Hem / MailChimp med WordPress Del 2 – Hur?

MailChimp med WordPress Del 2 – Hur?

Övertygade vårt senaste inlägg dig om varför du bör använda MailChimp som en e-postmarknadsföringsplattform för att ge stöd till din WordPress-webbplats? Ja? Bra! Det här är hur vi kan hjälpa dig att göra just det. Det är ganska enkelt, uppdelat i steg nedan.

1. Öppna ett MailChimp-konto och skapa en lista

Det här kan inte vara enklare:

2. Skapa ett registreringsformulär på din webbplats

Du har två val här:

1. Använd MailChimps egna registreringsformulär

Fördelar

Nackdelar

  • Begränsad designanpassning
  • Du får inte ditt eget register över registreringar utanför MailChimps egna register
  • Du kan inte låta personer välja att samtycka när de fyller i andra formulär. De måste specifikt fylla i registreringsformuläret för nyhetsbrevet
  • När användare registrerar sig omdirigeras de till en sida hos MailChimp, de förflyttar sig från din webbplats.

2. Använd Gravity Forms (med MailChimp Add-on)

Fördelar

  • Gravity Forms kommer att hålla sina egna register över formulärinlämningar (som en backup och för att du ska kunna analysera och få insikt från registreringar. Till exempel vilka sidor/inlägg som driver registreringar för nyhetsbrev)
  • Nästan oändlig kontroll över stilsättning, formulärinlämningsbeteende, validerings- och bekräftelsemeddelanden
  • Du kan lägga till villkorligt samtycke för nyhetsbrev i andra formulär, som kontaktformulär och utcheckningar i e-handel.

Nackdelar

  • Du kommer högst troligen att behöva hjälp med att ställa in detta
  • Gravity Forms är ett betaltillägg, så det finns en löpande årlig kostnad
E-postmall

3. Skapa din mall

MailChimp kommer med ett brett utbud av färdigbyggda mallar, redo för dig att anpassa (t.ex. lägga till din egen logotyp och ändra färger). Alternativt kan du koda din egen eller dra nytta av deras lättanvända dra och släpp-redigerare. I det här fallet letar vi efter en RSS-driven kampanjmall, som har ställts in för att automatiskt visa innehåll från dina WordPress-inlägg. Naturligtvis kan du också skapa engångsmallar för användning med kompletterande kampanjer.

Även om det är ganska okomplicerat, är det vanligtvis bättre att få hjälp med att välja och ställa in en mall för att se till att du följer bästa praxis (du vill verkligen inte bli rapporterad för skräppost) och att mallen ser bra ut och fungerar väl.

Om du modifierar en färdig mall, eller skapar din egen med hjälp av dra-och-släpp-redigeraren, kan du spara den under Email Templates för framtida bruk.

4. Skapa en kampanj

När du har en mall som är redo att användas behöver du bara skapa en RSS-driven kampanj som automatiskt skickar ditt senaste innehåll till din lista. Det är ganska enkelt. Du kommer att kunna välja hur många inlägg som ska skickas och på vilket schema, till och med vilken tid på dygnet!

Om du bara vill rikta in dig på specifikt innehåll att skicka ut via e-post, då har MailChimp stöd för att bara skicka innehåll från en viss kategori eller tagg, snarare än varje inlägg du postar. Om du vill göra det riktigt snygg kan du låta användare välja att få inlägg från olika ämneskategorier och sedan skapa olika kampanjer baserat på olika kategorier och användarinformation.

5. Posta lite innehåll

När alla inställningar är klara är du redo att börja. Skriv bara ett nytt inlägg så kommer MailChimp att använda WordPress RSS-flöde för att övervaka din webbplats och skicka ut allt nytt enligt det schema du har satt! Enkelt! Om folk vill avsluta prenumerationen av någon anledning, kommer de att kunna göra det direkt utan din input. Det mest positiva är att om folk vill se en webbversion, vidarebefordra det till en vän eller dela det på sociala medier så är alla dessa verktyg också inbyggda.

6. Håll koll på din adminpanel i MailChimp

Om du kollar din adminpanel i MailChimp regelbundet kan du se vad som händer med dina e-postlistor. Vem har prenumererat? Avregistreringar? Växer din lista? All denna information är verkligen viktig att hålla ett öga på.

Ett varningens ord

Var verkligen noga med att se till att folk förstår att de väljer att samtycka till att registrera sig för ditt nyhetsbrev/utskick. Använd MailChimps funktion för dubbla samtycken (detta ger användare chansen att bekräfta sin prenumeration och undviker missförstånd om vad de registrerar sig för) och frestas inte att importera några andra e-postlistor om de inte har gett samtycke på samma sätt.

Om MailChimp tar emot klagomål från användare kommer de att stänga ditt konto och du kommer att förlora alla dina kontakter, mallar och kontohistorik. Det kan vara ganska förödande! Det är en av anledningarna till att vi rekommenderar att du använder Gravity Forms som mellanhand, på så sätt har du alltid ett register över e-postregistreringar ifall det värsta skulle hända.

Är du redo?

Bra. Vi är redo att hjälpa dig. Här är en checklista över vad vi behöver från dig (med vår hjälp):

  • Din MailChimp-inloggning (och namnet på listan du vill att vi ska använda)
  • Namnet på mallen du gillar och eventuella anpassningar du vill att vi ska göra på den
  • Din Gravity Forms-licens (om du vill att vi ska använda det alternativet) och vilka formulär du vill att vi ska lägga till (och vilka fält som ska användas, t.ex. namn, e-post, företagsnamn)
  • Om det finns någon speciell kategori eller tagg du vill använda för att definiera vilket innehåll som ska skickas
  • Ditt schema för att skicka och hur många av de senaste inläggen du vill skicka (högst antal per e-post).

Om det är något mer du vill veta om att använda WordPress och MailChimp, kontakta oss gärna.

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading