Varför spelar AI roll för personer som använder WordPress?
Vid första anblicken kan artificiell intelligens (AI) och WordPress kanske inte tyckas ha saker gemensamt. WordPress ses som det viktiga men ganska enkla verktyget för innehållshantering. Artificiell intelligens får oss att tänka på självkörande bilar och ett brett utbud av robotar som R2D2, Terminator, Wall-E och Bumblebee.
Men AI ses bäst som en familj av teknologier som sträcker sig från det någorlunda blygsamma till det helt otroliga. Vi använder många AI-tekniker i vårt dagliga liv utan att ens tänka på dem. Google-sök, Google Maps, Gmails skräppostfilter, Google foton – i stort sett alla Google-produkter du kan namnge använder någon typ av AI. Samma sak med Apple, Microsoft, Netflix, Amazon. Överallt där det finns stora datamängder och svåra problem att lösa, kommer du i allmänhet också att hitta en AI i bakgrunden.
Överallt där det finns stora datamängder och svåra problem att lösa, kommer du i allmänhet också att hitta en AI i bakgrunden.
Men hur är det med WordPress? De flesta webbplatserna som använder WordPress och WooCommerce har inte stora datamängder och de flesta körs inte på den typ av hårdvara som AI behöver. Men det finns ändå en korsning. Finns det några exempel på hur du kan få ut mer av WordPress genom att använda AI-teknik idag?
Exempel på AI-tjänster du kan använda med WordPress idag?
- Clerk erbjuder personaliseringstjänster för e-handelsbutiker (inklusive WooCommerce). Personalisering är ett bra exempel på ett problem som förlitar sig på att analysera massor av data med massor av resurser. Clerk, precis som alla de AI-drivna verktygen du kan använda med WordPress, drivs av en extern tjänst som integreras WordPress.
Vad vi speciellt gillar med Clerk är att det tillför funktionalitet i WooCommerce där du annars skulle behöva förlita dig på en stor centraliserad, proprietär mjukvaruplattform. Dessutom kan det troligen öka din försäljning också 🙂 - WordLift automatiserar flera aspekter av din webbplats SEO. Den använder Microsoft Azures kognitiva tjänster för att analysera ditt innehåll och föreslå entitetstaggar. Detta är dessvärre inte WordPress inbyggda taggar utan snarare separata ”enheter”. Bortsett från det lilla minuset är det faktiskt ett otroligt kraftfullt tillägg som visar dig hur en maskin (t.ex. Google) sannolikt kommer att se ditt innehåll. WordLift har sedan ett gäng smidiga funktioner som låter dig organisera denna extra data och hantera din användarupplevelse runt den.
Två saker vi älskar med WordLift: det första är att det hjälper redaktioner att uppnå bättre konsekvens med taggning. För det andra, genom enhetskonceptet, tillåter det webbplatser att dra nytta av Googles innehållsstrategi Help, Hub Hero genom att säkerställa att innehållet alltid har bra intern länkstruktur. - Automatic Alternative Text gör något liknande som WordLift (men enklare) fast för bilder. Den använder Microsofts vision kognitiva tjänst för att analysera dina bilder när du laddar upp dem och föreslår alternativ text. Alt text är viktigt av flera anledningar – intern sökbarhet inom WP mediebibliotek, tillgänglighet för användare med synnedsättning och för SEO. Men det är ett jobb som ofta förbises, och när det blir gjort är det ofta inte bra.
Vad vi älskar med AAT är att det ger innehållsredigerare ett textförslag för varje ny bild som laddas upp, vilket sparar tid och förbättrar den övergripande webbplatskvaliteten.
Hur kan jag lära mig mer om att använda AI tillsammans med WordPress?
David hade förmånen att bli inbjuden att tala på Press for Word i Israel, oktober 2021. För fler exempel på hur du kan använda WordPress och AI tillsammans, rekommenderar vi att du tittar på David Lockies föredrag.
Var kan jag se exempel på AI och WordPress som används idag?
Det mest synliga av AI-exemplen i den här artikeln är Clerk.io. Du kan se detta i aktion på dessa webbplatser:
Hur kan vi på Angry Creative hjälpa dig att använda AI-tjänster för WordPress?
Angry Creative älskar att hjälpa våra kunder genom att spara tid och göra deras webbplatser bättre. Med AI-teknik kan vi vanligtvis göra båda delar på en och samma gång! Om du vill prova någon av lösningarna vi pratar om i den här artikeln, eller Davids föredrag, hör av dig.
Eller om du är den typen av person som vill arbeta med ett WooCommerce-fokuserat företag som investerar i att använda AI, ta reda på mer och hör av dig!