Bonnier Tidskrifter pressar gränserna för vad man kan göra med WordPress. Med hjälp av WordPress API tar en ny app bara ca 20 timmar att utveckla.
Bonnier Tidskrifter påbörjade migrationen från publiceringsverktyget Episerver till WordPress i december 2013 med hjälp av byrån Odd Alice som bistått med både arbete och strategisk rådgivning längs vägen. Med det handlade om mer än att byta ett publiceringsverktyg mot ett annat. Hela projektet kommer att vara klart under Q1 2017.
–WordPress är idag ett ramverk för webbapplikationer oavsett hur vi presenterar vårt innehåll. Genom att arbeta med WordPress API kan vi idag bygga en mobilapp för ett av våra varumärken på 20 timmar, säger Gabriel Sjölund, produktchef för digitala medier på Bonnier Tidskrifter.
Tidigare i år lanserade exempelvis Allt om mat en vin-app där alla nya viner på Systemet recenseras. Då fungerar WordPress som ett innehållsbibliotek som både sajter och appar hämtar sitt innehåll från.
– I princip skulle vi kunna välja ett annat system än WordPress för att presentera ett varumärke på webben. WordPress blir ett innehållsbibliotek oavsett digital kanal, säger Gabriel Sjölund.
Tidskriftsförlaget Bonnier Tidskrifter har idag alla sina viktigaste varumärken på WordPress. Och Angry Creative har vunnit förtroendet att vara ansvariga för all förvaltning av alla deras WordPress-installationer och kompletterar den vanliga produktionen som utförs av Bonniers byråpartners. Förvaltning betyder allt från test, driftsättning, utvecklingsprocesser, driftsäkring och hur man arbetar mellan alla olika steg i processen. Ett prestige-uppdrag som kommer utifrån Angry Creative processer och långa erfarenhet av att bygga och förvalta avancerade WordPress-projekt.
Bonnier Tidskrifters senaste projektet är en ny version av Veckorevyn som redan tidigare fanns på WordPress.
–Vi är rätt stolta över det vi har gjort. Det hade ju varit enklare att bygga en app som ett separat projekt, men genom att vi utnyttjar WordPress API blir varje ny app ett ganska litet projekt, säger Gabriel Sjölund.
När medieföretag vill göra temasajter väljer man ofta WordPress för att det är enkelt att berätta historier på WordPress. Gabriel nämner exempelvis tidningen Dagens Nyheters undersajt för att uppmärksamma att tioårsminnet av tsunamin i Sydostasien.
Mycket av funktionaliteten på sina varumärken som exempelvis recepthantering på Allt om mat har Bonnier utvecklat själva.
– Vi låter oss gärna inspireras av färdiga plugin men i slutändan utvecklar vi själva. Vi vill inte vara beroende av ett tredjeparts plugin.
Har ni även vidareutvecklat gränssnittet mot tidningarnas redaktörer?
–En av fördelarna med WordPress är att de flesta är bekant med deras gränssnitt. Även nyanställda har ofta arbetat med WordPress tidigare. Därför har vi gjort något med gränssnittet.
Finns det några nackdelar med WordPress?
–Eftersom det är världens populäraste publiceringsverktyg utsätts vi ständigt för intrångsförsök. Man måste tänka på säkerheten och välja rätt hosting som kan hålla koll på loggar.
Bonnier Tidskrifter har valt att göra WordPress till navet i hela deras affärsverksamhet. Här ser vi ett nytt sätt att arbeta där ramverket gör det möjligt att lägga ut produktionen av enskilda varumärken på många olika leverantörer. Med det ställer samtidigt höga krav på processer, förvaltning, tester och hosting. Snabb utveckling kräver säker förvaltning.