Hem / WooCommerce / Off-Page SEO: Bästa metoderna 2024

Off-Page SEO: Bästa metoderna 2024

Off-page SEO

Link Building är en av sökmotoroptimeringens grundstenar och den viktigaste delen för din Off-Page SEO.

Användbara tjänster för sökmotoroptimering

För att underlätta ditt arbete med SEO så finns det flera olika verktyg att tillgå. Här är en lista på verktyg som kan vara användbara när du jobbar med din sökmotoroptimering.

Fria tjänster från Google
Google Search Console
Google PageSpeed Insights
Google Web Vitals
Google for Retail
Google My Business

Premiumtjänster för SEO
SEMrush
Ahrefs
Moz Pro
KWFinder

Andra användbara tjänster/tillägg
Hemmingway Editor
Grammarly
Sucuris site check
Panguin tool
Yoast SEO

På din webbplats har du full kontroll på vad som händer med On-Page SEO. När det kommer till Off-Page SEO så har du inte samma kontroll. Det finns dock flera saker du kan göra för bästa möjliga förutsättning utanför din webbplats.

När det kommer till sökmotoroptimering så är länkar det absolut viktigaste verktyget för högsta möjliga Google rank. Vill du hamna högst upp i sökresultaten så måste du bygga länkar. Bra innehåll räcker långt, men inte hela vägen. 

Man skulle kunna kalla inkommande länkar för Off-Page SEO’s ”evergreen content”. Så länge länkarna du byggt finns kvar så kommer fördelarna hos Google också finnas kvar.

Här följer ett antal tips för att komma igång med link building och annat du bör jobba på för att förbättra din Off-Page SEO.

Vilka är de bästa typerna av länkar? Det är naturligtvis länkar som faktiskt driver in referral-trafik.

Alla länkar som skapar genuin referral-trafik är bra för dig och din SEO. De kommer dessutom vara framtidssäkra gentemot hur Google väljer att uppdatera sina algoritmer. Länkar kommer alltid vara en av Internets grundstenar.

Hur hittar man då prospekts för referral-trafik? Generellt handlar det om att titta på webbplatser och fråga sig själv om man tror att sidan i fråga genererar trafik och är det troligt att besökare där skulle klicka på länkar till din webbplats.

Att hitta och göra denna typ av bedömning för prospekts kan vara svårt utan data. Här kan tjänster som kan estimera trafikvolymer vara till stor hjälp.

Data du bör titta på för tänkta referrals:

  • Volym i organisk trafik
  • Domain rating
  • URL rating

Då Google har ett patent för “Reasonable Surfer” sedan ett par år tillbaka så är det förmodligen så att man lägger vikt i hur troligt det är att en besökare klickar på en viss länk. Därmed blir det en viktig del att ta i beaktande när man skapar referrals.

Eftersom det är mest troligt att kontextuella länkar i innehåll är det besökaren klickar på så bör man se dessa som mest värdefulla.

Kontextuella länkar

Använd Google My Business för lokal förankring

Driver du ett företag med lokal förankring så kan Google My Business vara direkt avgörande för hur du presterar i lokala sökningar. My Business ger dig möjligheten att optimera hur din företagsprofil visas i Googles SERP, Maps och Knowledge Graph. 

Med My Business kan du enkelt ange din verksamhets NAP, t.ex öppettider, bilder, hantera omdömen osv. I tider som med Coronaviruset så finns även möjlighet att lägga till extra information som berör, i detta fall, en pandemi och hur ni agerar.

Många gånger finns redan ditt företag som profil hos Google, gör anspråk på din profillistning för att kunna hantera dess data. Finns inte ditt företag så skapar du helt enkelt en ny profil.

Gå igenom profilen och ange/uppdatera så många fält som möjligt. Se sedan till att alltid hålla informationen aktuell och aktiv.

De finns tre huvudsakliga faktorer för ranking med My Business

  • Relevans – Hur relevant är din verksamhet för personen som söker. Det är med andra ord viktigt att tydligt ange vad för slags verksamhet ni erbjuder. Är något otydligt så kommer det helt enkelt inte att ranka bra.
  • Anslutning – Var är din verksamhet belägen i förhållande till besökaren och andra verksamheter i närheten. Att skapa lokalt förankrat innehåll på din webbplats kan hjälpa dig att ranka högre.
  • Framträdande – Allt handlar om aktiviteten runt din verksamhetsprofil. Var aktiv med din profil, svara på omdömen, ordna lokala event, uppdatera bilder osv. Var även noggrann med att uppdatera både din webbplats och profil i My Buisness så att de innehåller samma information.

Rekommenderad läsning: The ultimate guide to small business SEO

Boosta din försäljning med Google for Retail och Merchant Center

Driver du en sida med e-handel. Då vill du inte missa möjligheterna som ges med Google for Retail och Merchant Center. Detta verktyg från Google ger dig det där lilla extra du behöver för att boosta din försäljning.

Möjligheterna som detta ger med extra SERP-funktionalitet är en vägvinnande strategi eftersom denna typ av resultat alltid hamnar högre än organiska resultat.

E-handeln växer globalt år efter år. Det blir därför allt viktigare att optimera dina kanaler för att nå ut med dina produkter/tjänster. Det är här Merchant Center kan ge dig ett försprång.

Google for Retail, där Merchant Center ingår, är som ett onlinebaserat lagerhanteringssystem där du kan visa upp dina produkter i Googles sökresultat, skapa kampanjer och därmed öka din försäljning.

Viktigt att tänka på när du använder Google for Retail/Merchant Center

  • Var tydlig med dina produktnamn, kort och beskrivande är det bästa.
  • Ange så mycket data (typ av produkt, storlek, färg, pris osv) som möjligt för dina produkter.
  • Använd tydliga produktbilder (helst produkt mot vit bakgrund).

Försök att tänka som kunden. Vad söker kunden efter för att hitta den rätta produkten? Optimera sedan dina produktsidor och listningar baserat på detta.

Rekommenderad läsning: How to Sell on Google Shopping

Ignorera inte Googles Penalty Notifications – Undvik att bli straffad

Något som man inte ska sopa under mattan är manuella bestraffningar från Google.

En manuell bestraffning betyder att någon från Google har granskat din webbplats eller länkprofil och hittat något suspekt.

Det kan vara något av följande:

  • För aggressiv eller manipulativ länkbyggning
  • Innehåll av låg kvalité
  • Suspekta utgående länkar
  • Icke modererat användargenererat innehåll
  • Manipulativt användande av schema-kod

Manuella spam-bestraffningar kommer generellt meddelas via e-post och i Google Search Console.

Att åtgärda manuella bestraffningar kan vara svårt. Var försiktig om du behöver ta bort länkar, avindexerar sidor osv. Om du är osäker så kan det vara läge att anlita en SEO-konsult för att få hjälp.

Förkasta ALLA tvivelaktiga länkar (håll uppe kvalitén)

Är du seriös med din webbplats så bör du definitivt undvika att bygga länkar som kan klassas som spam. Denna typ av länkbyggning fungerar helt enkelt inte.

Man bör generellt se över sina byggda länkar med jämna mellanrum så att det inte smyger sig in länkar med sämre kvalité och som har negativ påverkan för SEO. Samtidigt får du bra information på de länkar som faktiskt är värda att vårda. Använd med fördel någon tillgänglig SEO-tjänst för att se “toxic level” för inkommande länkar.

Alla länkar som ser suspekta ut eller håller låg kvalité bör tas bort. Det innebär att du behöver kontakta ansvariga för sidan som länkar till dig. Alternativt så kan man använda Googles verktyg för att avvisa länkar.

Filtrera bort irriterande referral spam – ren och snygg statistik

Referral spam är när det skickas falska signaler om besök till Google Analytics. Naturligtvis väldigt irriterande och det förstör dessutom statistiken.

Denna typ av skräp i statistiken brukar se ut något liknande detta

Referral spam
Bild från Ahrefs

Det är relativt enkelt att filtrera bort referral spam. Se hur man gör i Ahrefs artikel An Actionable Guide To Stopping Referral Spam In Google Analytics.

Spåra utgående länkar med Event Tracking – få insikt om dina besökare

Desto mer du vet om hur dina besökare använder din webbplats, desto bättre. Det kan med andra ord vara värt att konfigurera Event Tracking för utgående länkar.

Skickar du dessutom mycket referral trafik till någon annan sida så kan det vara ett perfekt tillfälle att nå ut och bygga länkar med dessa.

Åtgärda brutna länkar för direkt effektiviserad SEO

Brutna länkar är så klart inte bra. Det är dessutom relativt enkelt att åtgärda dessa och få en omgående SEO boost.

Boosta SEO

Det finns lite olika sätt att hitta vilka länkar som är brutna. Dels så kan du oftast få fram vilka länkar som är brutna i din statistik. Det finns också tillägg för WordPress som kan söka igenom din webbplats för att hitta interna länkar som är brutna.

Åtgärda alla brutna länkar genom att kontakta de som länkat till dig och be dem uppdatera länken. Alternativt så kan du enkelt sätta upp 301 redirects för brutna länkar.

Två bra val av tillägg för att sköta omdirigeringar är 301 Redirects – Easy Redirect Manager och Redirection.

Få trafik från brutna länkar som andra missar

Att stjäla länkar kan låta fuffens, men det är egentligen inget konstigt med det. Vi fyller bara hålen där innehåll saknas i och med brutna länkar.

  1. Hitta brutna länkar till dina konkurrenter som har flyttats eller tagits bort.
  2. Erbjud dina resurser som utbyte för de brutna länkarna.

För att hitta brutna länkar till dina konkurrenter så kan du använda någon av tillgängliga SEO-tjänster så som t.ex “Broken backlinks” i Ahrefs Site Explorer.

Oroa dig inte över “nofollow”, koncentrera dig istället på länkkvalité

Medan “dofollow”-länkar fortfarande är det bästa ur SEO-synpunkt, så är det allmänt accepterat att “nofollow”-länkar har viss påverkan för SEO.

Det är inte ovanligt att ha en blandning av båda i din backlink-portfolio. Det är helt enkelt inget du behöver oroa dig över. Är det en högkvalitativ länk som kommer generera referral-trafik, tveka inte, oavsett hur länken anges. 

Text som länkas påverkar Google Rankings, men bör användas med måtta

Ahrefs genomförde en undersökning där man tittade på inte mindre än 16 000 nyckelord. Denna undersökningen visade att textlänkar med nyckelord fortfarande har en stor påverkan på ranking.

Textlänkar

Man kom också fram till att man bör hålla sig under en viss gräns för att inte bli straffad hos Google. Exakta matchningar bör hållas runt 2% och partiella matchningar runt 30%. Det betyder att 1 av 3 länkar bör innehåll det nyckelord du vill ranka på.

Man bör med andra ord hålla sig under dessa gränsvärden för att inte blir straffad av Googles Penguin-algoritm.

Håll kolla på dina konkurrenters länkar och stjäl en del av trafiken

Om en intressant sida länkar till din konkurrent, då vill du också bli länkad!

Återigen så kan man använda sig av någon av de SEO-tjänster som finns för att hitta vilka sidor som länkar till dina konkurrenter och där du ser tillfälle att bygga länkar.

Du bör även försöka hålla koll på vilka nya backlinks dina konkurrenter skapar. Vissa tjänster erbjuder aviseringar för nya länkar som byggs på specifika webbplatser. På så sätt kan du matcha möjliga länkar som dina konkurrenter bygger.

Om du hittar en sida som länkar till flera av dina konkurrenter, då har du hittat ett perfekt tillfälle för att bygga länk.

Du kan till exempel använda Ahrefs Link Intersect Tool för att hitta länkmöjligheter. Sen är det bara att kontakta webbplatsägaren och påvisa att de bör länka till dig också!

Hitta återkommande backlinks från samma källa till dina konkurrenter 

Att hitta webbplatser som länkar fler gånger till samma konkurrent kan vara ett riktigt bra tillfälle att bygga kvalitativa länkar från samma sida.

Som grädde på moset kan dessa typer av backlinks även ge dig viss insikt om de marknadsstrategier som dina konkurrenter använder.

Öka trafiken

Hitta dina konkurrenters innehåll som är mest länkat till och gör det bättre

Med något av de verktyg som finns för SEO kan du hitta vilket innehåll hos dina konkurrenter som har flest inkommande länkar. 

Med den kunskapen kan du sedan inspektera innehållet som skapat så många backlinks. Gör sedan en egen bättre version av innehållet och nå ut till sidorna som länkar för att “stjäla” länkarna.

Skapa grym “linkbait” för massor av trafik och länkar

Vi pratar här om något liknande viralt innehåll som är skapat för att bygga länkar.

‘Linkbait’ is content that’s specifically formulated to attract links. It’s something so cool, valuable and unique that (given the opportunity) any industry blogger/influencer would be hard-pressed not to link to it. These links then help to improve the site’s rankings in search engines.


Joshua Hardwick, Ahrefs

Det kan egentligen vara vilken typ av innehåll som helst, men tenderar oftast att vara något av följande:

  • Infographic/”guestographic”
  • Datadriven karta
  • Snygg visualisering av data
  • Branschspecifik kurerad resurssida
  • Coola interaktiva verktyg/innehåll
Infographic

Om du skapar något coolt, och helst visuellt, som knyter samman med din målgrupp så kommer ditt innehåll spridas som en löpeld. Folk älskar att dela sådant som de brinner för.

Ett tips är att försöka hitta vägar in genom populärkultur (musik, serier, film osv.) för att sprida ditt innehåll. Här finns redan en färdig publik där du kan rikta in din marknadsföring.

Om du inte lyckas med något av detta så kan du alltid försöka åka lite snålskjuts på redan skapat viralt innehåll för att skapa trafik till din webbplats.

Bygg länkar med timing, få fler inkommande länkar

Det finns ett enkelt knep för att boosta din framgång med att nå ut, timing!

När en artikel är helt ny så är författaren mer benägen att vilja länka till dig. 

Med många av tjänsterna för SEO kan du skapa notifieringar för nytt innehåll baserat på specifika söktermer. Du blir då notifierad när nytt innehåll blir tillgängligt och kan snabbt och smidigt nå ut.

För det mesta när du vill nå ut så gör du det med en personlig och vänlig ton. Men det finns även tillfällen där du kanske bör vara mer formell.

Låt säga att du ska nå ut till en föreläsare på ett universitet för att skapa en länk på en resurssida. Då vill du kanske inleda ditt mail mer formellt.

“Goddag Dr {efternamn}”

istället för

“Hej {förnamn}”

Med andra ord kan det vara bra att tänka på vilken ton som används beroende på mottagare.

Ett annat tips som kan underlätta när man försöker nå ut till bloggare. Dela ett av deras inlägg i sociala medier innan du kontaktar personen (glöm inte tagga dem så de ser din delning).

Det ger dig en bra ingång och något att inleda med när du kontaktar dem för att förfråga en länk.

Många gånger handlar det om att kontakta prospekts för be om inkommande länkar eller för att skapa olika slags utbyten. Att sätta upp en kampanj med olika mål kan vara en bra början.

Mindre kampanjer för att nå ut kan skötas i din vanliga e-postklient. Men med en större lista av prospekts eller om ni jobbar i team så kan det vara enklare att sköta allt via någon av tillgängliga tjänster.

BuzzStream är en av de bästa verktygen för att hantera skalade outreach-kampanjer.

BuzzStream

Med BuzzStream hittar du även kontaktuppgifter för dina prospekts automatiskt, vilket naturligtvis underlättar.

Gillar du inte BuzzStream, testa något av dessa alternativ:

Oavsett vilket verktyg du väljer så finns det ett par saker man kan vara uppmärksam på för att få ut det mesta av sina kampanjer.

Om en prospekt läser ditt meddelande mer än en gång, då har du ett perfekt läge för att skicka en uppföljning. Men vänta några dagar. Skicka aldrig mer än EN uppföljning. Gränsen mellan marknadsföring och skräppost är tunn och är en gräns du definitivt inte vill gå över.

Återbruka och syndikera ditt bästa innehåll för att dra ännu mer trafik

Skapa mindre, marknadsför mer. Ett effektivt sätt att blåsa liv i bra innehåll som börjat få lite tid på nacken är att återanvända det för att skapa nytt innehåll. Du kan till exempel skapa infographics, videos, SlideShares, whitepapers eller liknande av ditt bästa evergreen-innehåll och dela det på relevanta sidor.

Man kan även passa på att bredda sin publik genom att posta sitt bästa innehåll på syndikerade webbplatser, till exempel:

Syndikera innehåll
  • Medium
  • Linkedin Pulse
  • Social Media Today
  • HubPages
  • Pinterest

Du behöver inte oroa dig för duplicerat innehåll så länge du länkar tillbaka till originalet som källa.

Medan du ändå är igång, varför inte plocka bort de där gamla artiklarna/sidorna som inte längre drar någon trafik alls och post dessa på andra platser som LinkedIn och länka till din sida.

Rekommenderad läsning: The Ultimate Guide To Repurposing Content

Skapa länkar på Wikipedia och få dem att bli kvar där

Vem som helst kan lägga till länkar på Wikipedia. Det svåra är att få dem att bli kvar på sidan. Så hur gör man för att få länkarna att fastna? Det är egentligen inte svårare än så här.

Lägg till dina länkar under följande premisser

  • Lägg bara till länkar som matchar ämnet till 100%
  • Ditt innehåll är riktigt bra och tillför värde
  • Ger ett mervärde till artikeln på Wikipedia

Länkar du till något halvdant innehåll som t.ex inte är uppdaterat eller egentligen inte berör ämnet så kommer länken troligen försvinna illa kvickt när det modereras. Länkar du däremot till bra innehåll så är chansen stor att länken blir kvar för alltid.

Svara på frågor i olika forum och dra trafik från byggda länkar

Länkar från Q&A-sidor, forum och liknande webbplatser är kanske inte direkt värdefullt ur ett SEO-perspektiv. Men det är trafik och trafik (sälj) är aldrig fel.

Det handlar ofta om att delta i olika slags communities, bygga upp förtroende och då kunna svara på frågor, ge tips och med dessa länka till ditt innehåll.

Klickar personer på dina länkar i dessa inlägg så har du byggt upp ett förtroende som också gör att personen är mer mottagligt till ditt innehåll och dina erbjudanden.

Skapa länkar för omnämnanden, få fler klick

Om någon skriver om din verksamhet/produkt/tjänst men inte länkar till din webbplats, då har du ett perfekt tillfälle att bygga länkning. De har redan på ett eller annat sätt engagerat sig för din verksamhet. Ta kontakt och fråga om de skulle vilja länka till dig också.

Google Search kan hjälpa dig att hitta omnämnanden. Men det finns även tjänster att använda för att realtid få aviseringar om nya omnämnanden. Till exempel Ahrefs Alerts.

Var inte blyg för att gästblogga, bygg förtroende och länkar

När det kommer till att gästblogga så vill många dra sig till välkända branschledande sidor. Men det kan vara väldigt svårt att hitta denna typen av kontakter då alla tänker samma sak för att få marknadsföra sig.

Det mer effektiva är att våga blogga även för mindre eller medelstora sidorna i branschen. Möjligheten för kontakter ökar markant och det är inget som säger att dessa sidor inte växer med tiden och skapar mer trafik än inledningsvis.

Några saker att tänka på när du gästbloggar

  • Relevans – Finns relevansen mellan din publik och den du ska gästblogga för? Om inte så bör du tänka om.
  • Kvalité – Se till att alla dina gästinlägg håller hög kvalité (även när sidan du skriver för är en mindre sida).
  • Försiktighet med nyckelord – Använd inte för många exakt matchande nyckelord för textlänkar i innehållet.
  • Brandade länkar – Använd brandade eller “nakna” URLer i din bio. Använd inte vanliga textlänkar.

Enkel förtjänst – Få erkännande för material, genom länkar.

Har någon “lånat” copyrightskyddat material (t.ex. en bild) från dig? Då kan du be dem ta bort materialet. MEN du kan istället be dem att ge dig erkännande för ditt material i form av en länk. Det kan gagna er båda.

Erkännande

Boosta ditt bästa innehåll med interna länkar

Vill du ge ditt bästa innehåll en snabb boost? Skapa interna länkar till innehållet från andra sidor på din webbplats med hög URL Rating (UR).

Du kan med hjälp av Google Search Console hitta vilka sidor på din webbplats som skulle dra fördel av ett par interna länkar.

Så här gör du:

Använd Search Analytics Report, ordnat efter visningar för att hitta nyckelord med ett högt antal visningar och medel sökposition på 11+.

Att lägga till ett par interna länkar till dessa sidor kan ge en sökposition på topp 10 och därmed öka volymen av trafik.

Avslutande tips

Avslutningsvis följer här 5 snabba tips som borde vara mer eller mindre självklara när du arbetar med SEO och marknadsföring av din webbplats.

  1. Lär dig så mycket du bara kan om SEO från flera olika källor. Missa inte vår serie av artiklar för sökmotoroptimering i vår kunskapsbank.
  2. Håll dig uppdaterad. Mycket ändras och snabbt. Google genomför kontinuerligt förändringar som du vill vara up to date med.
  3. Ha tålamod! Effektiv SEO kräver hårt arbete och tid, inget sker över en natt. Det är värt det i längden. Studier visar att just SEO är det som ger bäst ROI för inkommande marknadskanaler.
  4. Undvik tveksamma metoder till varje pris. Att t.ex köpa inkommande länkar kan många gånger bli dyrare än att satsa på vedertagna metoder för SEO.
  5. Spamma inte!

Lycka till med din optimering!

Är du intresserad av att läsa mer om hur du optimerar din webbplats för sökmotorer?

Sökmotoroptimering

Missa inte våra andra artiklar i ämnet.

Är du redo att ta nästa steg med din webbplats?

Vi tar ansvar för drift, underhåll & förvaltning av WordPress & WooCommerce. Vi tar över ansvaret från er nuvarande leverantör och löser löpande buggar och andra problem som kan uppstå. Allt för en fast månadsbudget.

Ta första steget och boka ett möte med vår VD, Jimmy!

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading