Vem bestämmer WordPress framtid?

WordPress är snart plattformen för en tredjedel av världens sajter. Trots att WordPress bygger på öppen källkod är det en handfull amerikanska bolag som styr inriktningen på plattformen som formar vår digitala framtid.

Frågan om vart WordPress är på väg en fråga om webbens framtid. Idag ligger WordPress bakom 27 procent av världens sajter, enligt analysföretaget W3Techs. Närmaste konkurrenten Joomla har 3,4 procent av marknaden. WordPress tillväxt handlar inte om att utmana sina små konkurrenter utan snarare om att erövra sajter som saknar publiceringsverktyg och att fånga människor och företag utan webbplatser.

WordCamps är i dagsläget koncentrerade till USA och Europa.

WordCamps är i dagsläget koncentrerade till USA och Europa.

Om WordCamps är ett mått på inflytande över WordPress är WordPress i allra högsta grad en angelägenhet för USA och Europa. Ryssland och Kina är vita fläckar på kartan, medan Indien och Sydostasien är representerade. Tittar man på sökningar efter WordPress på Google Trends är intresset mer spritt över hela världen

Sökningar efter WordPress på Google är mer spritt i världen, med mycket lågt intresse i Afrika

Sökningar efter WordPress på Google är mer spritt i världen, med mycket lågt intresse i Afrika

Det är okontroversiellt att påstå att WordPress är en viktig del av digitaliseringen av samhället och näringslivet de närmaste tio åren. Däremot är det svårare att vara tvärsäker om hur WordPress kommer att utvecklas i framtiden. Även om själva utvecklingen sker öppet är de viktigaste aktörerna en handfull företag utan insyn.

Matt Mullenweg var med om att skapa WordPress. Han är en “thought leader” inom communityn och VD på Automattic som är det företag som bidrar mest till utvecklingen av WordPress Core. På WordCamp USA 2016 i Philadelphia lovade Matt Mullenweg inte några nya stora funktioner. Han vill att utvecklarna ska koncentrera sig på att förbättra existerande funktioner. Matt Mullenweg pekade ut tre områden som utvecklingen av WordPress Core kommer att fokusera på att förbättra det närmaste året:

  • Rest API
  • Publiceringsgränssnittet (the editor)
  • Anpassaren (the customizer)

Genom att göra om API:et och låta gränssnitt och anpassaren använda API:et istället för PHP-funktionerna så öppnar WordPress för stora förändringar i framtiden.

Matt Mullenweg pekar med hela handen, men bestämmer han också i praktiken? WordPress är ett open source-projekt, men det är en handfull kommersiella företag som bidrar mest till utvecklingen av plattformen. En sammanställning från förra året visade att nästan 60 procent av core-utvecklarna var anställda av tre amerikanska bolag, varav den största andelen (20,4 procent) kom från Matt Mullenwegs eget bolag Automattic. Genom att tillhandahålla resurser är det därmed en handfull företagsledningar som bestämmer i vilken inriktning WordPress ska utvecklas.

Angry Creative har tidigare skrivit om bristen på flerspråksstöd i WordPress Core. Amerikanska bolag har inte samma behov av flerspråkstöd som företag från mindre exportberoende länder som Sverige, som måste verka på flera marknader för att överleva.

wpcorecommitterpiechart

Nästan 60 procent av dem som bidrar till utvecklingen av WordPress Core är anställda av tre amerikanska bolag: Automattic, New York Times och 10up. New York Times är dessutom investerare i Automattic. Källa: Aaron Jorbin, WordPress Core utvecklare.

För att utröna framtiden är det intressant att studera vad Automattic själva sysslar med. Med 514 anställda är Automattic fortfarande ett relativt litet bolag. Den transparens som open source står för finns inte hos Automattic. Trots att bolaget värderades till 1,16 miljarder dollar för två år sedan när Automattic fick 160 miljoner dollar i riskkapital släpps det väldigt lite information om bolaget. Några siffror om omsättning eller lönsamhet finns inte publicerade. Nyheter kring Automattic är sparsmakade och handlar om uppköp av exempelvis WooCommerce eller satsningar på toppdomänen .blogg. I intervjuer är Matt Mullenweg trevlig, men han avslöjar ingenting om framtiden.

Automattics viktigaste tjänst WordPress.com erbjuder WordPress som en webbaserad tjänst. WordPress.com är världens 39 mest besökta domän, enligt Alexa.com. För WordPress.com är både Rest API och publiceringsgränssnittet Calypso kanske de viktigaste funktionerna tillsammans med snabbhet och säkerhet.

Matt Mullenweg lyfte också fram WordPress gränssnitt Calypso på WordCamp USA 2016. 68 procent av alla postningar på WordPress.com sker via Calypso. Calypsos JavaScript-gränssnitt är betydligt enklare och renare än det vanliga html-gränssnittet.

De tre fokusområdena för utvecklingen av WordPress Core, enligt Matt Mullenweg, är samma områden som är centrala för WordPress.com: Rest API, publiceringsgränssnittet och anpassaren. Det behöver inte vara något negativt, men det är ett faktum att WordPress.coms kärnfunktioner också pekas ut som WordPress Cores viktigaste utvecklingsområden.

Vid sidan om WordPress.com är WooCommerce den mest intressanta delen av Automattic. WooCommerce köptes 2015 och sedan köpet har utvecklingstakten ökat hos WooCommerce. Sannolikt kommer WooCommerce släppas som en självständig hostad tjänst med tiden.

Automattic har också lovat att investera i SSL certifiering för säkrare webbplatser. Redan idag erbjuder WordPress.com https utan extra kostnad för sina kunder som har egna domäner.

Idag är det Matt Mullenweg som styr Automattic, men frågan är vem som styr efter en börsnotering av Automattic? Riskkapitalister har investerat 317 miljoner dollar i Automattic och de vill ha avkastning på sin investering i en börsnotering. Frågan är om Automattics inriktning förändras efter en börsnotering. Kommer Automattic att investera lika mycket i WordPress Core efter en börsnotering? Hur ska Automattic ge högre avkastning till aktieägarna?

Jag tror att nyckeln till WordPress framtid i stor utsträckning finns hos Automattic. Men också hos det växande ekosystem av WordPress-utvecklare runt om i världen som tjänar pengar på WordPress. Angry Creative är aktivt i communityn för att bidra till utvecklingen, men självklart också för att få inflytande. Genom att aktivt bidra tror vi att vi försvarar våra kunders intressen, och det är därför vi bygger plugins och hjälper till med WordPress/WooCommerce core. Ju mer communityn investerar i WordPress Core desto större inflytande har communityn på WordPress framtid.