Hem / WooCommerce / Bästa betallösningen för woocommerce

Bästa betallösningen för woocommerce

Är du redo för att växla upp din e-handel eller är det dags att se över era betallösningar? Det finns ett par alternativ att välja mellan, så här väljer ni den lösning som passar er bäst.

När det kommer till betallösningar så går det kanske inte att säga att en tjänst är bäst för alla tillfällen, det handlar snarare om att matcha lösningen till rätt verksamhet. Alla tjänster har med andra ord sina fördelar beroende på vilken målgrupp man har. 

Det handlar om att ge kunden bästa möjliga valmöjlighet med flera olika betalmetoder. Hittar kunden en betalmetod som denne litar på så är möjligheten till konvertering större.

WooCommerce är gjort för att integreras med andra system och därmed de flesta populära betallösningarna. Skala upp din e-handel med den betallösning som passa dig och dina kunder bäst.

E-handel

Vilken betallösning passar dig?

Målet med att välja rätt betallösning är att det ska ge en trygghet och enkelhet för dina kunder, samtidigt som du som handlare får ut det mesta av tjänsten i fråga.

Det finns flera aspekter att ta in när man väljer betallösning, här följer några saker man bör tänka på när man väljer betallösning.

Vilken är din målgrupp? Välj rätt betallösning för just dina kunder

Innan du väljer betalmetod så bör du känna dina kunder. Vilket betalsätt kunder föredrar är olika beroende på till exempel ålder, kön och plats. Tar reda på vilka betalsätt dina kunder föredrar genom att analysera din målgrupp.

“1 av 10 kunder avbryter sitt köp på grund av att de inte kan betala på önskat sätt”

Svenska onlinekunder föredrar generellt att betala med faktura, följt av kort, uppstickaren Swish och direktbetalning via internetbank. Är din kundbas bredare så kan det vara bra att använda flera olika betalsätt.

Det viktigaste för de flesta svenska kunderna är att det är enkelt och säkert att betala. Generellt ses kortbetalning som det säkraste och fakturabetalningar som det enklaste.

Säljer man globalt så bör man även ta med att föredragna betalsätt kan se väldigt olika ut från land till land.

Ta del av E-barometern för senaste året för att se hur statistiken ser ut för olika betalmetoder.

Ordervärde och beställningsvolymer kan avgöra ditt val

Något som kan påverka ditt val av betallösning är genomsnittligt ordervärde och antal beställningar per månad. Detta eftersom olika betallösningar har olika typer av avgifter.

Med lägre ordervärden är det smidigaste att använda kortbetalningar, både för dig och kunden. Medan högre ordervärden gör att kunder oftast vill betala med faktura.

Har du en låg volym med beställningar per månad, då är troligen en betallösning med lägre månadskostnad och istället kostnader per transaktion att föredra. På samma sätt är en betallösning med låga transaktionskostnader att föredra om du har en högre volym beställningar per månad.

Behöver du använda flera betalsätt tänk på att räkna på avgifter mot hur många fler köp som potentiellt genomförs med de extra betalsätten.

Valmöjlighet, enkelhet och trygghet

Dessa tre ledord bör du ha med dig i processen med att välja betallösning.

Trygghet – Kända betallösningar kommer att göra att dina kunder känner en trygghet i att använda betalmetoden. Det är helt enkelt för att de vet att dessa fungerar och är säkra.

Enkelhet – Det ska vara enkelt för dina kunder att betala. Välj den betallösning som tilltalar dina kunder och som är enklast att använda för målgruppen.

Valmöjligheter – Det kan många gånger vara rekommenderat att välja flera olika betalsätt för möta hela sin målgrupp. Fler val kommer ge fler kunder.

Klarna

Klarna

Klarna är en av Skandinaviens populäraste lösningar för betalningar online. Kunder känner igen denna lösning och kan med enkelhet välja mellan de olika betalsätten.

Klarna erbjuder två lösningar för e-handel med sömlös integrering. Helhetslösningen Klarna Checkouts och modulära Klarna Payments.

Tillgängliga betalsätt:

  • Kortbetalning
  • Faktura
  • Avbetalning
  • Direktbetalning (via Klarna)

Läs mer om Klarna som betallösning.

DIBS Easy

DIBS är kanske inte något som alla privatkunder direkt känner igen, men som företagare kommer man troligen ha tydliga associationer.

DIBS vill göra det enkelt för alla kunder, privatkunder som företagskunder (B2B). Man erbjuder dessutom en lösning för prenumerationsbetalningar, något som blir allt mer populärt med alla dagens streamingtjänster.

DIBS Easy är en helhetslösning med sömlös integrering.

Tillgängliga betalsätt:

  • Kortbetalning
  • Faktura (30 dagar för B2B)
  • Kortinlösen
  • Prenumeration

Läs mer om DIBS Easy som betallösning.

Billmate

Billmate är betallösningen som vill sätta köpupplevelsen i centrum. Det gör man bland annat genom att erbjuda ett brett utbud med betalmetoder integrerade. Ett exempel är Swish som blir en allt mer populär betalmetod. Swish är ett av de mer populära betalmetoderna hos äldre.

Billmate är en helhetslösning med sömlös integrering.

Tillgängliga betalsätt:

  • Kortbetalning
  • Faktura
  • Delbetalning
  • Swish
  • Direktbetalning via internetbank

Läs mer om Billmate som betallösning.

Adyen

Vill du sälja utanför Norden? Då är Adyen en betallösning du bör ha i åtanke. Adyen är en storspelare på den globala marknaden med kunder som Facebook, Netflix, Spotify och Uber.

Adyen ger kunden möjlighet att betala på det sätt de vill oavsett valuta eller var i världen de befinner sig. Du kan dessutom även använda betallösningen i din fysiska butik.

Adyen är en helhetslösning för global e-handel och med fysiska betalterminal.

Tillgängliga betalsätt:

  • Adyen erbjuder fler än 250 betalsätt och 187 transaktionsvalutor i sin e-checkout och fysiska betalterminal.

Läs mer om Adyen som betallösning.

Sammanfattning

Det viktigaste att ha med sig är att välja de betalsätt som dina kunder känner sig trygga med. 

Säljer du mindre volymer så vill du troligen använda betalsätt som inte kostar så mycket per månad. Säljer du stora volymer så vill du istället använda betalsätt med månadskostnad och lägre transaktionsavgift. För billigare köp är kortbetalning att föredra och för dyrare köp faktura.

Fler betalsätt innebär en högre driftkostnad, med även fler genomförda köp.

Skala upp din e-handel med Qala

Är du redo att ta nästa steg och skala upp din e-handel med bättre betallösningar. Vi på Angry Creative har lång erfarenhet av integration för betallösningar i vår e-handelslösning Qala som baseras på WooCommerce. Kontakta oss idag för att se hur vi kan hjälpa dig att växa.

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading