Hem / Ett par ord om vår nya identitet

Ett par ord om vår nya identitet

Välkommen till Angrycreative.se, har vi sett förr? Som den uppmärksamma återbesökaren säkert märkt ser vi lite annorlunda ut. Ny tid, ny lokal. Vi expanderar och förnyar. Finslipar tilltal och tonalitet. Vidareutvecklar vår plats i WordPress-Sverige. Läs gärna mer om det här.

Ett stort led i förändringsarbetet har varit utvecklingen av vårt visuella uttryck. Det tar ca 50 millisekunder för en användare att bilda sig uppfattningen att en webbplats är värd att stanna på, eller lämna, vilket ställer höga krav på oss som arbetar med användarvänlighet, färg, form och innehåll.

Syftet med den nya identiteten har varit att förstärka sammanhållningen mellan vår resa som företag och hur vi tilltalar marknaden. Eftersom en stor del av vår verksamhet består av att skapa webbplatser med WordPress åt våra kunder vill vi naturligtvis kunna visa upp våra referenser, på ett så professionellt och stilrent sätt som möjligt.

Rött blev rätt

Närmare bestämt den härligt rödrosiga webbnyansen nummer #ff5050 som är ytterst närvarande när vi presenterar oss. I kombination med ett avskalat ikonspråk av enkla, väldigt grafiska figurer som på olika sätt gestaltar vår verksamhet hittar vi ett uttryck som är såväl slagkraftigt som lite subtilt underfundigt. Efter att under flera år endast använt oss av Angry Creative skrivet i standtypsnittet Georgia var det dags för en ordentlig logotyp, för att en gång för alla etablera ägarskap över det egna varumärket. Sagt och gjort ritades en mer unik ordbild upp enligt ledorden självsäkerhet och tydlighet.

Illustrationer

Kraft och konsekvens

Typsnitt

Som en bärande del i den nya identiteten står typsnittet Avenir. En gammal trotjänare ritad 1988 av Adrian Frutiger som på senare tid fått ett upppsving i diverse digitala sammanhang. Trevligt, tyckte vi och kände att vi var inte rädda för stora rubriker i självsäker tjockhet. Som komplementärtyp valdes Clear Sans, en Open Source-font i flertalet vikter utvecklad för både tryckta och digitala medier som står alla fritt att använda via en generös licens. Clear Sans är välsvarad och lättläst, vilket passar oss utmärkt i längre sjok av brödtext. Extra lämplig är dess fria tillgänglighet, i och med vårt engagemang i öppen källkod, samt community-aspekten WordPress och webben i stort.

Förenkla, för tydlighets skull

Att skapa en ny webbplats med helt nytt visuellt uttryck tar tid och resurser, därför har vi medvetet valt att skala bort snarare än att lägga till, och låta det vi verkligen vill säga ta plats istället. Nya angrycreative.se är en försmak, en ny färdväg och de första stegen mot att bli Sveriges mest teknikstarka WordPress-byrå.