Retail day är ett e-handelsevenemang som arrangeras av PostNord varje år. Under Retail day släpps även årsrapporten av E-barometern, där man får se hur svensk e-handels utveckling ser ut. Denna rapport presenteras på Retail Day varje år i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.
I år gästades Retail day av bland annat Daniel Johansson, Supply Chain Director från Stadium, Susanne Ehnbåge, CEO och Annika Elfström, CIO från Lindex
Temat för Retail Day 2022 var “Handelns heliga Graal – från sömlösa kundresor till optimerade kundupplevelser”
Tillväxten i pandemins spår
Att e-handeln ständigt växer har vi vant oss vid, men vad gör egentligen en pandemi för utvecklingen? Redan förra året kunde man se en rekordtillväxt (40%) för e-handeln under pandemin.
Att det dessutom blivit en långvarig pandemi har inneburit en accelererad digital transformation i samhället där allt fler blir bekväma med att t.ex handla livsmedel online (tillväxt på 36% under 2021). Även den äldre generationen tar i allt större utsträckning till sig av digitaliseringen.
Tillväxten gick från 53% Q1 till -1,2% Q4, det är första gången man uppvisar en tillbakagång av tillväxt för e-handel någonsin i Sverige. Att vi ser den här typen av extrema siffror beror helt enkelt på pandemin.
Den totala tillväxten under 2021 hamnade på 20%.
Tillväxten kommande året
När vi nu börjar se slutet på pandemin, kommer tillväxten stanna upp helt? Det är det inte många som tror. Istället har pandemin gjort att många har fått upp ögonen för nya sätt att handla på. Vissa kommer gå tillbaka till sina vanliga rutiner, medan andra har vant sig vid den nyfunna bekvämligheten.
Man ser också att landsbyggden och begagnat kommer vara troliga tillväxtmarknader för e-handel. Begagnatmarknaden är en fragmenterad marknad som kan komma mer till klarhet under de kommande åren då hållbarhet blir allt viktigare för kunden. På landsbyggden ger e-handel en ökad tillgänglighet.
Prognosen för den totala tillväxten för e-handel under 2022 landar på runt 8%.
Hållbarhet
Hållbarhet är en återkommande het potatis när e-handel diskuteras. Åsikterna är många när det kommer till hur man på bästa sätt gör e-handeln mer hållbar. Något som de flesta verkar vara överens om är dock att de “klimatsmarta” valen måste bli tydligare för kunden.
Här kan e-handlare troligtvis vara mer behjälpliga med att göra de till fakto smarta klimatvalen lättare att förstå och välja för kunden. E-handeln måste vara mer drivande för att skapa förändring, även en kund som tänker på hållbarhet kommer många gånger göra det enkla valet.
Ett exempel där det idag är svårt för kunder att faktiskt se vilket som är det bästa valet är i kassan när leveransalternativ visas. Det finns diverse olika “klimatsmarta” märkningar som många gånger inte ger kunden tydlig information om vad de väljer. Det mest hållbara alternativet är inte alltid det första valet heller.
Allt fler e-handlare jobbar aktivt med cirkulära lösningar. Det kan vara allt från att använda miljövänligare embalage till att köpa tillbaka produkter för second hand-försäljning. Ett exempel är Gina Tricot som gått så långt så man kan skicka tillbaka embalaget man fått sin vara i, så kan det komma till användning igen.
Hållbarhet blir allt viktigare för kunderna, även om priset fortfarande är det som är mest avgörande.
Tillit och valfrihet förenklar kundernas val
I spåren av pandemin så har valfrihet för leveranser blivit allt viktigare. En större andel kunder vill ha sin leverans direkt hem till dörren eller åtminstone kunna välja ett specifikt utlämningsställe. Här är även tryggheten i att man får sin leverans i tid, att de finns i lager och att allt fungerar viktig. E-handlare behöver generellt ta ett större ansvar för leveranser, hela vägen fram till kunden.
Amazon som fortfarande är relativt nya på den svenska marknaden är ett bra exempel på där man tar ansvar för hela kundresan, så även leveransen.
Med Angry Creatives lösningar så kan du som e-handlare välja en logistiklösning som låter dig följa leveranserna ända fram till kund och du kan ge kunden den valfrihet de önskar för att känna sig bekväma. Det tillsammans med en betallösning från någon av våra partners som kunden känner trygghet till ger en helhetslösning där kundens valfrihet står i fokus. Bristen på betalalternativ är fortfarande den största orsaken till övergivna kundvagnar.
En annan viktig del av att erbjuda kundtrygghet är som sagt att visa korrekt information för lagersaldon. En kund som köper en produkt som de tror finns i lager men som egentligen inte gör det är troligen en kund som väljer bort samma butik nästa gång.
I en internationaliserad butik är det något som lätt kan bli fel. Men med vårat tillägg Qala Single Stock så har vi en utmärkt lösning för att hantera lager över flera lokala marknadswebbplatser i WooCommerce.
E-barometern
Om du vill ta del av all statistik från Retail Day så kan du ladda ner E-barometern 2021 från Postnords hemsida.
Vill du ge dina kunder den enkelhet de förtjänar?
Kontakta oss om Qala Single Stock idag och ta del av möjligheterna med enklare lagerhantering i en internationaliserad e-handel eller är det kanske dags att ta nästa steg och implementera en helhetslösning för leverans och betalning i din checkout. Kontakta oss idag så tar vi fram den bästa lösningen för dig.