Lär dig hur man gör för att hitta de bästa nyckelorden att ranka högt på.
Användbara tjänster för sökmotoroptimering
För att underlätta ditt arbete med SEO så finns det flera olika verktyg att tillgå. Här är en lista på verktyg som kan vara användbara när du jobbar med din sökmotoroptimering.
Fria tjänster från Google
Google Search Console
Google PageSpeed Insights
Google Web Vitals
Google for Retail
Google My Business
Premiumtjänster för SEO
SEMrush
Ahrefs
Moz Pro
KWFinder
Andra användbara tjänster/tillägg
Hemmingway Editor
Grammarly
Sucuris site check
Panguin tool
Yoast SEO
Att ranka högt handlar mycket om att hitta rätt nyckelord att ranka på. Här kommer vi titta på hur man hittar rätta nyckelorden att ranka på och hur man håller koll på sina konkurrenter i sökresultaten. Målet är att få mer trafik, högre CTR, hamna högre i resultaten och inte bli slagen av konkurrenterna.
När det kommer till sökmotoroptimering är det första man alltid bör inleda med en Keyword Research!
Anledning är enkel. Vet du inte vad folk faktiskt söker efter för din marknad så vet du inte hur du behöver optimera din SEO för densamma. Du vill locka besökarna som faktiskt söker efter det du erbjuder.
Här följer ett antal tips för att komma igång med Keyword Search.
Generera bra CTR genom att välja RÄTT nyckelord
När det kommer till nyckelord gör vanligtvis folk minst ett av tre misstag:
- Man optimerar inte för något/några nyckelord alls.
- Man försöker optimera allt för många nyckelord.
- Man optimerar irrelevanta nyckelord.
Du löser enkelt de två första misstagen genom att tänka; vardera sida på min webbplats bör inriktas för att använda ett huvudsakligt nyckelord eller ämne.
Är flera av dina sidor inriktade på samma nyckelord så kommer Google oftast välja endast en av dessa sidor och du förlorar trafik i onödan. Google kanske inte ens väljer sidan du helst ser som högst rankad.
Snabbtips: skicka en sidlänk till en vän och fråga personen vad hen tycker att sidan handlar om. Du kommer troligen få svaret på vilket nyckelord som bör användas.
Man bör dock alltid Googla nyckelordet man har tänkt att använda. Det ger dig en bra insikt i vad Google tycker är bra resultat för det valda nyckelordet. Skiljer sig sökresultaten markant från det innehåll du ska använda nyckelordet för så är det troligen inte ett bra val av nyckelord.
Samma sak gäller för nyckelord med extra SERP-funktionalitet (t.ex utvalda snippets, AdWords-annonser, shoppingresultat osv.). Dessa typer av resultat kommer att trycka ner de organiska resultaten långt ner och därmed sänka CTR och ge mindre trafik.
Har du en e-handelssida så kan du utnyttja möjligheten med extra SERP-funktionalitet i form av t.ex shoppingresultat. Se hur du använder Google for Retail och Merchant Center.
Ranka högre genom att undvika “Keyword Unicorns”
Vid vissa tillfällen när du gör din efterforskning för ditt tilltänkta nyckelord kommer du hitta nyckelord som känns extra bra. Men bara för att ett nyckelord har hög trafik så behöver det nödvändigtvis inte betyda att det är ett bra ord att försöka rankas för. Du måste väga in i vilket syfte sökningen sker.
Ett exempel: “Google Analytics” kan tyckas vara ett bra nyckelord att rankas under vid första anblick.
Det är definitivt ett sökord med riktigt bra trafikvolym per månad. Men betänk att större delen av dessa sökningar görs av personer som troligen bara vill logga in på Google Analytics. Dessa personer kommer troligen inte se mer än det första sökresultatet.
Tar vi oss vidare i sökresultatet så hittar vi nyckelordet “how to use Google analytics” som får skapligt antal sökningar per månad. Har du t.ex skrivit en guide som berör Analytics så är med andra ord “how to use Google analytics” det bättre valet av nyckelord.
Kom ihåg att allt handlar inte bara om trafik (så länge du inte säljer annonser). I slutändan handlar det om att ranka högt på nyckelord som ger din verksamhet mervärde i form av den specifika trafik som skapar leads och ger dig kunder. Det viktiga är alltså att hitta nyckelord som är relevant för sökningens syfte.
Identifiera “Keyword Unicorns”
- Kan de som gör sökningar på detta nyckelord ses som potentiella kunder?
- Finns det en tydlig väg för att skapa leads med detta nyckelord?
- Är sökvolymen stor nog för detta nyckelord för att vara värt det ur ett affärsperspektiv?
- Kommer sökvolymen för nyckelordet från din målmarknad och det land där du har dina kunder?
Om svaret på någon av frågorna ovan är “Nej” så har du hittat dig själv ett “Keyword Unicorn” och bör se över valet av nyckelord.
Använd Google Analytics och Search Console för insikt om alla sökord
När det kommer till statistik så är Google Analytics branschstandard. Analytics visar det mesta, dock inte vilka nyckelord som driver in din trafik, inte tydligt i alla fall.
Dessvärre listas många nyckelord som “not provided”, vilket inte blir speciellt användbart.
Men du kan komma åt denna data genom att använda “Search Console -> Frågor“ i Google Analytics. Se bara till att du aktiverat Google Search Console för kontot så visas detta val i menyn.
Ny webbplats med lågt inflytande? Hitta nyckelord med låg konkurrens för att snabbt hamna högt i sökresultaten
Har du en färsk webbplats där inflytandet inte kommit upp i nivå än? Med den utgångspunkten blir det svårare att ranka högt på nyckelord med hård konkurrens. Omöjligt är det inte, men väldigt svårt och det skulle kräva det lilla extra.
Därmed är det kanske vettigare att börja smart och istället satsa på att ranka högt på mindre konkurrensutsatta nyckelord. Det är ett av de effektivaste sätten att snabbt skapa söktrafik till din nya webbplats.
För att få fram “keyword difficulty” (KD) för ett nyckelord så det mest pålitliga att använda någon tjänst som tillhandahåller denna funktion. Några exempel på sådana tjänster är SEMrush, Ahrefs Keywords Explorer, Moz Pro eller KWFinder.
Exempel: Tar vi t.ex nyckelordet “sökmotoroptimering” så kommer vi se att det är ett nyckelord med väldigt hög KD. Dvs. nyckelord som kan bli svårt att ranka högt med. Men för samma sökord hittar vi relaterade nyckelord som inte har lika hög KD.
Tittar man på nyckelorden “hur fungerar sökmotoroptimering” så ser man att här är KD lägre eller obefintligt och definitivt enklare att jobba mot. Genom att hitta och utnyttja de lägre KD-poängen/procenten så kan vi komma igång snabbare med att få in trafik från sökmotorerna.
Ta platser i sökresultaten genom att slå konkurrenterna med deras nyckelord
Vore det inte väldigt smidigt om du kunde se vilka nyckelord dina konkurrenter rankar högt med och se hur mycket trafik det ger dem?
Det går! Använd någon av tillgängliga SEO-tjänster. Exempel är “Organic keywords” i Ahrefs Site Explorer eller “Marketing Insights/Organic Research” hos SEMrush.
Med tjänster som dessa har du möjlighet att hitta nyckelorden som dina konkurrenter använder och slå dem i rankingen genom att göra det bättre SEO-arbetet och optimera ditt innehåll.
Ligg steget före – Skapa notiser för konkurrenternas nya nyckelord i realtid
Håll koll på dina konkurrenters strategier genom att övervaka deras nya nyckelord. Försöker dina konkurrenter använda sig av nya nyckelord att ranka på, då kan du vara på tårna och ranka för samma nyckelord.
I Ahrefs tjänst kan du lägga notifikationer för nya nyckelord som dina konkurrenter använder. Ahrefs skickar sedan ut en sammanställning via e-post för nya nyckelord som dina konkurrenter rankar på. Andra tjänster erbjuder liknande verktyg för Keyword Managing.
Se nyckelordens verkliga potential i trafik genom att använda “long-tails”
Många sidor rankar på long-tail-termer tillsammans med det primära nyckelordet.
Exempel: Vi säger att denna artikel rankar under det primära nyckelordet “keyword research”, men så kan den även ranka på “hur gör man keyword research”, “SEO keyword research” och diverse andra termer.
Tack vare att det kan se ut på ett sådant sätt så ser vi egentligen inte den riktiga potentialen av trafikvolym om man ser till bara det primära nyckelordet.
För att se den riktiga potentialen så tittar vi helt enkelt på den totala volymen nyckelordet inkluderat “Keyword Variations”.
Exempel: Säg att vi vill ranka på nyckelorden “best VPN”. Då kan man se att de har en sökvolym på runt 150k.
Tittar vi dock på den totala volymen för nyckelordet inkluderat “Keyword Variations” så är volymen mer än det dubbla. Anledning är att man använder flera long-tail-termer för att fånga upp den riktiga potentialen av söktrafik.
Det verkliga potentialen för söktrafik kan med andra ord vara mycket högre än man tror.
Ranka högre genom att hitta luckorna i ditt innehåll
Luckor i ditt innehåll är nyckelord som dina konkurrenter, men inte du rankar på. Det kan bero på att du inte har innehåll som matchar nyckelorden eller att nyckelorden inte används i innehållet.
Du kan hitta dessa luckor genom att använda tillgängliga SEO-tjänster. Där kan du se nyckelorden som dina konkurrenter rankar på, men du inte gör, se nyckelord där dina konkurrenter rankar bättre och du har utrymme för förbättringar.
Med dessa insikter kan du enkelt uppdatera befintligt innehåll för bättre sökmotoroptimering eller varför inte planera för innehåll som kan ge hög ranking där KD är låg för nyckelorden.
Hitta nyckelord med låg CTR och använd det till din fördel för mer trafik
Ett av de mest användbara verktygen i Google Search Console är analytics-rapporten. Här kan du hitta nyckelorden som har låg CTR i förhållande till ranking.
Ordna rapporten efter position och titta på nyckelorden i top 5 med låg CTR. Förbättra sedan dessa genom att uppdatera rubriker och metabeskrivningar för att dra till sig fler klick.
Svara på de vanliga frågorna och ranka högt med dessa
Forum och Q&A-sidor (ex. Quora, Grupper på Facebook, ASKfm, Stack Exchange, Stack Overflow) är perfekta källor för nyckelord och idéer för innehåll.
Ofta förekommande frågeställningar indikerar att det kanske inte finns några bra svar när man Googlar på frågan. Det kanske är en bra frågeställning att skriva om på din sida och på så sätt skapa trafik.
Skulle du hitta en sida på Quora eller andra Q&A-sidor som rankar högt, då är det troligen för ett nyckelord med låg KD. Ett perfekt tillfälle att snappa upp ett användbart nyckelord.
Använd någon av tillgängliga SEO-tjänster för att hitta nyckelordet som används. Skapa en frågeställning runt det nyckelord du hittat och besvara frågan med innehåll på din webbplats. Det är allt som behövs för att få en hög ranking på nyckelordet i fråga.
Optimera din sida för ditt researchade nyckelord och se resultatet
Att hitta rätt nyckelord är bara halva jobbet med nyckelord. När du hittat där där perfekta nyckelordet så måste du optimera användningen av det i ditt innehåll för att se fördelarna av din research.
Läs mer om hur du bör använda ditt nyckelord i ditt innehåll.
Driver du en e-handelssida så bör du även se till att du fångar besökare med köpavsikt, du vill med andra ord anpassa användningen av nyckelord för dina produkter och tjänster. Läs mer om hur du gör det i vår artikel om On Page-SEO.
Avslutande tips
Avslutningsvis följer här 5 snabba tips som borde vara mer eller mindre självklara när du arbetar med SEO och marknadsföring av din webbplats.
- Lär dig så mycket du bara kan om SEO från flera olika källor. Missa inte vår serie av artiklar för sökmotoroptimering i vår kunskapsbank.
- Håll dig uppdaterad. Mycket ändras och snabbt. Google genomför kontinuerligt förändringar som du vill vara up to date med.
- Ha tålamod! Effektiv SEO kräver hårt arbete och tid, inget sker över en natt. Det är värt det i längden. Studier visar att just SEO är det som ger bäst ROI för inkommande marknadskanaler.
- Undvik tveksamma metoder till varje pris. Att t.ex köpa inkommande länkar kan många gånger bli dyrare än att satsa på vedertagna metoder för SEO.
- Spamma inte!
Lycka till med din Keyword Research!
Är du taggad att läsa mer om hur du optimerar din webbplats för sökmotorer?
Missa inte våra andra artiklar i ämnet.
- SEO-analys – Hur du skapar en strategi med rapporter, analyser och mätbar KPI för SEO.
- On-Page SEO – Hur anpassar du din sida för bästa möjliga sökmotoroptimering.
- Off-Page SEO – Hur optimerar du din sida med externa länkar (link building), tjänster och verktyg.
Är du redo att ta nästa steg med din webbplats?
Vi tar ansvar för drift, underhåll & förvaltning av WordPress & WooCommerce. Vi tar över ansvaret från er nuvarande leverantör och löser löpande buggar och andra problem som kan uppstå. Allt för en fast månadsbudget.