WordPress som nyhetssida och blogg
WordPress började som ett verktyg för bloggare och blev sedan ett populärt verktyg för nyhetssidor och har varit viktigt i att göra WordPress till världens största CMS.
Att uppdatera ofta, skriva om intressanta och relevanta ämnen är sätt att skapa en bra blogg eller nyhetssida. Genom att förstå din läsares behov och intressen lyckas du med din blogg eller nyhetssida. Men även om innehållet, själva texten och informationen är viktig så har även formen på innehållet och spridningen relevans för att du skall lyckas med din publikation.
Vad är bloggar / nyhetssidor och vad kan du lära dig om dessa?
I djungeln av webbsidor och webblösningar kan det både vara svårt att veta vad som är vad samt vad som passar dig och dina behov. Därför tänkte vi förklara tydligare lösningarna: bloggar och nyhetssidor tydligare, de olika områden som finns inom dessa och vad som kan vara bra att tänka på.
Inom bloggar finns det två olika inriktningar vi tänkte gå in på lite närmare. En privat blogg, eller snarare en webbsida som huvudsakligen är inriktad på att publicera texter i en kronologisk ordning. Vi kommer förklara vad som kan vara bra att tänka på i utformandet av bloggen och dess innehåll samt senare förklara olika plattformar du kan ha din blogg på och vad det innebär att använda sig av dessa. Vi kommer även förklara skillnaden på WordPress och WordPress, för att du skall veta vad det innebär att använda sig av dessa plattformar och vad som passar dig bäst.
Den andra inriktningen på blogg är att använda sig av en blogg som en del i en digital strategi där bloggen kan fungera som en del på webbplatsen. Bloggen fungerar som ett sätt att öka content (innehållet på sidan) och kan vara en del av en strategi för att marknadsföra webbplatsen och få fler besökare till webbplatsen.
Vi tänkte även förklara vad en nyhetssida är och vilka verktyg som kan vara bra att använda sig av i arbetet med just en nyhetssida, speciellt om nyhetssidan är byggd med hjälp av WordPress.
Vad är en blogg och varför ska du ha en?
En privat blogg, eller en blogg, är en webbsida som går ut på att bild- eller textinriktade inlägg publiceras, enligt ett visst tema och till en viss målgrupp. Det kan antingen vara livsstilsbloggar, modebloggar eller teknikbloggar och de försöker erbjuda sina läsare intressanta inlägg.
Med en lyckad blogg, med en stor och stabil läskrets kan du både tjäna pengar på samarbeten och på annonser. Yrket bloggare är något som under 2000-talet växt fram och kan både vara ett stimulerande och välbetalt yrke.
Fyra saker att tänka på när du startar en ny blogg
När du är i stadiet av att du ska starta upp en ny blogg, finns det några saker som behöver tänkas igenom.
1 Vad ska bloggen handla om? Handlar den om ditt privatliv, 70-talets klädkod eller den tekniska utvecklingen för smartphones? Ju mer riktad bloggen är och ju snävare innehållet är, desto lättare blir bloggen för målgruppen att ta till sig.
2 Vad för utseende skall du ha på bloggen för att förmedla rätt känsla och intryck till dina läsare? Hur formaterar du texten för att nå bästa läsbarhet som möjligt? Detta gör du genom att tänka på läsbarhet i första hand och inte dölja eller tappa bort texten i färg eller objekt.
3 Driva läsare till din blogg. Hur får du läsare att hitta din blogg? Genom att använda sig av sociala medier med länkningar till din egna blogg, samarbeta med andra bloggare som introducerar din blogg för sin läsekrets och genom annonsering kan du sprida din blogg.
4 Få besökarna att bli återkommande läsare. Genom ditt innehåll och hur du strukturerat din sida kan du få besökarna att komma tillbaka. Med kategorier där besökaren kan fortsätta leta sig vidare i innehållet och med ett flöde i inläggen kan läsaren fortsätta läsa inlägg efter inlägg. Med återkommande uppdateringar, exempelvis tre gånger om dagen, vet läsaren att denne kommer få ny information när denne besöker din sida.
Vad för plattform kan jag använda till mitt bloggande?
Med en nystartad blogg kan det både vara enkelt och givande att använda sig av en plattform som erbjuder teman och annonseringsmöjligheter utan kostnad. Både för att testa på uttrycksformen och för att skapa en läsekrets. Exempel på dessa kan vara som följande:
- WordPress.com (bloggen läggs under domännamnet wordpress.com)
- Blogger (bloggen läggs under domännamnet blogspot.se)
- Devote (bloggen läggs under domännamnet devote. se)
- Blogg (bloggen läggs under domännamnet blogg.se)
Att blogga under en egen domän, som exempelvis dittnamn.se kan du göra genom att antingen: köpa dig en domän på de tidigare nämna plattformarna eller att använda dig av en WordPress.org-sida.
Man kan tro att WordPress och WordPress är samma sak, men de skiljer sig mer än man kan tro och vi ska lite tydligare förklara skillnaden på dessa begrepp.
WordPress.com ägs av Automattic och är en tjänst för att skapa bloggar och webbsidor. WordPress.com är gratis fram till att du nått upp till 3GB i användning. WordPress.com är enkelt att använda, men är snävt och begränsat gällande vad man kan göra på sidan. Med WordPress.com finns färdiga teman och utseenden, men du kan tyvärr inte mixtra i koden för att skräddarsy din webbsida.
WordPress.com passar till små företag och bloggar, där fokus ligger på att ha en webbplats och att enkelt kunna underhålla den utan avancerade funktioner. Detta passar för dem som inte har kunskapen, resurserna eller tiden att bygga och underhålla sin webbplats.
Med WordPress.org hostar du din egna blogg eller webbsida. På WordPress.org kan du ladda ner mjukvaran WordPress och installera på din egen webbserver. Med WordPress.org kan du skapa webbsidor, bloggar eller webbshoppar med hjälp av WooCommerce. Dock kräver WordPress.org kunskap om HTML för att anpassa sidorna.
WordPress.org passar allt från små till stora företag, då möjligheterna är ändlösa. Men WordPress.org kräver större kunskap om HTML och kan vara mer komplext att sätta upp utan hjälp från kunnig inom WordPress. När sidan väl är skapt med tema och mallar är det dock lätt att göra nya inlägg och förändringar.
Att använda sig av en blogg i din digitala strategi
En blogg kan vara ett passande sätt för ett företag eller en organisation att skapa innehåll, även kallat content, till sin webbnärvaro som kan generera fler besökare. Detta kan kallas inbound marketing och kan även vara del av en webbstrategi. Med regelbundna nya blogginlägg blir det lätt att sprida dessa inlägg och med det marknadsföra webbplatsen och driva mer trafik till webbplatsen. Mer content på webbplatsen skapar även en högre rankning på sökmotorer, då sökmotorer enkelt förklarat är snällare mot webbplatser med djupare innehåll. Sidvisningstiden kan även den öka, då besökarna läser inläggen och därför är mer benägna att stanna kvar på sidan.
Det kan vara enklare än man tror att använda sig av bloggande som del av din digitala strategi. Som företag kan man både skriva om nyheter som är intressanta inom branschen, uppmärksamma nya anställda, kunder eller produkter. Genom att skriva ett inlägg och publicera detta kan dina besökare och kunder lära känna företaget bättre och kan bli mer aktiva på webbplatsen. Genom att kombinera att publicera inlägg på webbplatsen och sociala medier, kan de nya inläggen spridas på exempelvis företagets Facebook, LinkedIn eller Twitter.
Detta ger fördelar i form av; ökad trafik till din webbplats, då läsare förhoppningsvis klickar på de marknadsförda inläggen och tar sig in på din webbplats, samt skapar större möjlighet för dig att marknadsföra din webbplats. Om du om och om länkar till din webbplats kommer dina följare på sociala medier bli trötta och uppleva marknadsföringen som spam. Men om du marknadsför nya inlägg, med intressanta ämnen som exempelvis: ”Hur du hittar rätt elleverantör i din kommun” är följarna mer benägna att gå in på webbplatsen.
Vad är egentligen en nyhetssida och varför skall jag ha en?
Om vi tänker på tidningar som Aftonbladet, the Sun och Veckorevyn har de alla en webbplattform som är en nyhetssida. Nyhetssidan kan fylla olika behov. Aftonbladet och the Sun använder sin nyhetssida som en elektronisk tidning, där de nya nyheterna presenteras på startsidan och läsaren kan klicka sig in på de nyheter som intresserar dem. Veckorevyn använder sin nyhetssida snarare som ett sätt för dem att få närmare kontakt med sina läsare, där de inte presenterar de artiklar som sin tryckta tidning skriver om, utan de snarare skriver om ämnen som läsarna intresserar sig för.
En nyhetssida fungerar mer som en spridd blogg, där läsaren vid första anblick får en bredare uppfattning om vad för olika artiklar som finns på webbplatsen. Med en bredd i artiklar och ämnen är det både lätt att få en läskrets som intresserar sig för något av ämnena. Med en återkommande publicering, med dagliga nyheter är det också lätt att bygga upp en läskrets som dagligen återkommer. Med en stor läskrets och återkommande besökare kan en nyhetssida tjäna stora summor på sponsrade nyheter och annonsering.
Vilka verktyg bör jag använda mig av till min nyhetssida?
De som arbetar med en nyhetssida kallas en redaktion och som redaktion är det viktigt att kunna förändra startsidan på nyhetssidan. Då startsidan är det första läsaren ser är det viktigt att den både väcker intresse och går att anpassa efter de senaste artiklarna. Nyhetsmängden kan skilja från dag till dag och vissa nyheter kan behöva lång rubricering, bild eller video. Detta gör att utformandet på nyheterna behöver skilja sig och layouten kan behöva se annorlunda ut från dag till dag. Att använda sig av ett flexibelt publiceringsverktyg underlättar därför i detta redaktionella arbete.
Helt enkelt behövs det verktyg som gör att du kan anpassa layouten på din nyhetssida, utan att varje gång behöva skriva om hårdkoden. Med hjälp av verktyg i form av plugins kan arbetet med nyhetssidan både effektiviseras och göras enklare.
Om din nyhetssida är en WordPress.org-sida kan vi rekommendera dessa två verktyg som är plugins till WordPress. Dessa är lösningar som både är enkla att använda och erbjuder många olika utseenden och funktioner.
Gutenberg
Gutenberg är ett enkelt sätt att skriva innehållsrika inlägg och sidor, med funktionalitet som tidigare krävde en djup kunskap inom WordPress. Helt enkelt ger Gutenberg dig möjligheten att kunna använda dig av alla gömda kommandon som finns i molnet av WordPress-funktioner, men som inte är enkla att hitta. Gutenberg är idag en beta-version men är värt att hålla ögonen på till framtiden.
Advanced custom fields
Med Advanced Custom Fields kan du enkelt skräddarsy din WordPress-nyhetssida. Pluginen är till för att redigera innehållet på sidan, hur det beter sig och var det ligger på din sida. Advanced Custom Fields är byggt för utvecklare och kräver kunskap inom programmering för att fungera på bästa sätt.
Vill du veta mer om bloggar och nyhetssidor eller vill ha hjälp?
Som du kanske förstår finns det en massa former av bloggar och nyhetssidor. Om du antingen vill starta din egna, eller vill ha hjälp med att bygga om din existerande blogg/nyhetssida kan vi mer än gärna hjälpa till.
Du kanske även är intresserad av dessa artiklar
Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Briqpay fokuserar på att skapa anpassade användarvänliga flöden vid försäljning mellan företag. D…
Read moreBriqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Konverteringsoptimering
Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…
Read moreKonverteringsoptimering
Affärssystem (ERP) för WooCommerce
Vi hjälper dig att förstå vad ett affärssystem är varför det är nödvändigt för er …
Read moreAffärssystem (ERP) för WooCommerce
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.
Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?
Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå