Hem / Varför stora företag bör använda WordPress

Varför stora företag bör använda WordPress

Det var en gång en kvinna vid namn Jane. Jane arbetade på marknadsavdelningen hos SanCorp och behövde desperat en webbplats för att stödja en ny kampanj om hur naturgas faktiskt skulle kunna vända klimatförändringarna och öka energisäkerheten. Hennes IT-avdelning erbjöd henne en SharePoint-webbplats som skulle levereras inom 3 månader till en intern kostnad på 1.000.000 kr. Även om hennes budget hade räckt, var den senaste webbplatsen de byggde till henne ful och när den lanserades hade kampanjen redan avslutats.

Så Jane vände sig till sin marknadsföringsbyrå och frågade vad de kunde göra för henne. De fixade en sida för 200 000 kr och levererade den nästa månad. Voila! Jane hade en ny marknadsföringssida som presterade bättre än SharePoint på alla sätt. WordPress hade nu fått fäste i ännu ett storföretag. De levde lyckliga i alla sina dagar … sann historia (Det är egentligen inte en sann historia).

Vi har arbetat hårt för att göra Angry Creative till en av Sveriges ledande WordPress-byråer. Den här artikeln handlar inte om varför du bör använda WordPress, utan om att presentera oss som en byrå redo att ta fram lösningar till stora företag, att undersöka några av de utmaningar som WordPress ställer till storföretagsmarknaden, och att sammanställa vår syn på företagsmarknaden.

WordPress? Stora företag? Verkligen?

Det verkar som att det bara är under de senaste åren som WordPress har fått status som ”redo för storföretag” – och definitivt inte av alla IT-avdelningar, men i verkligheten har WordPress varit redo för storföretag i flera år – kolla in den här imponerande listan över varumärken som Matt Mullenweg hänvisar till:

WordPress används också för att driva webbplatser för några av världens största och mest säkerhetsmedvetna organisationer, inklusive Facebook, SAP, Glenn Greenwalds The Intercept, eBay, McAfee, Sophos, GNOME, Mozilla, MIT, Reuters, CNN, Google Ventures, NASA och bokstavligen hundratals flerMatt Mullenweg på Quora

WP Engine har också en imponerande växande lista över större kunder.

Så varför bör ditt företag använda WordPress? Traditionellt sett har WordPress äventyr bland stora företag främst fokuserat på innehållstunga krav som bloggar och nyhetssajter. Eftersom WP-ekosystemet har vuxit och mognat, har antalet företagsproblem som kan lösas med WordPress som plattform dramatiskt ökat. Här är bara några exempel:

  1. Fullständig innehållshantering av grupp, varumärkens och kampanjwebbplatser.
  2. Marknadsföringsautomation genom integration med verktyg som Pardot och Hubspot.
  3. E-handel – inklusive exotiska användningsområden som att sälja prenumerationer, evenemang, tillgång till innehåll och mer, allt från en plattform.
  4. Gemenskap, forum, support och medlemswebbplatser (inklusive premiuminnehåll).
  5. Crowdfunding.
  6. Intranät eller projekt kommuniceringsverktyg.
  7. Jobbtavlor.

Den enorma utvecklingen av WordPress-ekosystemet innebär att det nästan är omöjligt för någon konkurrent att konkurrera. Så varför är det fortfarande svårt för byråer som erbjuder WordPress-lösningar till en bråkdel av kostnaden för typiska företagslicensavgifter att säkra större kunder?

Möt era WordPress-rädslor

WordPress kan vara svårt för företag att hantera:

  • Kärnprogramvaran är gratis, open source och community-ägd
    Otroligt nog är det faktum att det inte finns någon licensavgift att betala faktiskt ett hinder i vissa organisationer. Upphandlingsavdelningar kan se bristen på licens som en brist på ansvarsskyldighet för programvarans förmåga att leverera de önskade resultaten. Dock är det definitivt inte så att bara för att du betalar för en programvara som påstår sig utföra vissa funktioner, innebär det en garanti för att den faktiskt kommer fungera för ditt företag – alla investeringar i programvara kräver expertis och bör baseras på detaljerade krav och förväntningar. Vi har haft kontakt med ett antal stora organisationer som är låsta vid programvaruprodukter som skadar deras verksamhet eftersom de inte har råd att byta, eller för att det har investerats så mycket i dessa proprietära, licensierade produkter att ingen kan stå ut med att erkänna att det var ett misstag.
  • Det finns ingen officiell hjälplinje att ringa och öppna supportärenden med
    Det är därför en stor fördel att bygga din webbplats med en WordPress-byrå som Angry Creative som ger dig någon att kontakta om något går fel. Vi ser en webbplats som en process och ett förhållande, inte bara ett projekt. Ofta krävs ett inledande projekt för att vi ska lära känna varandra tillräckligt för att lita på varandra och börja arbeta optimalt tillsammans. Det är därför riktigt viktigt att vi planerar från början att arbeta tillsammans även efter det inledande projektet, oavsett om det är på ett support- eller pågående utvecklingsbasis.
  • Open source-licensiering påverkar påståendet om IP-rättigheter
    GPL, upphovsrätt och open source-programvara är en vanlig oro, men situationen är faktiskt ganska tydlig. Vi skrev ett blogginlägg för att introducera de viktigaste koncepten (med en advokat). Så länge du går in i ett open source-projekt med öppna ögon om licensiering, kommer du vanligtvis att upptäcka att licensiering gynnar innovation och skapar värde.
  • Det finns ingen som kan certifiera människor eller byråer som kvalificerade eller experter
    Det finns ett WordPress VIP-program med en (huvudsakligen amerikansk-baserad) kabal av de största WordPress-byråerna inskrivna som partners. Det är definitivt ett förtroendetecken, men det är en ganska exklusiv klubb och valet för icke-amerikanska organisationer är ganska begränsat. Vi gör vårt bästa för att etablera våra referenser med hjälp av en rad källor – partners, klientrecensioner och affärsnätverksmedlemskap – se bara vår sidfot för exempel. Men hittills finns det ingen motsvarighet till ’Microsoft gold partner’ för WordPress (”host” även om vi är en godkänd leverantör av Microsoft). Vi får majoriteten av vår verksamhet genom att bygga på affärsrelationer och nätverk, och vi tycker att det på vissa sätt är en bättre grund för en leverantörsrelation.
  • WordPress-byråer är annorlunda
    WordPress-byråer tenderar att vara mindre och bestående av människor som dras till WordPress, inte minst på grund av motkulturen. Det finns inte många av oss som kör BMW M3 och bär dyra kostymer. Det är en kulturfråga, men kulturen är viktig. Jag lärde mig för länge sedan att det finns ett tak för värdet av de pitchar jag kunde vinna klädd i jeans, t-shirt och min cykeljacka. Jag lovar att när ni bjuder in oss till ert fina kontor, kommer vi att klä oss snyggt, raka oss och kunna kommunicera professionellt med ert team.
  • Det finns fortfarande en uppfattning att WordPress är osäkert
    Det finns fler frekventa uppdateringar än med många företagsprogramvaruprodukter, men att kalla WordPress mindre säkert är helt enkelt inte sant.
  • Open source-byråer har svårare att konkurrera
    Medan jag gjorde research för den här artikeln hittade jag den här intressanta synen på företagsprogramvarumarknaden om hur licensavgifter hjälper till att betala för att programvaruleverantörer ska kunna ta sig igenom företagsprogramvaruupphandlingsmarknaden. Sammanfattningsvis handlar den om hur stora organisationer och regeringar ofta har en policy att hitta billigare och open source-alternativ. De långa och dyra processerna de använder för upphandling är ett effektivt försvar mot open source-konsulter som har billigare avgifter och prissättning för att buffra förlorad försäljning.

Med WordPress snabba utveckling står allt fler stora företag inför utmaningen att hitta människor som kan hjälpa dem att utnyttja plattformen på bästa sätt. Allt detta innebär att det finns en otrolig möjlighet för WordPress-byråer som har ambitionen, förmågan och kapaciteten att arbeta med världens största företag. Som WP Engine (en nyckelpartner för oss) bevisar gång på gång, drivs innovation av företag på företagsnivå ner till mindre företag över tid. I slutändan är det en av anledningarna till att open source-programvara är en positiv tillgång för mänskligheten; när det väl är byggt, är det där för alla att använda för att skapa värde.

Om du jobbar med WordPress för större företagsverksamheter, berätta vad du tycker. Missade vi något? Fick vi dig att tänka? Fick vi dig att gråta? Om du inte är ett stort företag eller en WordPress-byrå, bra jobbat att du läste såhär långt. Jag skulle gärna veta vad du också tycker.

Om du är ett stort företag som letar efter en smart, passionerad WordPress-byrå, börja med att boka ett möte med vår VD, Jimmy!

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading