Hem / WordPress / Innehållsstrategi för WordPress

En introduktion till innehållsstrategi för WordPress

När du planerar en webbplats (antingen från grunden eller reviderar en befintlig) är det viktigt att tänka på innehåll. Vad du producerar, i vilket format, hur ofta och hur du hanterar processen internt kommer att få stor inverkan på din webbplats framgång. En innehållsstrategi är en användbar strategi som hjälper dig att planera kommunikation som är aktuell, intressant och relevant för dina besökare.

Här är en grundläggande innehållsstrategi för WordPress-webbplatser som du kan använda för att planera för din nya webbplats baserat på följande fyra områden:

  1. Substans
  2. Struktur
  3. Arbetsflöde
    och
  4. Vägledning

1. Substans

Vilken typ av innehåll kommer du att producera och vilket är ämnet? Innehållet består vanligtvis av text, bilder och videor. Men du kanske också vill inkludera ljud, PDF-filer eller annan typ av innehåll.

När det kommer till vad du ska skriva om är ett bra första steg att genomföra en så kallad ”Keyword research”: Vad är det du gör? Vilka söktermer vill du hittas under? Hur ser konkurrensen ut för dessa nyckelord? Vilka termer känns det förnuftigt att rikta in sig på ett metodiskt sätt?

2. Struktur

Den strukturella delen av webbplatsens innehållsstrategi är förmodligen den mest komplexa. Det handlar inte bara om vad som finns på din webbplats, utan hur allt hänger samman. Det kan göra skillnaden mellan att ge dina besökare en intuitiv och tydlig resa runt på din webbplats och att lämna en besökaren utan en väg att fortsätta sin resa på din webbplats när de dina senaste nyheter: en förlorad möjlighet.

Webbplatskarta

Hur kommer den faktiska layouten på din webbplats att se ut? Vanligtvis kommer detta mer eller mindre att återspeglas i webbplatsens navigationsstruktur. Vissa sidor kan medvetet lämnas som enskilda länkar i sidfoten eller som dolda sidor. Här är ett exempel:

  • Hem
  • Om
  • Nyheter
    • Artiklar (enskilda nyheter)
  • Produkter
  • Tjänster
  • Kontakta oss
  • Webbplatskarta
  • Allmänna villkor
  • Integritetspolicy

Posttyper

WordPress standardposttyper inkluderar:

  1. Sidor (statiska)
  2. Inlägg (dynamiska)

Posttyper är ett kraftfullt sätt att utöka WordPress – de kan läggas till med tillägg eller teman och användas för att gruppera innehåll i större ’typer’ som produkter, artiklar och portföljobjekt, där innehållstypen representerar en hel sektion av din webbplats, eller där den behöver innehålla anpassad metadata (se mer nedan) för att göra innehållstypen specifik för dess syfte.

Anpassad meta

Anpassad meta är ytterligare strukturerad data utanför vad WordPress CMS vanligtvis tillhandahåller för inlägg. Anpassad meta kan helt enkelt vara ett textfält som ”Jobbtitel” för en anpassad posttyp, t.ex ”Teammedlem”. Det kan även vara mer komplicerat som en färgväljare, datumväljare, bilduppladdare eller serie av checkboxar. Du kan tänka på ”anpassad meta” som ett sätt att anpassa WordPress för att göra det lättare att mata in mer utförlig information eller mer komplicerad data

Workshop

Ordlista!

Statiskt innehåll: Många sidor på din webbplats kommer att vara ”statiska” sidor, så som ”Om” eller ”Kontakta oss”, sidor som förblir konstanta om de inte ändras manuellt via systemet. Statiska sidor skapas och hanteras via WordPress adminsidor. Vissa av de statiska sidorna kan också innehålla dynamiskt innehåll (inlägg) eller innehåll från andra källor som inbäddade videor, tweets eller foton.

Dynamiskt innehåll är utformat för att läggas till, uppdateras eller tas bort regelbundet, oftast i form av ett flöde, till exempel en blogg eller nyhetsarkiv. Taxonomier som kategorier och taggar används för att hantera dynamiskt innehåll.

Taxonomier

Taxonomier används för att skapa grupper eller arkiv av inlägg. WordPress innehåller två inbyggda taxonomier (kategorier och taggar) för hantering av inlägg. På samma sätt som det är enkelt att lägga till anpassade posttyper i WordPress är det också enkelt att lägga till anpassade taxonomier. Så om du har lagt till en ny posttyp som heter ’Musikrecensioner’ kan du också lägga till en ny taxonomi som heter ’Genre’ så att du kan se alla inlägg som du skapat i arkivet ’Jazz’.

Relationer

Liksom taxonomier kan inläggsrelationer användas för att skapa relationer mellan inlägg. Till skillnad från taxonomier tillåter inläggsrelationer att associera inlägg med varandra utan något specifikt klassificeringssystem. Om du till exempel vill skapa en sektion för ”relaterade inlägg” i slutet av ett blogginlägg men vill vara specifik, då skulle ett tillägg för att skapa inläggsrelationer kunna användas.

Mallar

Enkelt uttryckt, mallar används av WordPress för att visa innehåll. En sidmall visar sidinnehåll, en bloggmall visar bloggflöde osv.

Men det är egentligen lite mer komplicerat än så. Ofta kan en eller flera mallar tillämpas på en eller flera posttyper. Till exempel kan statiska sidor använda ett antal mallar som ”full bredd”, ”kontaktsida” och ”startsida”. På samma sätt kan en enda listmall användas för att hantera bloggflöde, kategoriarkiv och sökresultat. Dessutom kräver många posttyper två mallar – en listmall och en visningsmall för enskilda inlägg.

En typisk webbplats byggd med WordPress kan innehålla några av dessa och fler därtill:

  1. Startsida
  2. Statisk sida (standardmall)
  3. Sida för listning av nyheter
  4. Visning av enskilda inlägg
  5. Kontakt

3. Arbetsflöde

Saker som kan vara bra att tänka på:

  • Sätt upp mål för din innehållsproduktion
  • Planera arbetsflöden och processer som planering, utarbetande, slutförande och publicering av innehåll
  • Utnyttja samma innehåll i flera typer av medier – blogginlägg, tweets, YouTube-videor osv.
  • Enkla, automatiska sätt att syndikera innehållet

En webbplats fungerar bäst när alla i företaget känner sig engagerade i den och vill bidra till den på något sätt. Det kan vara ditt produktteam som pratar om en ny funktion i den senaste versionen av produkten, en yttrande från ledningen eller tillkännagivandet av en större ny kund från säljteamet. WordPress är byggt för att underlätta denna typ av decentraliserade bidrag till webbplatsen.

Men utan någon som håller ett redaktionellt öga på saker, kanske du märker att det övergripande företagsbudskapet spretar, att ditt produktutvecklingsteam inte kan stava, ditt säljteam tycker att det är acceptabelt att använda svordomar i ett blogginlägg och ledningen vet inte hur man använder punkter korrekt.

4. Vägledning

Någon form av innehållsstyrning är en bra idé för att se till att bloggning / innehållsproduktion är konsekvent och i linje med din strategi och dina mål.

Vad betyder det i praktiken? Det handlar om att ge någon ansvar för att regelbundet granska vad som händer med webbplatsens innehåll. Det är även värt att gå igenom ditt statiska innehåll då och då för att se till att det fortfarande är korrekt. Mer frekvent bör man titta på hur människor reagerar på ditt aktuella innehåll. Om du lägger mycket energi på att skriva blogginlägg eller fallstudier, läser någon dem? Ledde någon av dem till omvandlingar? Vilka var de mest populära inläggen förra månaden? Hur kan du använda dessa insikter för att göra nästa månads blogginlägg ännu mer framgångsrika?

Vissa delar av styrningen kommer att användas i dina arbetsflöden eftersom din redaktör kommer att behöva ge webbplatsens bidrag feedback för att hjälpa dem att förbättra deras innehåll över tiden.

Summering

Den här artikeln introducerar idén om en innehållsstrategi och ger dig en startmall för att planera en webbplats specifikt för WordPress. Oavsett om du förbereder detta som en Angry Creative-klient eller inte, skulle vi gärna vilja höra dina tankar. Kontakta oss om du vill prata med oss om en innehållsstrategi med WordPress.

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

struktur

Mattias Tengblad | Reading time 5 min

Öka din konvertering med megameny

Geolocalization

Mattias Tengblad | Reading time 4 min

Öka din konvertering med geolokalisering

WCAG

Mattias Tengblad | Reading time 5 min

Gör er webbplats redo inför webbdirektivet den 23 september

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips och inspiration!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips och inspiration!

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå