Menu

Gästkrönika: Magnus Wirsén – Min tid som praktikant på webbyrån Angry Creative

Jag heter Magnus och studerar till webbutvecklare på TUC, Tranås Utbildningscentrum. De senaste sju veckorna har jag haft praktik på Angry Creative. Min uppgift var att integrera ett webbmailprogram, Roundcube, i deras kundportal med hjälp av WordPress och PHP. För att krångla till det hela ytterligare så körs WordPress som ett nätverk av olika siter, WordPress Network. Detta innebär att man administrerar ett antal olika siter från samma WordPress-installation.

Jag ska erkänna att jag var, kanske inte orolig, men ändå lite osäker på hur det hela skulle gå och hur jag skulle gå till väga för att lösa problemet.

I början av praktiken så satt jag mycket på distans pga. platsbrist i de gamla lokalerna som Angry Creative delade med ett annat företag. Detta gjorde att jag bara kunde vara på plats på onsdagar. Efter ungefär halva tiden så flyttade de till nya lokaler och jag fick möjlighet att vara på plats varje dag.

På grund av det så blev de första dagarna en mjukstart med att sätta upp SmartGit, ett program för versionshantering, samt att titta lite på enkla WordPress-plugins så jag skulle få en uppfattning om hur det fungerar i WordPress-världen. När jag sedan infann mig på plats för första gången på onsdagen fick jag en crash course i hur mail fungerar av min handledare, Mattias ”Plux” Stahre. Jag hade ingen aning om att det var så pass avancerat som det verkligen är.

Hursomhelst, vi fortsatte med att sätta upp en installation av Roundcube på min laptop. Efter att jag fått bekanta mig lite med programmet så tog vi tag i problemet. Jag hade sedan tidigare WordPress installerat på datorn efter att ha haft en kortare kurs i webbpublicering på TUC.

Första steget var att skapa en ny flik i WordPress-menyn som visade själva inloggningsrutan till Roundcube. Detta var inte så avancerat, så det klarade jag av hyfsat snabbt.

Då jag aldrig tidigare gjort ett plugin till WordPress gjorde jag ett eget litet plugin bara för att få lite känsla för det, med alla ”hooks” och ”actions” som man ska använda för att få WordPress att känna av ens egna funktioner.

När detta var avklarat så började jag med att lägga in alla olika textfält, checkboxar och dropdown-lister som behövdes för att kunna konfigurera Roundcube. Detta tog sin lilla tid, då det var en hel hög med inställningar som alla ska kunna behandlas av WordPress. Efter detta började arbetet med att få dessa inställningar att sparas i WordPress egen databas. Det var här problemen började uppstå.

Jag grävde ner mig i olika guider för hur man hanterar inställningar för WPMU och lusläste WordPress egen dokumentation för att försöka komma vidare med mitt problem. Efter ett antal timmar så fungerade allting! Hurra. Men detta innebar bara att alla inställningar gick att redigera och spara i WordPress. Dessa inställningar har ingenting att göra med Roundcube. Ännu… Pust.

När man konfigurerar Roundcube första gången så genererar programmet två stycken textareor med konfigurationsinställningar. En för inställningar såsom server, port och liknande samt en för databasinställningar. När man gjort sina inställningar ska man sedan själv kopiera all text som Roundcube genererar och skapa egna config-filer. Detta tyckte ”Plux” var mindre smidigt så han ville helt enkelt skapa filerna automagiskt varje gång man ändrar någon inställning. Här fick han rycka in och bistå med sin expertis, så efter en stund fungerade allt som det var tänkt. När ”Plux” var nöjd med funktionaliteten så började jag testa sakerna grundligt. Efter lite småfixande av buggar och ett antal testinstallationer så verkar det som om pluginet fungerar som det ska.

Jag vill nog påstå att jag är nöjd med resultatet med tanke på att jag inte har så mycket erfarenhet. Självklart har jag stött på problem på vägen och jag har fått lära mig mycket. Slutligen vill jag säga tack för att jag fick vara här. Jag har haft sju mycket lärorika och trevliga veckor på Angry Creative. Förhoppningsvis ses vi mer i framtiden!