Det finns många plattformar för marknadsföringsautomatisering, men större företag och företagskunder kommer vanligtvis att välja en av de ledande plattformarna, såsom Salesforce Pardot. Men vad är det och vad behöver du veta när det gäller att integrera det med WordPress?
Vad är Pardot?
Pardot är ett verktyg för automatisering av marknadsföring från företag till företag som syftar till att anpassa försäljning och marknadsföring genom att hjälpa marknadsförare att vårda och värma upp säljleads. Applikationen fångar kundinformation och spårar interaktioner, så att marknadsförare kan bedöma deras relevans och vårda dem på lämpligt sätt. På så sätt kan kalla leads återuppstå och vårdas.
Innehållet som levereras kan anpassas så att specifika erbjudanden visas, eller så skickas e-postmeddelanden endast enligt användarens preferenser.
Leads bedöms via automatiska poängsättnings- och betygsmetoder, och om de börjar visa intresse kan realtidsmeddelanden notifiera säljteamet att följa upp dem.
Med tydlig spårning av kundens resa kan marknadsföringen bättre identifiera vad som ledde till konverteringen och i sin tur tydligare förstå vilka marknadsföringsinsatser som ger bäst avkastning på investeringen.
Det heter officiellt Salesforce Pardot, eftersom det ägs av CRM-jätten Salesforce. Det är därför ingen överraskning att marknadsföringsautomationslösningen kombineras sömlöst med Salesforce-produkter för en verkligt integrerad försäljnings- och marknadsföringsstack.
Pardot faktureras årligen, med ett årskontrakt, och kostar mellan 12 500 – 150 000 kr i månaden för upp till 75 000 kontakter. Priset varierar beroende på vilken funktionalitet som krävs. Ytterligare funktionalitet kan läggas till mot en extra kostnad.
Hur integreras Pardot med WordPress?
Det finns ett tillägg för WordPress – skapat och underhållet av Pardot – som integrerar de två plattformarna. Det är gratis och installeras på samma sätt som andra tillägg för WordPress.
När det har installerats och aktiverats måste några Pardot-kontoinloggningsuppgifter, en användarnyckel och kampanjspårningskod skickas in för att koppla ihop dina WordPress- och Pardot-konton. Detta behöver bara göras en gång.
Vilken funktionalitet ger en Pardot/WordPress-integration?
När Pardot-tillägget är aktiverat läggs en Pardot-knapp till i WordPress verktygsfält. Detta gör att du kan infoga formulär och lägga till dynamiskt innehåll på dina WordPress-sidor och inlägg.
Det är snabbt och enkelt att göra, och ingen kodning krävs. Istället lägger tillägget till kortkoder på sidor och inlägg och widgets i sidofält.
Hur är supporten?
Support för något sådant här kan hanteras av din IT-avdelning eller digitala partner, men det kan ändå vara bra att veta att tillägget uppdateras regelbundet och att frågor besvaras snabbt.
Slutsats
Sammanfattningsvis så integrerarss Pardot enkelt med WordPress. Det håller bra underhållsnivå, uppmärksam support och det är enkelt att lägga till några av Pardot-funktionerna på din WordPress-webbplats.
Du kanske även är intresserad av dessa artiklar
Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Briqpay fokuserar på att skapa anpassade användarvänliga flöden vid försäljning mellan företag. D…
Read moreBriqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Konverteringsoptimering
Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…
Read moreKonverteringsoptimering
Affärssystem (ERP) för WooCommerce
Vi hjälper dig att förstå vad ett affärssystem är varför det är nödvändigt för er …
Read moreAffärssystem (ERP) för WooCommerce
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.
Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?
Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå