största e-handels event. Där vi och resterande av ekosystemet inom digital handel samlades under en dag för att lyssna på inspirterande talare, byta erfarenheter och knyta nya affärskontakter. 

Med över 135 talare fanns det definitivt nya perspektiv och intressanta idéer att få ta del av. Vi deltog på flertal och vi såg hur vi kommer behöva snappa upp nya trender som är här för att stanna och har redan börjat fundera på hur vi ska anpassa vår egen produkt efter de nya funktioner och efterfrågningar som finns på marknaden.

D-Awards

Nominerade till D-Awards var Djerf Avenue, en utav de e-handlarna som varit mest omtalade det senaste året, och det är så inte konstigt. De har gått från start-up till global framgång på bara två år. Vi har varit med på den resan och det har varit spännande att följa deras utveckling. Matilda Djerf har fokuserat på hållbara plagg, med hållbar och moralisk tillverkning. 
“We want to deliver pieces that feel timeless and that will last.” Läser vi på Djerf Avenues hemsida och det är något vi ser igenom varje plagg och kollektion. Där står de ut från den ‘fast fashion’ trend som minst sagt exploderat under de senaste åren, främst i USA.

Nya trender och nya upplevelser

När man pratar om fast fashion menar man de segment bland modekedjorna som har låga priser, konstanta nyheter och en hög omsättningshastiget. Ett exempel på sådana i Sverige är Gina Tricot och H&M, men SheIn har även tagit sig in på den svenska marknaden. 

Man kan prata mycket och länge om ‘ultra fast fashion’ och fenomenet, hur den generella svensken vill handla mer hållbart samtidigt som företag som SheIn etablerar sig mer och mer på den svenska marknaden. När man då uppmärksammar den stora marknadsandelen ‘fast fashion’ bolagen har kan vi inte låta bli att komma in på Social Commerce, den nya e-handeln.

Vad är Social Commerce?

Social Commerce är processen att sälja produkter direkt på sociala medier. 

Med social commerce sker hela shoppingupplevelsen – från produktupptäckt och eftersökning till utcheckningsprocessen – direkt på en social medieplattform. Något man också pratade om under D-Congress var gamification och hur vi ska integrera shopping upplevelsen. Social Commerce ger företagen möjlighet att koppla konsumtionen direkt till vårt scrollande, där vi kan klicka och köpa produkterna i samma app. 

Det har gått fort från att man var exalterade att få se denna gamification av shopping till att faktiskt se den in action i våra flöden. Hypen var på riktigt och visar siffror som påverkar den vanliga handeln och e-handeln. Social Commerce kommer förändra handeln i stort.  

Vår CSM Lea Levin deltog på D-Congress och tog del av många spännande talks och det här är vad hon tyckte var extra spännande: 

“En annan väldigt tydlig trend är den upplevelsebaserade e-handeln, vilket utvecklas allra mest i Kina. Vi i Europa och väst är dock inte riktigt där än och har en resa att göra. Vi har grundläggande förutsättningar för att utveckla mer känslomässig och genuin e-handel men då måste vi stegvis lämna den traditionella e-handel som inte är förknippad med känslor. “

Det är ingen nyhet att det går fort inom denna industri, situationen under de senaste åren har påskyndat det enormt. Social Commerce betyder också att vi som webbyrå behöver se över de möjligheter och utmaningar som finns och hur vi ska integrera detta i vår produkt så att våra kunder i sin tur når ut till sina kunder där dom är!

Intresserad av hur vi kan effektivisera och framtidssäkra din e-handel? Var inte blyg. Kontakta oss.