Hem / En introduktion till besökare, trafikkällor och engagemang för WordPress-sidor

En introduktion till besökare, trafikkällor och engagemang för WordPress-sidor

En välplanerad webbplats är oftast en bättre webbplats. Med det i åtanke börjar vi alltid ett WordPress-projekt med att titta på webbplatsens syfte – och det kommer i sin tur ner till (a) vem du vill ska besöka webbplatsen (besökare), (b) hur du ska få dem att komma till sajten (trafikkällor), och (c) vad du vill att de ska göra när de landar på din sajt (engagemang).

Låt oss titta på var och en av dessa punkter.

Besökare

Hur ser din målgrupp ut? Vilka är viktigast för ditt företag? Vanligtvis ser prioritetslistan ut något så här (i följande ordning):

  1. Kunder
  2. Ditt interna team
  3. Branschkollegor
  4. Press & journalister
  5. Allmänheten

När du har brainstormat den initiala listan kan det vara mycket hjälpsamt att gå igenom och detaljstudera dessa grupper. Till exempel bryts kunder vanligtvis ner i: befintliga kunder, potentiella kunder och kanske kund ”introducerare” beroende på dina behov. Vi kan hjälpa dig att skapa personas för din huvudmålgrupp, för att hjälpa dig visualisera och förstå dina viktigaste besöksgrupper (vanligtvis gör vi bara detta med kunder eller dina viktigaste besökartyper) så att du kan fatta beslut om webbplatsen med dem i åtanke.

Personas är användbara för att överväga mål, önskemål och begränsningar hos varumärkesköpare och användare för att vägleda beslut om en tjänst, produkt eller interaktionsutrymme som funktioner, interaktioner och visuell design av en webbplats.

Wikipedia

Trafikkällor

Hur kommer dessa besökare att hitta din webbplats från början? Här är en titt på typiska trafikkällor för en webbplats, i fallande ordning av volym:

  1. SEO – människor som hittar dig organiskt genom sökmotorer för både varumärkesrelaterade och icke-varumärkesrelaterade söktermer.
  2. Sociala medier – delning och social marknadsföring av innehåll genom dina online-nätverk och jämnåriga grupper – t.ex. Twitter, Facebook & LinkedIn.
  3. E-postmarknadsföring – sajten måste kunna fungera som mål för marknadsföringskampanjer på ett sätt som driver konverteringar.
  4. Betalda sökningar – ofta det snabbaste sättet att få trafik till din sajt är att betala för det.
  5. Annat online/offline marknadsföring – detta täcker allt från betalda webbkataloglistningar till printannonser i tidningar, mediaannonsering på radio eller till och med TV-spel.
  6. PR – vilka befintliga eller nya PR- och branschanslutningar kan du använda för att marknadsföra sajten?
  7. Direkt – genom någon form av personlig kontakt: rekommendation, interaktion med dig via telefon/e-post.

Självklart är varje sajt annorlunda, men på Angry Creative bygger vi alltid webbplatser med dessa trafikkällor i åtanke.

Engagemang

Call to Action

Vad vill du att dina besökare ska göra när de besöker din sajt? Vad skulle skapa affärsvärde för dig? Här är en titt på typiska sätt som besökare kommer att engagera sig med en sajt (i fallande ordning av betydelse):

  1. Gör ett köp online
  2. Datainsamling genom formulärinlämningar såsom ett kontaktformulär
  3. Off-site kontakt via e-post och telefon med uppgifter som ges av sajten
  4. Relationskapande, t.ex.
    1. Prenumerera på din sajts RSS-flöde
    2. Följ dig på ett socialt nätverk
    3. Prenumerera på ditt nyhetsbrev 
    4. Lägg till en kommentar på din sajt och kanske prenumerera på en kommentarstråd (om det är aktiverat på din sajt)
  5. Dela ditt innehåll online via ett socialt nätverk eller bokmärkningssajt, eller ännu bättre, länka till det från deras egen sajt
  6. Innehållsinteraktion (läs mer innehåll)

Så, låt oss ta en närmare titt på ett par av dessa ’calls to action’.

Formulär & Datainsamling

Formulär är vanligtvis ett av de önskade utfallen för en användare som besöker din sajt eftersom det är den mest direkta metoden för datainsamling eller ny kundanskaffning. Vi rekommenderar att använda Gravity Forms för att driva formulären på din sajt eftersom det är kraftfullt, lättanvänt och utbyggbart. Gravity Forms fungerar ’bra med andra’ – till exempel PayPal, e-postlistleverantörer som Mailchimp, e-handelslösningar som WooCommerce och mycket mer. Dessa integrationer kan effektivisera dina affärsflöden och förbättra dina kundtjänster.

Kommentera

Att låta användare kommentera på din sajt är ett kraftfullt sätt att öka engagemang, lojalitet och att få insikt genom direkt kommunikation med din publik. Kommentering är vanligtvis bara aktiverat för ’nyheter’ eller ’blogg’ typ av innehåll, snarare än för statiskt innehåll. Det finns också ett antal sätt att utöka kommenteringen.

Hur kommer framgången att mätas?

Det är viktigt när man investerar i en webbplats att veta vilka mål man vill uppnå, och att planera för att kunna mäta mot dessa mål för att förstå det värde som du får tillbaka på investeringen. Till exempel:

  • Vilka siffror vill du sätta bredvid de detaljerade engagemangspunkterna?
  • Hur kommer dessa mätningar att göras?
  • Vem kommer att granska dessa mätningar mot mål och vara ansvarig för att analysera sätt att fixa misslyckanden och utöka framgångar?

Det är möjligt att skapa anpassade rapporter för händelser på sajten med Google Analytics eller andra tjänster för att hjälpa dig att få insikt i hur din webbplats fungerar och hur du kan förbättra den över tid.

Sammanfattning

Att förstå vem du vill ska besöka din webbplats, hur de ska komma dit och vad du vill att de ska göra när de är på din sajt är grunden för all annan planering för din sajt. Det bör hjälpa dig att fatta beslut om din ton, vad du skriver om och hur du strukturerar din sajt.

Om du läser detta eftersom du planerar en ny webbplats med oss, se till att meddela oss om det finns något specifikt du vill att vi ska inkludera i ditt projekt. Om du inte är en Angry Creative-kund men tyckte att detta var intressant, boka ett möte så kan vi prata.

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading