Google har presenterat EOL (End of life) för Universal Analytics, den version av Google Analytics som du troligen använt under de senaste åren. Även om datumet är satt till juli, 2023 så är det hög tid att börja fundera på att sätta upp nya Google Analytics 4 redan nu.
Rekommendationen vi ger just nu är att man fortsätter använda Universal Analytics (UA) som ett komplement tillsammans med Google Analytics 4 (GA4) än så länge. GA4 är fortfarande under utveckling, vilket innebär att alla funktioner som man kanske behöver inte är implementerade än.
Vad är nytt med Google Analytics 4?
Den nya versionen av Google Analytics innebär lite av ett skifte i hur man kommer använda Analytics framöver. I GA4 är fokus rådata och events som kan mätas och sammanställas över flera olika plattformar.
Det betyder att GA4 kommer att övergå till att mer vara en analysplattform som skapar rådata som du sedan kan välja hur du vill analysera och skapa rapporter för. Det kommer att ge användare större frihet att välja vilken data som ska produceras för analyser och ge bättre möjliheter att analysera data som helhet, men det innebär även en brantare inlärningskurva.
Event, event och event
När det pratas om Google Analytics 4 så är Event något du kommer höra återkommande. Det är för att man nu till stor del går ifrån att använda cookies och istället gör alla mätpunkter till event. Det innebär t.ex att sådant som sessions, bounce rate osv kommer att hanteras som event hädanefter. Precis som det fungerar för en kontaktformulärkonvertering.
Med detta introduceras flera vanliga event från Tag Manager i GA4. Några exempel är event för scroll, klick för externa länkar, on-site search med mer.
Tag Manager kommer inte bli obsolete i och med detta, men du kommer kunna hantera många vanliga event direkt i GA4.
Rapporter
Konceptet med nya Google Analytics 4 kan ses som att man utgår från ett blankt papper där du som användare kan bygga upp vilken data som ska samlas in och hur den ska presenteras. Det betyder att de många olika fördefinierade rapporterna som finns i Universal Analytics inte längre kommer vara tillgängliga i GA4. Här är det istället du som väljer vilka rapporter du vill skapa för vilken data. Det blir lite svårare att komma igång, men när du väl kommit igång så kan dina rapportera vara mycket bättre optimerade för hur du vill analysera din data.
Hjälp med implementering och utbildning för GA4
Vi förstår att det blir mycket nytt att lära sig i och med Google Analytics 4. Men man bör inte vänta med en implementering. Du vill inte sitta med ofullständig data när EOL av Universal Analytics träder i kraft.
Vi kan hjälpa dig med att implementera nya Google Analytics och sätta upp de event och rapporter som du behöver för din konverteringsoptimering. Vi använder Google Data Studio för att skapa rapporter, för att ge dig vackra, interaktiva rapporter som hjälper dig att fatta rätt affärsbeslut.
Vi erbjuder även grundläggande utbildning för att komma igång med GA4. Du kan koncentrera dig på att göra det du gör bäst och vi kan hjälpa dig med det vi gör bäst.