Hem / Hur lätt är det att integrera HubSpot med WordPress?

Hur lätt är det att integrera HubSpot med WordPress?

HubSpot anses vara en av de största automationsplattformarna för marknadsföring. Här tittar vi på vad det är, och hur enkelt det är att integrera det med WordPress.

Vad är HubSpot?

HubSpots Marketing Hub är en marknadsföringsautomatiseringsplattform som är baserad på en inbound marketing-strategi. Den riktar sig mindre och mellanstora företag och är perfekt för verksamheter med färre än 1 000 anställda eller de som omsätter mindre än 100 miljoner kronor.

Som du kan förvänta dig med fokus på inkommande marknadsföring har HubSpot robust funktionalitet för CRM och innehållshantering. Plattformen integreras med de stora CRM-paketen, men HubSpot har också sin egen CRM-applikation. Därför fungerar de två HubSpot-plattformarna – CRM och marketing automation – sömlöst tillsammans.

Innehållshanteringsfunktioner låter varumärken skapa webbsidor, blogginlägg, formulär, målsidor och e-postmallar – allt med hjälp av ”dra och släpp”-teknik.

HubSpot ger även användaren förslag för SEO och möjliggör delning av innehåll via sociala medier. Målsidor kan förbättras med implementering av uppmaningar, och baserat på besökarnas plats, trafikkälla, enhet och personaintelligens kan personalisering användas för att ytterligare förbättra användarupplevelsen.

Det finns verktyg för leadshantering som hjälper till att generera, vårda, poängsätta, segmentera och spåra inkommande leads. Och med analysdata kan företag mäta och analysera både trafik och interaktioner, vilket innebär att de kan fatta välgrundade marknadsföringsbeslut.

HubSpot Marketing Hub har gratis och lågprisplaner för soloprenörer och mikroföretag. Men för större företag varierar priset från 7 500 SEK per månad med 2 000 kontakter till 67 000 SEK i månaden för en halv miljon kontakter. Detta exkluderar extra engångskostnader för att installation.

HubSpots Webbplats

Hur lätt är det att integrera HubSpot med WordPress?

När det gäller att integrera HubSpot med WordPress måste en spårningskod läggas till på varje sida. Detta kan göras manuellt, men det enklaste sättet att göra det är att använda det officiella tillägget från HubSpot. Det är ett gratis tillägg och installeras på samma sätt som alla andra tillägg i WordPress.

Efter att ha installerat och aktiverat tillägget, loggar du in på ditt HubSpot-konto på sidan för tilläggsinställningar (du måste vara Super Admin i HubSpot för att kunna ansluta webbplatsen med HubSpot), din webbplats kan sedan spåras i HubSpots analyssystem.

Vilken funktionalitet ger en HubSpot/WordPress-integration?

Med tillägget installerat tillåter integrationen WordPress-användare att bädda in formulär och CTA:er direkt på både sidor och inlägg i WordPress. Dessa bäddas in genom att kopiera och klistra in kortkoden. Du kan också aktivera HubSpots Live chatt på din webbplats med bara några få klick.

Besökarinformation fångas in via formulär, men HubSpot hämtar också in ytterligare data om personer från hela webben, inklusive – där det är tillgängligt – information som deras jobbtitel och sociala profil, för att bygga en mer fullständig profil av webbplatsbesökare.

Den infångade besökardatan lagras i HubSpot så att marknadsföringsaktiviteter kan mätas och rapporter skapas.

Utöver detta finns det även utökade integrationsmöjligheter med massor av andra tillägg, så som WooCommerce, Ninja Forms, Stripe och många andra.

Hur fungerar supporten?

I skrivande stund uppdaterades tillägget senast för sju månader sedan. Supportforumet på WordPress officiella sida verkar inte vara bemannat av en HubSpot-representant, men det finns resurser och annan hjälp tillgänglig via HubSpots kunskapsforum och akademi. Telefon- och e-postsupport finns också tillgängligt. I praktiken kommer dock större företag att ha en IT-avdelning eller digital partner för att hjälpa till med problem.

Slutsats

HubSpot-integrering med WordPress är en enkel affär. Supporten är inte särskilt omfattande i gratissfären, men bra i HubSpots egna resurser. Sammantaget är det dock lätt att införliva information om leads och HubSpot-analyser på din WordPress-webbplats.

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading