Hem / WooCommerce / Öka din konvertering med geolokalisering

Öka din konvertering med geolokalisering

Använd geolokalisering för att optimera din konvertering

Grunden till geolokalisering

Som e-handlare eftersträvar man att med personliga annonser och riktad reklam komma kunden närmare. Att med insamlad data presentera så relevant information som möjligt för varje besökare.

Det är stor sannolikhet att människor från olika länder har köpvanor som skiljer sig åt och olika anledningar till varför de köper en tjänst eller en vara. Innehåll som talar till de lokala behoven är nödvändiga för att optimera konverteringen.

Ett stort steg i rätt riktning är att dirigera besökare till specifikt innehåll baserat på deras faktiska position med geolokalisering. Det är dock något man måste göra med försiktighet. Man vill inte omdirigera en besökare till fel del av sidan, då kommer denna mer troligt lämna.

Vad är geolokalisering?

Geolokalisering är ett samlingsnamn för en rad tekniker som gör det möjligt att:

  • Bestämma inom vilket geografiskt område en besökare befinner sig.
  • Anpassa utbudet av innehåll efter geografiskt område.

Tekniken används inte bara för att tillgodose användare med geografiskt anpassat innehåll, utan också för målinriktad annonsering, produktion av analyser och statistik, samt blockering av åtkomst till specifika webbsidor och tjänster.

Hur används geolokalisering?

I sitt enklaste utförande får besökaren själv ange vilket land eller region hen befinner sig i. Det är en populär teknik som många företag använder. När man går in på respektive webbplats huvudsida blir man ombedd att välja vilken region eller lands innehåll som man vill bli dirigerad till.

Qala
Så här ser det ut på strandbergguitars.com som använder Angry Creatives e-handelslösning Qala. Geolokaliseringen känner av att vi befinner oss inom EU och föreslår då att vi går till den europeiska sidan med svensk valuta angiven.

I mer sofistikerade utföranden bygger lokaliseringen på information från användarens IP‑adress, eventuellt i kombination med annan information. Om besökaren använder en mobil enhet, till exempel en mobiltelefon, kan lokaliseringen preciseras ytterligare genom gps‑teknik (mobilmastpositionering). Vid anslutning via WiFi kan användarens fysiska position bestämmas till en plats motsvarande routerns signalområde.

Vissa moderna tekniker är mycket tillförlitliga och har konstaterats ge korrekt lokaliseringsinformation i drygt 99,9% av fallen.

I vår e-handelslösning Qala använder vi en unik och tekniskt smart lösning som dessutom kan cachas. Vanligtvis är det flera olika delar som ska sättas ihop på rätt plats för fungerande geolokaliseringslösningar. Försöker man göra allt i WordPress så faller möjligheten att cacha bort. I Qala kan vi enkelt skala den här funktionaliteten efter kundens behov.

Möjligheterna med geolokalisering?

Geolokalisering används för att hänvisa besökare till innehåll som är specificerad till en lokal målgrupp och deras behov. Det mest grundläggande av dessa behov är att kunna ta del av innehåll på sitt eget språk. Tillgodoser man grundläggande behov så skapar det förståelse och enklare navigationsmöjligheter för besökaren. Man ger dessutom sig själv som e-handlare möjlighet att tillhandahålla riktade budskap.

Man kan som företag använda geolokalisering för att anpassa sina produkter, tjänster och erbjudanden tillsammans med riktad marknadsföring. Till exempel med Google AdWords och sociala medier.

Tekniken kan även använda i motsatt riktning, dvs för att förhindra distribution av innehåll för vissa geografiska områden. Det är dock mer vanligt att man använder tekniken för att begränsa erbjudanden som till exempel gratis frakt till besökare som befinner sig i samma land som företaget.

Geolokalisering skapar en smidigare upplevelse för besökare och öppnar upp nya marknadsföringsmöjligheter för e-handlare. På egen hand löser geolokalisering dock inte hela problemet. Det är en viktig pusselbit som ofta används tillsammans med andra typer av metoder för anpassning av innehåll, till exempel demografisk eller psykografisk data.

Tillsammans erbjuder dessa tekniker stor möjlighet att anpassa erbjudanden och information till specifika målgrupper och när de används rätt minskar avståndet ytterligare mellan e-handlaren och kund.

Behöver din e-handel avancera? Qala kan vara nästa steg!

Vår e-handelslösning med geolokalisering, Qala är skapat av erkänt duktiga WordPress- & WooCommerce-experter. Qala har de vanligaste funktionerna man behöver som e-handlare tillsammans med en modern grunddesign. Boka en demo idag!

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading