WooSesh är en virituell konferrens för WooCommerce som i höst gick av stapeln mellan den 11-13 oktober och bjöd på inte mindre än 25 sessioner och en workshop.
Denna upplaga av WooSesh erbjöd en bra bredd av sessioner där både den lilla butiksägaren och den stora webbyrån kunde ta del av intressanta framföranden, med teman som konverteringsoptimering, prestanda för e-handel och framtiden för WooCommerce. Något för alla helt enkelt.
Alla presentationer går att ta del av gratis under en kortare tid och där efter när som helst som medlem på WPSessions.
(Viss statistik från WooSesh är specifik för den amerikanska marknaden)
Keynote
WooSesh inleddes med en Keynote av WooCommerce CEO Paul Maiorana. Paul pratade en del om något som nog inte gått någon förbi under pandemin, nämligen att e-handeln utvecklades och växlade upp i en rasande fart. Vi ser nu dock en nedsaktning där viss handel återgår till vad som var det normala innan COVID.
E-handel ser dock fortfarande ut att stiga stadigt fram till minst 2025. Man ser framför allt att B2B-handeln ökar kraftigt och att många B2B-bolag planerar att investera i e-handel under året.
Med en ostadig ekonomi så är många handlare naturligtvis osäkra på hur framtiden ser ut, många satsar på betallösningar som erbjuder faktura (eller köp nu, betala sen) för att väga upp den dalande köpkraften hos kunder. I Sverige har denna typ av betallösning redan varit populärt sedan flera år tillbaka.
Större fokus läggs också på enklare marknadsföring och SEO som ett billigt sätt att nå kunderna.
WooCommerce i siffror
Vad är en Keynote utan siffror för hur marknaden ser ut för WooCommerce?
Mer än 3,4 miljoner sajter använder för närvarande WooCommerce, inklusive 25% av topp 1 miljon butikerna. 93% av alla e-handelssajter som kör WordPress använder WooCommerce. WooCommerce har nu laddats ner mer än 160 miljoner gånger totalt.
WooCommerce marketplace erbjuder förnärvarande mer än 848 produkter. Det finns stöd för fler än 60 språk.
Kommande nyheter för WooCommerce
Man jobbar med flera ny funktioner och förbättringar för WooCommerce, några av vilka vi kommer kunna ta del av under hösten.
Gutenberg och blockredigering blir en alltmer integrerad del i WordPress och bit för bit även så för WooCommerce. Darren Ethier berättade om alla spännande nyheter som det jobbas med när det kommer till blockredigering och FSE (full site editing) i sin presentation “The Future of Personalizing Your Storefront”.
För vissa delar av WooCommerce har blockredigeraren redan introducerats. Darren berättade också mer om hur utveckling går och om hur FSE är målet även för en standardiserad redigeringprocess i WooCommerce. En utökning av blockredigeringen kommer vi att se under 2023.
I en undersökning från förra året som Woo genomförde så svarade 35% av handlarna att man övervägde kryptovalutor som betalmedel. Med det kommer WooCommerce adeptera ett bättre stöd för kryptovalutor med en egen kategori med mer i WooCommerce marketplace.
Med ökniningar inom social e-handel så har man även skapat integrationer för plattformar som Pinterest och TikTok.
Woo hosting
En av de stora nyheterna som presenterades av Paul Maiorana i denna keynote var Woo hosting. Man håller just nu på att utveckla en helhetslösning för WooCommerce tillsammans med sina hostingpartners. Detta blir en hostad version av WooCommerce, inte helt olikt WordPress.com VIP. Man kommer presentera mer information om detta under 2023.
Presentationerna
WooSesh bjöd på flera intressanta sessioner från de 24 talarna. Här är några av de insikter, tips och diskussioner vi tog del av.
Rea – Inte bara Black Friday
Kim Coleman hade en intressant presentation om hur man kan använda reor året runt utan att göra det till en förlustaffär eller nervärdera sina produkter. Hon menar att så länge du vågar testa olika typer av erbjudanden som passar dina kunder och planerar detta för hela året (framför allt när man har dippar i försäjlningen) så kan man få både nöjda kunder och göra vinst på det. Kims nyckelpunkter att tänka på:
- Försök inte översälja en eller två gånger om året när konkurrensen är som högst (t.ex Black Friday)
- Genomför reor när det passar ditt företag (månader med låga intäkter)
- Ha inte rea för ofta
- Försäljningsevenemang behöver inte vara prissänkningar, våga testa andra koncept
Kim svarade indirekt på en fundering som kanske dyker upp när man pratar om reor. Nämligen att man kanske inte har marginalerna för att ha flera reor och att man då bara satsar på Black Friday.
Dels behöver det inte vara reor med prissänkningar, även om det kanske är det som drar mest försäljning. Men det kan även vara andra typer av evenemang. Är prissänkningar det som drar så föreslog Kim att man ökar priset för att kunna genomföra en rea.
Det här var nog det som skapade mest frågor under WooSesh, mest troligen eftersom detta är något som kanske fungerar att göra i USA, i Europa och Sverige har vi regler runt prissättning och reor. Inte minst med EUs nya direktiv för prisinformation.
Automatition kan vara en riktig säljboost med relativt små medel även när man pratar om erbjudanden. Nirav Mehta pratade om ett av de verktyg, Offermative, man kan använda i WooCommerce för att enkelt skapa mersälj i kassaflödet, erbjudanden eller annan marknadsautomatition.
Customer-First Marketing
För marknadsföring finns det en hel del på horisonten att fundera på. Tredjeparts-cookies är snart ett minne blått när det kommer till marknadsföring. Apple har infört nya strikta regler för vilken data som är tillgänglig, Google är påväg att överge cookies till fördel för ny teknik för tredjepartsdata.
Det är en omställning som kan vara rätt komplex beroende på hur man använt denna data tidigare. Detta hade Ali Flowers en intressant session om under WooSesh. Hennes svar hittar du i playbooken Customer-First Marketing: The new brand playbook for the privacy-first era.
Förvaltande övervakning
Att övervaka sin webbplats i olika lager blir viktigare ju större man är.
I Daniel Espinozas session “Monitoring Your WooCommerce Store to Avert Disaster!” så pratade Daniel om vikten av att övervaka sin webbplats för att minimera risken för avbrott.
Man kan faktiskt börja redan som liten e-handlare med enklare övervakning av sin webbplats med t.ex UptimeRobot eller liknande tjänster. Men i och med att man växer så vill man även lägga till flera lager av övervakning. Det handlar t.ex om att även övervaka så att man inte inför kod som gör sidan obruklig på något sätt, men även övervakning för din checkout-lösning så att besökare faktiskt kan slutföra sitt köp. Ett exempel på checkout-övervakning är Monitorific.
Det är en av många fördelar med förvaltning hos Angry Creative där vi har standardiserad övervakning på plats för att du ska slippa otrevliga överraskningar.
Ett inspirerande sätt att hantera och visa upp produktvariationer i WooCommerce
Krissie VandeNoord visade under den andra dagen upp ett väldigt intressant case för hur man kan låta kunder anpassa produkter i WooCommerce.
Under en pandemi är det väldigt svårt att kunna erbjuda sina kunder showroom demonstrationer och med det kom Krissies team fram till att man behövde hitta nya vägar för att kunna visa upp och erbjuda anpassning av produkter.
Man skapade åt det kanadensiska möbelföretaget Geovin en unik upplevelse i WooCommerce där kunderna med hjälp av 3D-rendering kan anpassa flera hundra variationer av möbler.
Denna lösning skapade man genom att använda en integrering av ShapeDiver i WooCommerce.
Sammanfattning
Det här är bara några av alla de sessioner vi kunde se under WooSesh. Vi fick många bra tips och intressanta lösningar, men framför allt så fick vi mer inblick i utvecklingen av WooCommerce framåt.
Vill man ta del av någon av de sessioner som visades på WooSesh så kan man bli medlem på WPSessions.
Är det dags att ta nästa steg med din e-handel?
Qala är den perfekta lösningen. Ta del av beprövad teknik som fungerar för alla typer av e-handel. Läs mer om Qala E-handel.