Hem / Sociala medier integrationer för din WordPress sida

Sociala medier integrationer för din WordPress sida

Sociala medier finns överallt. Från Facebooks ”gilla”-knappar och Twitter-flöden på webbplatser till företags Pinterest-sidor, är det sällsynt att hitta en webbplats som inte på något sätt integrerar med sociala medier.

Den goda nyheten är att det är enklare att integrera sociala medier i din WordPress-webbplats än nästan vilken annan plattform som helst. Det finns hundratals sociala medier-plugins – så vilka alternativ har du när det kommer till att integrera sociala medier i din WordPress-webbplats?

Här på Angry Creative anser vi generellt att det finns sju kärnintegrationer för sociala medier.

1. Delningsknappar

Social media buttons

Att tillåta besökare att dela ditt innehåll genom att använda de allestädes närvarande ”Gilla”- och ”Twittra”-knapparna kan hjälpa till att sprida ditt budskap långt och brett. Det är viktigt att välja en uppsättning knappar som matchar dina sociala medieegenskaper och publik. Affärsorienterade webbplatser kan välja LinkedIn- och Google+-delningsknappar, medan konsumentinriktade webbplatser förmodligen kommer att se att deras publik använder Facebook och Pinterest mer.

Även om det definitivt är möjligt att integrera delningsknappar med de individuella koderna som tillhandahålls av varje social media-plattform, är det ofta ett mödosamt sätt att göra saker på. AddThis är en social delningstjänst som gör det snabbt och enkelt att implementera sociala delningsknappar på din webbplats, men erbjuder också kombinerad analys om delning på plats och sofistikerade men lätta att använda avancerade konfigurationsalternativ. Det finns andra alternativ – JetPack erbjuder också lättillagda delningsknappar.

2. Följare

Användare tillbringar mest tid på andra sajter.

Jakobs lag om Internet-användarupplevelse

Uppmuntra dina besökare att följa din aktivitet och hitta ditt innehåll på sociala medier som Twitter, Facebook eller Instagram. Endast de mest hängivna av dina fans kommer regelbundet tillbaka till din webbplats för att se vad som är nytt. Genom att skapa en social mediekoppling kan du hålla ditt varumärke och dina budskap framför mycket fler av dina besökare än enbart genom din webbplats.

3. Syndikering

  1. Sociala medie-syndikering innebär automatisk publicering av din webbplats innehåll till sociala medier så att besökarna kan hålla sig uppdaterade med dina aktiviteter genom sina favoritkanaler. Vanligtvis skulle du syndikera ditt dynamiska innehåll (nyheter, blogginlägg, fallstudier och liknande) snarare än dina statiska sidor eftersom det är det som är aktuellt, intressant och relevant (de tre hörnstenarna i en framgångsrik webbplatsinnehållsstrategi). Det finns några alternativ för att driva syndikering på din WordPress-webbplats med WordPress-plugins eller tredjepartstjänster. Vi är alltid glada att titta på dina specifika krav för att ta reda på vilken metod som är mest lämplig för dig.

Vissa verktyg låter dig även syndikera innehåll som dina besökare genererar (som kommentarer) – till exempel genom att dela Facebook-kommentarer och gilla-markeringar på din webbplats tillbaka till din Facebook-sida eller låta människor twittra sin kommentar.

4. Inkludering

  1. Att bädda in sociala medier innehåll från dina sociala mediekanaler på din webbplats kan hjälpa till att hålla din sajt fräsch och intressant. Några vanliga exempel inkluderar att ta in senaste tweets via en widget, ett bildspel av dina senaste foton från Instagram eller videor från din YouTube-kanal.

Vi tror att ett av de mest effektiva sätten att integrera sociala medier på din webbplats är att se till att det är kontextuellt. Så om du till exempel skriver en fallstudie om ett projekt du har slutfört, visa upp fallstudien, exempelvis genom en tweet, och visa upp hur nöjd din kund är med resultatet.

5. Inloggning och kommentarer

Social sign in

Forskning visar att integrering av sociala medier med din webbplats driver engagemang. Detta kan vara särskilt uppenbart när du ber besökare att registrera sig på din webbplats (kanske för att ladda ner en fil eller få tillgång till en viss skyddad sida) eller lämna sina uppgifter för att lämna en kommentar. Människor är lata och den allmänna uppfattningen är att det inte är särskilt roligt att registrera sig på webbplatser. Ärligt talat, håller vi med. Att låta besökare klicka på en knapp för att logga in med Facebook, Twitter eller Google kan göra processen mycket mer tilltalande och därmed öka kommentarer och allmänt engagemang på din webbplats.

6. Optimera för delning

Vi har redan pratat om att lägga till sociala mediedelningsknappar på din WordPress-webbplats, men det finns en annan nivå på detta. Hur ser du till att när ditt innehåll delas ser det så bra ut som möjligt på Facebook eller Twitter? Ibland när du klistrar in en URL på Facebook eller lägger till en Pin på Pinterest verkar sidan hitta en perfekt miniatyrbild och introtext? Det beror på optimering för sociala mediedelningar. Detta är lite mer tekniskt än de andra aspekterna vi har täckt hittills.

Till exempel tillhandahåller Facebook och Pinterest dolda markups som optimerar webbsidor för att delas på deras plattformar – inklusive att specificera bilder och inledande text som nämnts ovan. Facebooks system kallas OpenGraph. Det är sömlöst från ditt perspektiv som webbplatsägare och osynligt för besökare men när innehållet delas gör det stor skillnad.

7. Google+ författarskap

När du söker på Google har du förmodligen märkt att vissa sökresultat har en författare kopplad till dem. Detta hjälper till att ge auktoritet till sökresultatet och får sökresultatet att sticka ut. Det är enkelt att fixa med hjälp av standard WordPress-plugins och vi rekommenderar det definitivt. Du behöver en Google+ sida – skicka bara länken!

Search engine example

Sammanfattning

Det finns ett verkligt värde i att integrera sociala medier med din WordPress-webbplats. I den här artikeln har vi försökt täcka de större integrationerna som är möjliga och titta på några av fördelarna och alternativen för att uppnå dem. Vissa större plugins kommer att tillhandahålla många eller alla dessa alternativ direkt från ett plugin (som Facebook), andra kräver en kombinationsansats. Oavsett om du planerar en helt ny webbplats eller bara en uppgradering av din nuvarande webbplats är vi alltid glada att prata igenom dina alternativ och rekommendera en strategi. Börja med att boka ett möte så kan vi prata igenom vad du vill uppnå!

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading