WordPress och EU:s cookielagstiftning – följer du den?
Ansvarsfriskrivning: Detta är inte skrivet av en juridisk expert, det här är bara några tankar om frågan som vi hoppas kommer vara användbara, det är inte tänkt som juridisk rådgivning.
UPPDATERING: hoppa till botten av detta inlägg för den senaste uppdateringen!
Det finns en bra sammanfattning av vad EU:s cookielag är och innebär här. Det är en kommersiell sida men ger en tydlig förklaring.
Som artikeln antyder är det första steget att ta reda på vilka cookies din WordPress-webbplats använder. WordPress i sig använder cookies. Här är informationen om vilka cookies WordPress använder. Det finns en bra diskussion om WordPress cookie-situationen här – det ser ut som om ”kommentar-cookien” är den enda som diskuteras när det gäller att kräva samtycke.
Det kan också finnas cookies som utfärdas av tredje part såsom tillägg och annan programvara eller tjänster som används på webbplatsen såsom kommentarer/analystjänster.
När du väl vet vilka cookies din webbplats använder är det förmodligen en bra idé att inkludera en cookiepolicy tillsammans med din webbplatss andra juridiska uttalanden (Användarvillkor, Sekretesspolicy, Ansvarsfriskrivning) – vissa som redan krävs enligt lag.
Titta på detta exempel på en välkonstruerad och tydlig integritetspolicy som referens.
Det ska bli intressant att se hur EU:s WordPress-community reagerar på lagstiftningen: det är troligt att en bästa praxis kommer att dyka upp under de kommande månaderna om lagen fullt ut kan verkställas.
Detta är inte ett 100 % heltäckande svar, men förhoppningsvis är det användbart som referens.
UPPDATERING: Det räcker tydligen inte att bara ha en cookiepolicy: användare måste uttryckligen samtycka till att ta emot cookies. Här på Angry Creative håller vi på den politiska vägen och ser vad som händer.
UPPDATERING 2: Det här är det bästa rådet jag har sett – det är ett plugin som påpekar att DMCS (avdelningen som övervakar bestämmelser i England) inte har en popup, bara en policy (och deras policy finns här). Så tills de introducerar ett popup-fönster, så skulle vi säga att räcker med bara en policy, men återigen är detta inte auktoritativt, bara en diskussion om situationen.
UPPDATERING 3: Detta Google Chrome-tillägg ser ut som ett riktigt användbart sätt att analysera cookies som körs på din webbplats och generera information för din cookiepolicy.
UPPDATERING 4: Lagen ändrades precis innan den trädde i kraft för att tillåta ”underförstått samtycke” – läs denna Guardian-artikel för mer information. Vår nuvarande syn på allt detta är att det förmodligen är (a) nödvändigt att ha en bra cookiepolicy som en del av din övergripande integritetspolicy, (b) bra att förstå vilka cookies din webbplats använder och (c) att inte implementera en irriterande och påträngande popup-/samtyckesruta. Men om du eller dina kunder verkligen känner ett behov av att ha en, då finns det flera bra tillägg att välja mellan i WordPress tilläggsbibliotek.
UPPDATERING 5: Från och med januari 2013 verkar det som om du inte längre behöver be om uttryckligt samtycke. Men vi rekommenderar en cookiepolicy med cookie-revision för att säkerställa efterlevnad.
Om du vill ha ytterligare utbildning och support för din WordPress-webbplats, hör av dig!
Du kanske även är intresserad av dessa artiklar
Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Briqpay fokuserar på att skapa anpassade användarvänliga flöden vid försäljning mellan företag. D…
Read moreBriqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Konverteringsoptimering
Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…
Read moreKonverteringsoptimering
Affärssystem (ERP) för WooCommerce
Vi hjälper dig att förstå vad ett affärssystem är varför det är nödvändigt för er …
Read moreAffärssystem (ERP) för WooCommerce
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.
Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?
Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå