Trots att Black Friday är ett relativt nytt fenomen i Sverige fortsätter försäljningen under dagen och dagarna runt omkring att öka explosionsartat.
Innan 2015 hade knappt någon hört talas om Black Friday som en köpstark dag i Sverige. Men redan på denna korta tid har den etablerats som framför allt e-handelns stora dag. Efter att mellan 1-18 november ha sett en ökning på cirka 20% så ökade försäljningen under Black Friday med hela 87% jämfört med 2016 enligt e-handel.se. Det betyder att svenskarna handlade för mer än 5 miljarder kronor.
Jämför vi sedan försäljningen under Black Friday mellan USA och Sverige ser vi att Sverige står för den helt klart största försäljningsökningen. Detta stämmer väl in med de trender vi ser just nu i Sverige med en e-handel som fortsatt växer starkt.
I Svensk Handels undersökning innan Black Friday sa sig 45% av konsumenterna att de skulle handla under Black Friday. Mer än var tredje handlare hade någon form av erbjudande under Black Friday och dagarna däromkring. Därtill kan vi lägga att 78% av handlarna anser att Black Friday har ökat oerhört i betydelse de senaste åren.
Störst i USA
USA är fortfarande det oomtvistat största landet när det gäller Black Friday. Där anses dagen utgöra startskottet för julhandeln. Även i Sverige ser vi ut att börja följa det mönstret. 57% av de som uppgav att de planerade att handla under Black Friday angav att de hade för avsikt att köpa julklappar.
Även om den fysiska handeln fortfarande är allra störst i USA så visar färsk data från flera källor starka och växande försäljningssiffror inom e-handeln. I år beräknas den totala försäljningen online i USA att ha ökat med 18% jämfört med 2016.
Betalningstjänster i USA ser stora ökningar
Djupdyker vi i enskilda företag med hjälp av Black Friday by the numbers: Another year of e-commerce records, är det värt att notera att Adobe ökade sin försäljning under Black Friday med 16,9% jämfört med förra året. I rena siffror betyder det en inkomst på 5,03 miljarder dollar. I ett pressmeddelande säger Shopify: “När det var som mest intensivt såldes det för mer än 1,000,000 dollar per minut jämfört med förra årets högsta notering på 555,716 dollar.”
Adobe, som genom sitt system hanterar cirka 80% av all e-handel hos de 100 största företagen i USA, meddelar att försäljningen under perioden 1-24 november gick upp med 17,8% jämfört med året innan till 38,3 miljarder dollar. Adobe skriver vidare att 54,3% av alla besök på webbsidor inom detaljhandeln skedde på en mobil enhet.
Baserat på 350 miljoner konsumenter konstaterar Salesforce att smartphones stod för 60% av all trafik till detaljhandeln, en ökning med 53% från förra året. “Konsumenter surfar inte längre bara på sina telefoner. 42% av alla ordrar under helgen gjordes från en smartphone.” Enligt Salesforce ökade e-handeln med 26% över Black Friday-helgen.
Rakuten Marketing, en digital marknadsförings- och analysplattform, presenterade siffror när det gäller klick och reklamengagemang och konstaterade att båda aktiviteterna ökade avsevärt under veckan innan Black Friday, klick med 154% och reklamengagemang med 111%. “Konsumenterna undersökte de produkter de tänkte inhandla innan helgens kampanjer drog igång.”
Black Friday i Sverige
I Sverige kan vi se att betalningstjänsten Dibs ökade antalet transaktioner under Black Friday med 61%. Samtidigt ökade omsättningen med 62% jämfört med 2014. ”I år handlar nästan hälften av svenskarna under Black Friday, främst på nätet”, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.
Betaltjänsten Klarna såg ännu bättre siffror under Black Friday. Transaktionsvolymen ökade med 97% jämfört med förra året. “En extrem ökning med andra ord”, säger Jonas Köpniwsky, pr-chef på Klarna.
Även handeln via mobila enheter går framåt under Black Friday. Enligt Criteo gjordes 40% av alla e-handelsköp i Sverige på en smartphone.
Likaså hade vår kund iDeal of Sweden en bra Black Friday. De rapporterade en orderingång på cirka 80.000 ordrar, nästan dubbelt så många som förväntats. Detta är en ökning på mer än 5 gånger så många som under samma period förra året. “Intresset för våra produkter under Black Friday har varit enormt vilket vi är mycket glada för”, säger bolaget i ett kundutskick.
Ett annat svenskt företag som såg en stor försäljningsuppgång är CDON som ökade sin försäljning med 80% jämfört med förra året.
E-handeln fortsatt stark framåt
Genom att titta på de företag vi nämner i denna artikel ser vi ännu tydligare hur e-handeln under Black Friday ökat sedan förra året i både Sverige och USA. De svenska betaltjänsterna med upp till fördubblad omsättning via sina system. Samtidigt är det tydligt att de största vinnarna i procent är enskilda företag.
Men går det bara uppåt då? Man kan börja ana sig till en viss ökad skepticism bland köpare, både i Sverige och USA. Anledningen är bland annat för hård marknadsföring och avslöjanden av dåliga erbjudanden i media. Glädjande nog verkar detta inte påverka e-handeln, och prognosen visar på fortsatt stark tillväxt inom e-handeln.