Mercuri

Rejäl redesign av säljande webbplattform

PROJEKT

B2B Marknadsföring

ÅR

2018-

Brief

Mercuri vill utveckla företag med kompetensutveckling inom ledarskapsutveckling och säljträning. De erbjuder företagsanpassade lösningar i form av kurser och utbildning för att sprida kunskap gällande business-to-business-sälj.

Mercuri behöver hjälp med att kunna presentera sitt erbjudande för sina kunder med ett smidigt ux-flöde på webbplatsen, för att få en nätnärvaro som uttrycker företagets varumärke och tjänst.

Tjänster

Copywriting

Design & Kreativt

Front-end utveckling

Informationsarkitektur

Innehållsstrategi

Migrering

Systemintegration

UX

Webbdesign

WordPress

Resultat

+ 28 % nya användare
+ 30 % sidvisningar
+ 25 % sessioner
Enklare administration
Utvecklat UX-arbete

Presentera tjänsten för målgruppen på ett förståeligt sätt

Mercuri har som ett företag en speciell, men svårförklarad tjänst. För att kunna marknadsföra deras tjänst på bästa sätt behöver de en webbplats som tydligt förklarar tjänsten för besökaren. Med ett gediget arbete med att utveckla och strukturera deras webbplats, för att på bästa sätt kunna presentera deras erbjudande, kan Mercuri lättare nå och locka sin målgrupp, oavsett om besökaren är en junior eller högt uppsatt chef.

Iphone_block

UX ger excellent besöksupplevelse

Flödet på en webbplats har en stor påverkan på hur en besökare uppfattar en webbplats. Eftersom att besökare lätt skall kunna navigera runt på en webbplats, i ett logiskt flöde, måste flödet på webbplatsen vara genomarbetat och logiskt. Kontaktformulär, information och artiklar ska alla gå att hitta och hantera på ett smidigt sätt, med relevanta taggar och sökvägar. Genom att lägga tid och ansträngning på att skapa en bra UX-upplevelse på en webbplats kommer besökaren på sidan få en positiv uppfattning om webbplatsen och företaget.

Gutenberg är (denna) contentsidans vän

Eftersom att Mercuri sprutar ut en stor mängd artiklar och informationsvideos om försäljning och ledarskap krävs det att administrationen för dessa artiklar är enkel. Med ett CMS som WordPress har vi applicerat Gutenberg som WYSIWYG (What You See Is What You Get) – alltså som ordbehandlingsprogram. Eftersom Mercuri har ett stort antal redaktörer till sina artiklar, ca 30-50 redaktörer som alla sitter på olika kontor, har de tidigare byggt sina artiklar utefter sina personliga preferenser och lösningar. Genom att migrera tidigare artiklar och översätta dessa till Gutenberg har vi skapat ett konsekvent utseende, som i framtiden både förenklat administrationsarbetet för redaktörerna, samtidigt som det förbättrar upplevelsen för redaktörerna.

Stort projekt till stor kund

Eftersom Mercuri är ett globalt företag med kunder och kontor i hela världen samt olika avdelningar och behov kräver dem ett välutvecklat webbsystem. Iterativt arbetar vi med Mercuri för att leverera nya funktioner, system för olika länder och ett konstant växande av webbplatsen. Arbetet med Mercuri är bara påbörjat och kommer i slutändan leda till en helomvändning av Mercuris webbnärvaro, både internt och externt.