Marketing Automation för WooCommerce

Digitaliseringen utmanar gamla sanningar och tvingar marknadsförare att arbeta på nya sätt. Marketing Automation Plattformar skapar stora värden för organisationer som vågar förbättra sig och utmana sina arbetssätt.

Att ha ett robust CMS och E-handels system som kan skala tillsammans med företaget är oerhört viktigt, men vad som verkligen kommer att skapa skillnad är vilka affärsstöd som används för att skapa effektivitet i organisationen. För en marknadsavdelning är CRM (Customer Relationship Management) system och MAP (Marketing Automation Platform) system viktiga. Med ett MAP system möjliggörs personalisering på ett sätt som tidigare inte var möjligt utan att kostnader eskalerade.

Utvecklingen av dessa system går blixtsnabbt. Nya spelare dyker upp konstant och konkurrensen är stenhård. Att ta ett beslut kring sin plattform kan därför vara ett rejält arbete som på bara några år kommer att behöva utmanas. Det viktigaste är därför att prioriteringar runt marknadsföringsmål, resurser och affärsmål är satta. Olika organisationer har olika prioriteringar såsom hur enkelt systemet är att integrera, priset, vilka funktioner som finns, vad man kan internt med mera.

Marketing Automation automatiserar marknadsföringsprocesser

Med en Marketing Automation Platform så får vi ett verktyg från vilken man samlar in information om de som på ett eller annat sätt interagerar med ens organisation. Marketing Automation Plattformen ger en möjlighet att samla in information hela vägen från ax till limpa, och med hjälp av intelligenta val hjälper man kunden att ta det där köpbeslutet man vill att de skall ta. Ofta är vägen dit ganska lång, och man fokuserar mycket på allt som händer innan man kommer in i det skarpa säljflödet, men även där sker ett arbete.

Beståndsdelarna i Marketing Automation

Det första steget är ofta Lead Capturing. Detta innebär att en besökare kan gå in på er organisations webbplats och blir då tilldelad en cookie. Denna besökare fyller sedan i ett formulär för att få ta del av en intressant e-bok eller någonting annat som verkar lockande och ofta kostnadsfritt. När personen anger sin e-post adress görs ofta uppslag mot sociala medier och denne matchas mot en potentiell personprofil, om tillgängligt.

Automatiskt görs en Lead Scoring. Detta innebär att besökarens aktiviteter på webbplatsen, till exempel nedladdningen av e-boken, ger ett poäng. Här har er organisation satt upp olika poäng för olika interaktioner som kan visa att kunden antagligen är redo för ett köp. Med hjälp av Lead Nurturing så processar man denne potentiella kund så att den är redo att föras in i första steget i säljprocessen. Säljprocessen kan sedan ha inslag av samma strategi.

Efter att den initiala säljprocessen är över så handlar det istället om att få kunden att komma tillbaka och handla mer, bli lojal till just ert varumärke och så småningom en ambassadör för er.

Hela processen gör att kunden sakta utbildas och tas från en oerfaren beställare till en mer erfaren och återkommande kund. Till slut kanske kunden till och med blir en ambassadör för er.

Från den ganska anonyma skara besökare på webbplatsen så har man skapat ett väldigt stort värde till minimal kostnad för den egna organisationen.

Customer Lifecycle Marketing

När man arbetar med Marketing Automation är det viktigt att titta på kundens livscykel från början till slut. Genom att göra detta kan man snabbt börja hitta idéer till smarta automatiseringar och förbättra försäljning och lojalitet.

För att kunna tillgodose kunders behov behövs tre beståndsdelar; Insikt, Relevans och Timing. Om vi kan leverera på alla tre så skapar vi riktigt bra kundresor och vi hjälper till att lösa våra kunders problem.

  1. Insikt handlar om att samla och korsreferera data från olika källor och på så sätt synliggöra kunden och dess preferenser samt identifiera var någonstans de är i sin köpresa.
  2. Relevans handlar om att bestämma vilka signaler som kommer att guida kunderna genom nästa steg i deras köpresa.
  3. Timing handlar om att leverera signaler i rätt tid för att få kunderna att faktiskt ta nästa steg i köpresan.

Det är såklart lättare sagt än gjort att leverera på dessa. Vad vi måste göra är att ha detta som en sorts värdegrund när vi visualiserar kundens köpresa och vad vi kan göra för att göra den bättre. Ett bra sätt för att visualisera en resa är att tänka i termer av Attrahera, Sälja & Imponera.

  1. Attrahera kunder. Få dem att gå från att vara omedvetna kring att de har ett problem. Detta kan ofta innebära annonsering, mässor mm.
  2. Sälja är hela säljtratten från att kunder är medvetna om att de har ett problem som behöver lösas till att de är medvetna om hur ni kan tillföra värde för dem.
  3. Imponera på de som är kunder och få dem att köpa mer samt bli förespråkare för er.

Dessa tre steg kan appliceras för att skissa upp en första version av kundens livscykel samt information om hur man tar sig till nästa steg. En livscykel skulle kunna se ut ungefär såhär:

  1. Besökare
    Dessa utgörs av anonyma besökare på er webbplats.
    MÅL: Få dem att lämna sin e-post till oss.
  2. Prospekt
    Dessa utgörs av de som gett ut sina e-post adresser till er för att få tillgång till en artikel eller ett nyhetsbrev, men ännu inte har gjort något köp.
    MÅL: Lär dem mer om tjänsterna tills att de gör sitt första köp.
  3. Aktiv kund
    De som gjort ett eller flera köp från er.
    Segment: Engångsköpare – de som gjort ett köp och som än så länge inte riskerar att tappas som kund.
    Segment: Återkommande köpare – de som gjort flera köp och som återkommande köper.
    MÅL: Förvandla engångsköpare till återkommande köpare och få återkommande köpare att bli mer lojala.
  4. Kunder som riskeras att tappas
    Kunder som har gjort ett engångsköp men som inte har återkommit för att göra några fler köp inom den normala tiden som återkommande köpare gör sitt nästa köp.
    MÅL: Återaktivera kunden innan kunden tappas.
  5. Kunder som tappats
    En kund som har gått väldigt långt över den förväntade återköpstiden. Att definiera ett tidsintervall här kan vara knivigt då det kanske inte kan vara hur långt bak som helst.
    MÅL: Återaktivera kunden till att bli en aktiv kund.

Det går naturligtvis att lägga på fler steg, men detta kan för många användas som en utgångspunkt för kundens livscykel. Denna livscykel och de åtgärder som man kan tänkas ta inom den står ofta som grunden inom den digitala marknadsföringen och är den strategi som man använder för att implementera en Marketing Automation Platform.

Hur får jag Marketing Automation för WooCommerce?

Det finns egentligen två vägar att gå för att skaffa sig en Marketing Automation plattform. Antingen närmar man sig problemet ur ett nedskalat perspektiv och håller det så enkelt som möjligt, eller så väljer man att satsa på ett komplett Marketing Automation system. Vad man väljer beror helt på vad för kravställning och prioritering organisationen har.

Nedskalad Marketing Automation

När man börjar med Marketing Automation eller är begränsad av tid eller ekonomi så kan ett nedskalat tillvägagångssätt vara användbart. Hubspot, en av världens mest kända MAPs, säger själva på sin blogg att det är fullt möjligt att skapa en MAP utifrån gratis eller väldigt billiga komponenter till WordPress och WooCommerce.

Vad man bör ha i åtanke är att om man använder nedskalade lösningar kan man inte räkna med de värden som ett Marketing Automation system ger. Utan ett enhetligt verktyg så är det svårt att fånga upp information som till exempel att veta vilka artiklar en och samma person läser för att sedan kunna betygsätta denna interaktion. Däremot kan det mesta andra genomföras med enkla medel.

Användbara tillägg för WooCommerce

Ett tillägg som tillgodoser möjligheten att schemalägga utskick till WooCommerce är Follow up Emails. Med detta utskick kan man göra saker som att:

  • Schemalägga meddelanden för prenumeranter vid vissa bestämda intervall
    • När deras prenumeration gått ut.
    • När deras prenumeration är på väg att gå ut.
    • När de inte loggat in på länge.
  • Schemalägga utskick för kunder vid vissa bestämda intervall eller händelser

Om man inte skulle vilja arbeta med detta tillägg så kan man till exempel använda ett externt verktyg som MailChimp. MailChimp har också en hel del färdiga mallar för utskick som kan vara användbara.

Ett annat sätt är att arbeta med WooCommerce Wishlists. Med detta tillägg kan kunder välja att lägga en kom-ihåg lista. Denna lista är sedan en perfekt utgångspunkt för att skapa e-postutskick runt, om man till exempel kör en kampanj där man rabatterar en viss produkt som finns på deras önskelista.

För att öka engagemanget runt produkterna och få kunder att lämna recensioner så kan Review for discount vara ett användbart tillägg. Andra sätt att få kunderna att komma tillbaka kan vara att titta på olika former av lojalitetsprogram och poängsystem, men man bör noggrant avväga vilken väg man tar. Olika branscher och typer av produkter kan fungera olika bra i olika branscher.

Marketing Automation System

Om den organisation man arbetar i är redo och man kanske redan sett resultaten många av dessa automatiseringar ger så är det kanske dags att titta på ett Marketing Automation system. Med dessa system får man till skillnad från att sätta ihop det själv samtliga fördelar som man vill ha såsom tidig Lead capture och Lead Scoring.

För tjänsteföretag med WordPress

Ett av de största systemen på marknaden är Hubspot. Hubspot har ett mycket väl utbyggt system, men har också ett helt CMS koncept. Om du använder WordPress och WooCommerce idag så har du antagligen ett bra koncept för att skapa landningssidor och därför kan Hubspot lätt ha lite fler funktioner än vad du behöver.

Ett annat mycket kapabelt system är Marketo. Detta system fokuserar primärt på att förutspå vad kunderna vill ha och när de vill ha det för att kunna leverera ert innehåll och produktförslag via primärt epost till era kunder.

För den som primärt behöver automatisera olika e-post utskick (vilket räcker för de flesta) så är Dotmailer och MailChimp kanonbra verktyg för att göra just detta, där Dotmailer är det lite mer avancerade verktyget för E-post utskick där det går att bygga processflöden på ett enkelt sätt.

För E-handlare med WooCommerce

Ett system med en färdig integration för WooCommerce är Metrilo. Denna applikation är avsevärt mer nedskalad än till exempel Marketo och Hubspot, men är för en e-handlare en väldigt komplett produkt som gör det mesta som man vill göra. Metrilo är den produkt som de flesta av våra kunder använder och som vi har mest kunskap inom.

En svensk uppstickare inom Marketing Automation för WooCommerce är Mokini. Mokini är precis som Metrilo en avsevärt mer nedskalad applikation men som gör det mesta som man vill göra. Vi följer denna plattform med stor spänning och har hittills kunnat bidra med tips och förbättringar till plattformen.

Det viktigaste när man väljer mjukvara är att hitta den som passar bäst utifrån den kravspecifikation som organisationen har snarare än att stirra sig blind på priset – men det lönar sig absolut att jämföra!