Inbound marketing eller leadsgenerering är ett sätt att etablera er som marknadsledande inom ert fält samtidigt som ni skapar nöjda kunder från anonyma webplatsbesökare.
Inbound marketing – modern digital marknadsföring
Inbound marketing är ett sätt att marknadsföra er som företag som inte involverar traditionella annonser och reklam utan ni satsar på att attrahera kunder genom innehåll och interaktion som känns relevant och tillför värde för kunderna ifråga. Att inte reklamen är störande är ett ledord inom Inbound marketing. Reklamen är istället integrerat i innehållet.
För att lyckas med Inbound marketing är det viktigt att skapa innehåll i marknadsföringen och på er webbplats som är relevant och når problemen och behovet hos din målgrupp. Att ha en tydlig förståelse för din målgrupp och dess behov en viktig faktor för att lyckas med denna strategi.
Inbound marketing – olika steg
1 Första steget är att attrahera folk som är omedvetna om ert företag till er webbplats. Detta kan man göra via bloggar, nyckelord och att använda sig av sociala medier. Detta med målet att få främlingarna som letar efter lösningar till att bli besökare.
2 Efter detta handlar det om att konvertera sina besökare till leads (potentiella kunder) längst ut i er säljtratt. Detta kan göras genom formulär, landningssidor och calls-to-action (CTA) som får besökarna att ta ett beslut. Ofta kan det röra sig om att ge bort värdefulla tips, white papers eller mallar.
3 När ni väl fått en lead så är det viktigt att få den potentiella kunden att förstå det värde som ni kan skapa för den. Här handlar det ofta om att utbilda kunden till den nivån att de sedan kan bli redo att faktiskt bli en betalande kund. Detta gör man ofta genom e-mail kampanjer ihop med automatiserade, förprogrammerade utskick. Detta görs ofta ihop med ert CRM eller i ett Marketing Automation verktyg som tex Hubspot.
4 När vi sedan har en kund vill vi se till att kunden håller sig glad och nöjd. Vi gör detta för att en kund nöjd med tjänst, produkt och service har större chans att sprida ordet om ert företag och er produkt. Reklam som kommer direkt från kunden själv är den bästa formen, då du litar på och är mer villig att följa rekommendationer från folk du känner och bryr dig om. Detta är även den billigaste formen av marknadsföring och kallas mouth-to-mouth. Detta kan vi göra genom att skapa enkäter om hur upplevelsen av tjänsten var, smart content vilket är innehåll som anpassar sig efter kundernas behov och beteende samt Social Monitoring vilket innebär att man använder verktyg för att “avlyssna” vad som sägs om företaget på nätet, exempelvis omnämnanden och recensioner.
Vad kan vi hjälpa er med?
Vi kan hjälpa er att lägga upp en strategi för att lyckas med Inbound Marketing. Vilka kanaler skall användas för marknadsföring? Hur får vi besökarna att bli kunder och med det, återkommande kunder? Vi kan hjälpa till med tjänster som formulär, konverteringsoptimering, SEO-optimering, content managing och mycket mer.
Du kanske även är intresserad av dessa artiklar
Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Briqpay fokuserar på att skapa anpassade användarvänliga flöden vid försäljning mellan företag. D…
Read moreBriqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Konverteringsoptimering
Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…
Read moreKonverteringsoptimering
Affärssystem (ERP) för WooCommerce
Vi hjälper dig att förstå vad ett affärssystem är varför det är nödvändigt för er …
Read moreAffärssystem (ERP) för WooCommerce
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.
Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?
Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå