Strax innan sommaren blev vi kontaktade av Städarna Sverige. Städarna arbetar med hemstädning, flyttstädning, trädgårdsskötsel och andra RUT-berättigade tjänster. De hade en extremt god tillväxt, men av alla försäljningskanaler de jobbade med så verkade hemsidan fungera allra sämst. Genom att identifiera svagheterna i den dåvarande webbplatsen kunde vi därefter hjälpa Städarna med en ny flödes- och informationsarkitektur. I detta nya uppläg ville vi uppmana besökaren att välja stad och sedan visa tjänsterna i denna staden. Vi ville även kontinuerligt uppmana kunden till att ta kontakt för att få en offert. På detta sätt var förhoppningen att Städarna skulle öka antalet leads som kom in via webbplatsen.
Det vi ville råda bot på var bland annat detta;
- Sidan uppmanade inte klienterna att begära offerter
- Sidans uppbyggnad var förvirrande
- Sidans permalänkstruktur kunde förbättras
- Olika städer hade olika tjänsteutbud – detta framgick inte jättebra
När den övergripande strategin var på plats designade vi en ny webbplats som var smakfull men som skulle rikta sig till en mycket bred publik.
Vi byggde sedan hemsidan i WordPress, ett publiceringssystem de hade god erfarenhet av – samt hjälpte till att hålla kostnaderna nere. Detta gör även att de själva kan administrera webbplatsen samt innebar att de själva kan arbeta med sökmotoroptimering.
Besök gärna Städarna: http://www.stadarna.se