Hem / WordPress / Hur man förbereder innehåll för en WordPress-webbplats

Hur man förbereder innehåll för en WordPress-webbplats

De flesta webbplatser handlar om innehållet – det finns information av något slag som ska kommuniceras – det är anledningen till webbplatsen! Det kan vara ”köp våra produkter”, ”hyr våra tjänster” eller ”det här är viktig offentlig information”, men oavsett budskapet är de flesta webbplatser där för att kommunicera innehåll effektivt.

I ett typiskt WordPress-projekt kan Angry Creative erbjuda planering, design och utvecklingstjänster, men vi skulle inte skapa allt innehåll från grunden också – att göra det skulle betyda att vi kände till din verksamhet och dina mål lika väl som du gör (vilket är osannolik!). Så någon gång måste det ske ett överlämnande av innehåll från dig (klienten) till oss så att vi kan lägga till det på webbplatsen.

Vilket innehåll behöver du?

Det första steget är att få ihop en webbplatskarta som beskriver de sidor och avsnitt som din webbplats kommer att innehålla. Om du inte har en ännu, se denna artikel för att ta reda på hur du gör det eller kontakta oss så pratar vi dig genom processen. Webbplatskartan kommer att berätta vilket innehåll du behöver, men den innehåller troligen:

  • Textinnehåll
  • Bilder
  • Annan typ av innehåll så som video, podcasts, inbäddningar av olika slag
Innehållsstrategi

Varför är det viktigt att lämna över innehåll på rätt sätt?

Vanligtvis lägger vi bara upp tillräckligt med innehåll för att visa all design, mallar och funktionalitet som krävs. Vi kan använda tillfälligt innehåll för det, men om du ger oss ditt innehåll att använda, kommer webbplatsen att vara så mycket närmare att gå live när du först ser den. Så vad är det rätta sättet att lämna över innehåll?

Text

Allt textinnehåll du skickar till oss ska vara lätt att kopiera och klistra in från. Ordbehandlingsprogram som Word, Google Docs eller Apples iWork är alla bra verktyg att använda här – då kan du lägga till rubriker, fet/kursiv betoning, länkar och bilder i texten för att visa oss hur du tänker att sidan ska se ut. Observera att om du inkluderar bilder i dokument måste du också förse oss med en separat fil för varje bild (enligt nedan).

Bilder och grafik

Du bör tillhandahålla grafiska filer (som logotyper) i ett redigerbart digitalt vektorformat. Du bör tillhandahålla fotografier i ett högupplöst digitalt format. Om du väljer att köpa stockfotografier kan vi föreslå tjänster. Om du vill att vi ska söka efter fotografier åt dig kan vi estimera för det.

Video

Om du vill ha video på din webbplats rekommenderar vi starkt att du använder tjänster som YouTube, Vimeo eller liknande och sedan bäddar in den på din WordPress-webbplats: det är generellt sett en mycket bättre upplevelse för dig och dina användare. Du måste ladda upp dina videor och skicka över länkarna till oss så att vi kan inkludera dem. Om det är privata videor behöver vi antingen inbäddningsinstruktioner eller inloggningsuppgifter för ditt konto också.

Befintligt webbplatsinnehåll

Om allt ditt innehåll finns på en annan webbplats, eller faktiskt en WordPress-sajt, är det ännu bättre – hänvisa oss bara till sidan! Om din nuvarande webbplats redan finns i WordPress kommer vi i allmänhet att be om en databasdump så att vi kan importera innehållet exakt som det är. Låt oss veta om så är fallet – det kan spara flera dagars arbete!

Behöver jag få allt innehåll 100% färdigställt innan ni kan börja?

Om du har 100% färdigt innehåll är det perfekt! Om inte, gör saker färdigt så långt som möjligt. Vi lägger till allt innehåll du skickar och fyller i luckorna med tillgälligt innehåll. När staging-webbplatsen har gjorts tillgänglig för dig kommer du att kunna redigera och slutföra webbplatsens innehåll direkt på webbplatsen.

Hur ska jag organisera och ge er innehållet?

Det bästa sättet vi har hittat för att strukturera innehållet är att skapa en mapphierarki som matchar din webbplatskarta och att lägga till dokument, bilder och instruktioner i varje mapp. Lägg sedan till allt i en ZIP-fil och skicka det med Dropbox, Google Drive, e-post eller WeTransfer (eller annan filöverföringstjänst).

Om du har andra förslag, berätta det för oss – så länge det är tydligt och lätt att räkna ut vad som är vad och att överföra det så fungerar det mesta.

Sammanfattning

I den här artikeln har vi tittat på vilken typ av innehåll som utgör en typisk webbplats och hur man förbereder och lämnar över det till Angry Creative på det mest effektiva sättet. Det ger oss mer tid till att faktiskt skapa en fantastisk webbplats åt dig!

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading