Hem / WooCommerce / Analyser och mätbar KPI – Skapa en SEO-strategi

Analyser och mätbar KPI – Skapa en SEO-strategi

SEO Analys

För att kunna se frukten av ditt SEO-jobb och se möjligheterna med optimering så finns flera bra verktyg att använda sig av för analyser och rapporter. Ge dig själv möjligheten att skapa en hållbar strategi.

Användbara tjänster för sökmotoroptimering

För att underlätta ditt arbete med SEO så finns det flera olika verktyg att tillgå. Här är en lista på verktyg som kan vara användbara när du jobbar med din sökmotoroptimering.

Fria tjänster från Google
Google Search Console
Google PageSpeed Insights
Google Web Vitals
Google for Retail
Google My Business

Premiumtjänster för SEO
SEMrush
Ahrefs
Moz Pro
KWFinder

Andra användbara tjänster/tillägg
Hemmingway Editor
Grammarly
Sucuris site check
Panguin tool
Yoast SEO

Att analysera är ett måste för att kunna sätta upp målsättningar med din sökmotoroptimering och marknadsföring. Du får även med dig massor av matnyttiga insikter att använda i din strategi. Du vill ha tydliga mål för att kunna mäta KPI.

Alla webbplatser är olika och olika verksamheter kräver unika strategier för sin sökmotoroptimering.

Mät KPI för SEO och se hur din webbplats presterar

För att se hur din sökmotoroptimering fungerar och för att kunna sätta upp tydliga mål så kan du använda ett antal mätpunkter för KPI. Det handlar om att ta fram rätt data för din verksamhet via de verktyg som finns tillgängliga. Flera av dessa tjänster kan även integreras med varandra för att få fram än mer specifik data.

Organisk trafik

Denna mätpunkt handlar om att se hur många besökare din webbplats får via organiska sökresultat. Detta är den mest tydliga data du kan ta fram. Det är enkelt att se om du når dina mål med antal besök din webbplats får.

Ett av de bästa verktygen för att ta fram data (och statistik) över organisk trafik är Google Analytics. I Analytics gå till Målgrupp → Översikt, lägg till segment och klicka i “Organisk trafik” och tryck “Använd”.

Organisk trafik

Nu laddas statistiken med data för organiska resultat. Här ser du hur den organiska trafiken förändras över tid och hur den korrelerar gentemot den totala trafiken.

Ranking

Hur rankar dina sidor i sökresultaten? Det är ingen hemlighet att ju högre du kommer i resultaten desto mer trafik kommer din webbplats att få.

Sökranking är en avgörande KPI-mätpunkt för SEO eftersom det direkt korrelerar med hur bra du lyckas med din optimering. När den högre rankingen nås så kommer även andra mål lättare nås, så som för trafik, potentiella kunder och konverteringar.

Men det är också viktigt att se så att man rankar för rätt nyckelord. Rankar du t.ex på “Hörlurar, svarta” för en sida med en rosa mikrofon så kommer rankingen om något troligen bli sämre med tiden. Du vill ranka för en sida som faktiskt innehåller “Hörlurar, svarta” med denna sökfras.

För att få fram data för ranking med dina nyckelord så behöver du använda någon av tillgängliga SEO-tjänster. Några exempel är SEMrush, Ahrefs eller Serpstat.

Rankpositionering

Med verktyg som dessa kommer du kunna se hur din sida rankar och hur din ranking utvecklas över tid. Du har dessutom möjlighet att tjuvkika på hur dina konkurrenter rankar i förhållande till dig.

Exponering

Sökmotorexponering visar hur många gånger din webbplats visas i sökresultaten för nyckelorden den rankar med.

Genom att undersöka din sökmotorexponering så kan du få tidiga indikationer på hur din sida presterar i sökresultaten. Det är med andra ord ett viktigt nyckelvärde att hålla koll på om man vill ligga i framkant med sin SEO.

För att ta del av exponeringstatistik för din webbplats, använd Google Search Console.

Analytisk data

I Search Console hittar du denna rapport som “Totalt antal exponeringar” under “Resultat”. Varje gång en användare besöker en sökresultatsida som innehåller din URL så kommer en exponering att registreras.

Inkommande länkar

Länkar är en grundsten av Internet och så även för SEO. Att bygga länkar till din webbplats är med andra ord viktigt och bör således vara en del av din SEO-strategi.

Men innan du börjar en strategi för att bygga länkar så finns det ett par saker att tänka på.

Till och börja med måste man se de olika värden olika länkar har. Att köpa en massa länkar från random sidor helt utan relevans kommer till exempel inte hjälpa dig optimera din sida, snarare tvärtom.

Det du vill bygga är kvalitetslänkar. För att hålla koll på din länkportfolio och se vilket värde tänkta länkbyggen kan ha så är det rekommenderat att använda något analysverktyg för SEO.

Några exempel:

Med dessa verktyg kan du få data för länkkvalité, auktoritetsindex för länkar och mycket annat.

Läs mer om Link Building och hur du skapar en gedigen länkportfolio.

Organisk CTR

Klickfrekvens (CTR) är ett mätvärde som mäter förhållandet mellan klick på dina länkar och det totala antalet användare som tittat på sökresultaten som innehåller din webbplats. Med andra ord, hög CTR = mer trafik.

CTR är också en viktig signal för ranking i sökmotorer. Är dina utdrag på söksidor inte tilltalade nog så kommer de inte att skapa någon trafik, oavsett ranking. Låg CTR skickar signalen “det här är inte en relevant sida” till Googles algoritmer.

Många missar att ta med KPI för organisk CTR. Men genom att analysera denna data så kan du göra ändringarna som krävs för att öka din klickfrekvens.

Använd Google Search Console för att skapa rapporter du kan arbeta med.

Varumärkestrafik

Varumärke

Varumärkestrafik är den trafik som kommer via användare som söker på termer som innehåller ditt varumärkesnamn. Om varumärkeskännedom är viktigt för ditt varumärke (och det borde det vara), då bör varumärkestrafik vara din primära KPI.

Eftersom denna typ av sökningar genomförs av personer som redan vet vad de vill få ut av resultatet så är det trafik med väldigt hög konvertering.

Spåra denna KPI med Google Search Console

  1. Lägg till samtliga förekomster av ditt varumärkesnamn som filter i Search Console.
  2. Analysera hur antalet klick och exponeringar förändras.

Avvisningsfrekvens

Denna frekvens mäts i hur många procent av dina besökare som avvisar webbplatsen utan att utföra några åtgärder.

Avvisningsfrekvensen är en annan viktigt mätpunkt, inte minst eftersom den tydligt påverkar din ranking. Beroende på vilken marknad man tillhör så bör avvisningsfrekvensen ligga på i genomsnitt 40-60%. Är procenten högre så indikerar det att sidorna inte är relevanta för sökningen.

Övervaka dina sidors avvisningsfrekvens i din översiktsrapport på Google Analytics för att identifiera vilka som resulterar i höga frekvenser, försök med olika metoder för att se vad som kan hjälpa dig att minska den.

Genomsnittlig besökstid

Hur lång tid spenderar dina besökare vanligtvis på din webbplats? Är ditt innehåll tillräckligt engagerande för hålla kvar besökaren längre? 

Genomsnittliga besökstider på din webbplats är ett bra verktyg för att se just hur pass bra du engagerar den som besöker dig. Läser de hela artiklarna, klickar de sig vidare för att ta del av mer intressant innehåll osv.

Genom att övervaka besökstiden på din webbplats så ser du indikationer på kvalité för dina sidor och om du eventuellt behöver förbättra struktur osv.

För att förbättra besökstiderna kan du skapa mer djupgående struktur av din sida genom att lägga till intern navigation (brödsmulor), block för relaterat innehåll och fler interna länkar.

Kostnad per klick

Till skillnad mot betald sökannonsering (SEM) så betalar du inget till t.ex Google för organiska sökresultat. Dessa resultat har på sätt och vis ändå sin kostnad.

Kostnad per organiskt klick (CPC) definierar hur mycket du betalar per besökare via organiska sökresultat. Du kan kalkylera denna kostnad på följande sätt:

Din budget / Webbplatstrafik

“Din budget” är det du lägger på all optimering för SEO, SEO-experter, SEO-tjänster,  copywriting osv.

Är din strategi effektiv så kommer denna kostnad (CPC) minska för varje månad.

ROI

Du kan använda ROI (Return On Investment) som mätpunkt för att undersöka alla dina marknadskampanjer. Genom att räkna ut ROI för SEO så ser du om din nettovinst är värd investeringen som görs för optimering av din webbplats.

Räkna ut din ROI-procent:

(Vinst från investeringar – investeringskostnad) / investeringskostnad

Tänk på att det inte alls är ovanligt att inledningsvis få ett negativt resultat. Men med en lyckad strategi så kommer du se positiva resultat inom ett par månader.

Hitta dina mätpunkter (KPI) för att lyckas med din strategi

Att mäta samtliga KPIer är sällan effektivt. Koncentrera dig på att mäta de KPIer som gör skillnad för din verksamhet och dess mål. Här följer några kriterierna du kan använda för att välja vilka mätpunkter du bör använda för att analysera dina SEO-resultat och skapa en strategi.

  • Specificera dina mål. Vad vill du uppnå? Var specifik så att du kan mäta dina mål. Vill du ha fler besökare, ange då ett mål som kan vara t.ex 30% fler besökare innan årets slut.
  • Planera och sätt upp en budget för sökmotoroptimering av din webbplats.
  • Se över vilka verktyg och tjänster du behöver använda för att kunna skapa en tydlig strategi och för att kunna analysera dina mål. Sätt upp Google Analytics och Google Search Console till att börja med. Välj sedan passande premiumtjänst för SEO.

Vi kan hjälpa dig!

Om du är förvaltningskund hos Angry Creative så kan du förbereda en strategi som vi sedan kan hjälpa dig att implementera på din webbplats. Skapa ett ärende och anteckna de punkter ni kommit fram till.

Avslutande tips

Avslutningsvis följer här 5 snabba tips som borde vara mer eller mindre självklara när du arbetar med SEO och marknadsföring av din webbplats.

  1. Lär dig så mycket du bara kan om SEO från flera olika källor. Missa inte vår serie av artiklar för sökmotoroptimering i vår kunskapsbank.
  2. Håll dig uppdaterad. Mycket ändras och snabbt. Google genomför kontinuerligt förändringar som du vill vara up to date med.
  3. Ha tålamod! Effektiv SEO kräver hårt arbete och tid, inget sker över en natt. Det är värt det i längden. Studier visar att just SEO är det som ger bäst ROI för inkommande marknadskanaler.
  4. Undvik tveksamma metoder till varje pris. Att t.ex köpa inkommande länkar kan många gånger bli dyrare än att satsa på vedertagna metoder för SEO.
  5. Spamma inte!

Lycka till med din analys och att skapa en SEO-strategi!

Är du taggad att läsa mer om hur du optimerar din webbplats för sökmotorer? 

Sökmotoroptimering

Missa inte våra andra artiklar i ämnet.

Är du redo att ta nästa steg med din webbplats?

Vi tar ansvar för drift, underhåll & förvaltning av WordPress och WooCommerce. Vi tar över ansvaret från er nuvarande leverantör och löser löpande buggar och andra problem som kan uppstå. Allt för en fast månadsbudget.

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading