Någonting som folk pratar väldigt mycket om just nu under det senaste året är Sociala medier. Vad det är och hur man skall använda det. Väldigt få pratar dock om vad det faktiskt kan ge ett företag i siffror. I slutändan är det ökade intäkter som är intressant och det som motiverar ett företag att välja att arbeta med Sociala medier som marknadsföringsstrategi, men än så länge så har ingen riktigt presenterat någon intressant data. Förrän nu.
Två studier som visar detta är The Social Habit 2011, som pratar om människors förhållande till Internet och Sociala medier samt Lead Generation Lessens From 4,000 Businesses (PDF) som pratar om hur Bloggning och Sociala medier (Facebook / Twitter) påverkar antalet leads.
SocialMedia Examiner har sammanfattat dessa två studier mycket bra och läsningen är mycket intressant. Det verkar finnas ”magiska siffror” för hur ofta man skall publicera material i sin företagsblogg och hur många följare man bör ha på facebook / twitter.
Vilken är den bästa uppdateringsfrekvensen?
Nedan sammanfattar jag studiernas data och utläser ur diagrammen de optimala tidsintervall för hur ofta man bör posta material. ”Optimalt” i detta fallet är när man får högsta möjliga resultat för den investerade tiden.
Jag uppmanar verkligen till grundlig läsning av SocialMedia Examiners artikel, då denna har mycket mer data inom ämnet.
Företagsblogg
- Minimal postningsfrekvens: 1 gång i veckan
- Optimal postningsfrekvens: Dagligen
- Minimalt antal poster för trafikgenerering: 20-50 stycken
- Optimalt antal poster för trafikgenerering: Över 200 stycken
- Optimal följarstorlek (Människor som klickat ”gilla”): 1000 eller fler
Det intressanta med Facebook är att innan man har åtminstone 700-1000 följare så visar man väldigt låga resultat. Det är först när man kommit över detta resultat som man faktiskt ser att någonting händer.
- Optimal Följarstorlek: 1000 eller fler
Skillnaden mellan Twitter och Facebook är radikal när det gäller resultat. På Twitter kan man få in leads från ruta ett, och sedan ökar dessa i en ganska jämn takt – till skillnad från Facebook där i stort sett ingenting händer och sedan – pang – så trillar allting in på en och samma gång.
Företagsbloggen – Navet i företagens sociala mediastrategi
För ett företag som vill ha en aktiv roll på webben är dess blogginnehåll dess kärnverksamhet. Det är mycket olyckligt att många företag inte har förstått hur viktig deras hemsida och deras redaktionella innehåll är, och istället väljer att enbart satsa på kanaler som Facebook eller Twitter.
Mashable skrev för ett tag sedan en mycket intressant artikel där de hjälper till att dela upp olika marknadsföringsansträngningar i kategorier. Det finns dels Betalda kanaler, Ägda kanaler, och sedan kanaler som man ”Förtjänar”. Olika mediatyper har olika många delar av dessa kanaltyper, och det är detta som gör att företag behöver en blandning av lösningar för att uppnå bästa resultat.
Företagsbloggen genererar affärer över tid
En företagsblogg blir här väldigt mycket en ”Ägd kanal” mer än en kanal man betalar (Innehåll kostar att producera – och hemsidan i sig kostar att ta fram) och en man förtjänar (innehåll från hemsidan delas via tex Facebook & Twitter).
Denna kanalen har man total kontroll över, och den ligger kvar över tid och genererar leads och trafik (Ovan berättade fallstudien att mest trafik genereras om man har över 200 inlägg i sin företagsblogg). Fördelen med en ägd kanal är att denna marknadsför sig själv via tex Google. Skriver man då 200 intressanta artiklar har man 200 gånger större chans att bli hittad när någon söker efter just den typen av information. Angry Creative-bloggen har tex genererat ett par affärer då vi bloggar om ”expertämnen” som är ganska smala och som vi har mycket kunskap om. Denna kunskap delar vi gärna med oss av, och när sedan någon söker efter denna information och hittar oss resulterar det ofta i ett uppdrag.
Mikrobloggarna = Läsare på din blogg (Facebook / Twitter)
Facebook & Twitter används primärt för att generera trafik till företagsbloggen när man har rykande färska saker att dela med sig av, samt att verka som kundservice. Här är fokus på snabba publiceringar och extremt kontinuerliga sådana. Att publicera någonting på Facebook & Twitter syns oftast inte mer än några timmar eller minuter, och därför har publicering här blivit någonting av en vetenskap i när man skall posta och hur. Detta är dock någonting som man måste komma fram till vad som funkar bäst för en själv – men ett par gånger om dagen är ett måste.
Det är denna ”tillfälliga natur” som gör att Facebook & Twitter inte är bra att använda som lösningar när man bygger sin Sociala media närvaro. Innehållet som produceras på Facebook & Twitter har ett extremt kort liv, medan innehållet på bloggen har ett extremt långt som genererar i det långa loppet.