Med hjälp av Solr eller Elasticsearch så går sökmotorn i WordPress & WooCommerce från att vara medioker till att bli fantastisk.
Att kunna söka på din E-handel med en intern sökmotor, gärna placerad i navigationsmenyn, är ett sätt för dig att nå den kunden som vill ha just en specifik produkt eller som redan har ögonen på något i ditt sortiment.
På en E-handel finns det oftast tre olika sätt att som kund hitta en produkt.
1 Antingen använder man sig av helheten på sidan och antingen klickar på annonser som finns på startsidan eller speciella erbjudanden. Kan liknas med en så kallad “fönstershoppare” som tittar på utbudet utan särskilda preferenser och dras till kampanjer och rabatter. Dessa besökare utgör cirka 75 % av en generell E-handels trafik.
2 Eller så använder man sig av produktkategorierna och navigationsmenyn för att hitta de produkter en kan önska sig. Detta är ett sätt för en kund som intresserad av en produkt, men inte är säker på vilken produkt. Att behöva köpa en t-shirt betyder inte att du kommer köpa vilken t-shirt som helst. Detta är ett bra sätt för kunderna att få en inblick i utbudet som finns i er E-handel, filtrerat utifrån deras behov och preferenser. Dessa besökare utgör cirka 15-20 % av en generell E-handels trafik.
3 Utöver dessa sätt finns On-site sökning vilket är ett sätt att genom en sökmotor på din webbplats kunna söka upp önskad produkt med olika nyckelord. Ett sätt att som kund antingen kunna hitta produkter utifrån precist produktnamn eller specifika karaktärsdrag, som färg, material eller form. Detta är även för de kunderna som inte vill navigera runt på sidan för att hitta just det dem söker efter. Dessa besökare utgör cirka 5-10 % av en generell E-handels trafik.
Vad säger On-site sök om din webbplats?
Även om vissa kunder använder On-site sök på din WordPress / WooCommerce-sida för att hitta produkter för funktionens fördelar kan en hög användning av sidans egna sökmotor visa på olika svagheter din webbplats har. Att kunder mestadels använder sig av sökmotorn minskar deras exponering för andra produkter på er sida, vilket inte främjar ökad försäljning.Det är svårt att navigera och hitta på din sida. En stor användning av On-site sökmotorn kan visa på att besökarna inte kan hitta på din sida, så de måste använda sig av sökmotorn för att hitta produkterna. Att se över designen och navigationen på webbplatsen kan vara en passande lösning om ni upplever en stor användning av sidans sökmotor.
Hur ska vi optimera sökmotorn?
- Använd passande nyckelord när ni taggar era produkter. Att besökaren kan hitta just den produkt den söker efter utifrån rätt nyckelord är av stor vikt. Tänk på att utöver märke och produktform tagga nyckelord som är beskrivande i material och teknik.
- Om ni inte har produkten som besökaren letar efter är det inte en förlust att förmedla detta. Men rekommendationer till liknande produkter och förslag på annat kan få besökaren att leta sig vidare i ert sortiment.
- Analysera vilka sökord som är populärast på er sida och vad besökarna verkar vilja ha. Detta är ett sätt för att se vad behovet är hos kunderna, vilket kan leda till optimering av kampanjer och erbjudanden på er sida.
Vi rekommenderar att använda sig av tjänsterna
Elasticsearch
Elastic Search använder vi när vi vill ha en snabb sökmotor till WordPress och WooCommerce som klarar av de flesta normala saker man förväntar sig av en bra sökmotor.
Fördelar:
- Integrationsprojekt går förhållandevis snabbt.
- Kostnadseffektivt.
Nackdelar:
- Ingen möjlighet till intern statistik.
- Mycket arbete för att indexera PDF, Word och andra format.
Solr
Solr använder vi när vi behöver en robust sökmotor till WordPress och WooCommerce som klarar av allt som man slänger på den. Solr har allt man förväntar sig av en sökmotor och lite till, men är inte lika snabbt och enkelt att arbeta med som Elasticsearch.
Fördelar:
- Enkelt att indexera PDF, Word och andra format.
- Intern statistikmotor.
Nackdelar:
- Omfattande mjukvara som kräver mer handpåläggning vid integration.
- Klarar av att göra betydligt fler saker än Elasticsearch vilket ökar komplexiteten.
Vi kan hjälpa er att
- Att sätta upp och optimera en On-site sökmotor på er E-handel.
- Analysera och testa hur besökarna använder sig av sökmotorn.
- Göra eventuella förändringar av navigation och design för att öka er konvertering samt förbättra besökarupplevelsen.
Du kanske även är intresserad av dessa artiklar
Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Briqpay fokuserar på att skapa anpassade användarvänliga flöden vid försäljning mellan företag. D…
Read moreBriqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Konverteringsoptimering
Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…
Read moreKonverteringsoptimering
Affärssystem (ERP) för WooCommerce
Vi hjälper dig att förstå vad ett affärssystem är varför det är nödvändigt för er …
Read moreAffärssystem (ERP) för WooCommerce
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.
Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?
Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå