Hem / WordPress / Saker att tänka på vid migrering

Saker att tänka på vid migrering

En migrering kan handla om att byta adress på webbplatsen eller byta hostingpartner, men desto vanligare är det att man tittar på att byta plattform från ett annat system till WordPress. Ett sådant byte kan ge stora vinster i form av minskade licenskostnader, tydligare administration eller minskat konsultberoende.

När behöver man hjälp vid migrering?

Migrering

Det finns olika nivåer av migrering, en nivå mer för nybörjare och en nivå som kräver expertutvecklare. Som nybörjare är migrering att flytta en webbplats från en URL till en annan URL en lätt form. Detta kan man göra exempelvis efter ett byte av företagsnamn eller domän. Detta kan enkelt göras med WP-CLI eller Search Replace DB. Att byta hostingbolag ligger även det i denna nivå av migrering och där har de flesta hostingbolaget en guide för att hjälpa en.

Du behöver använda dig av expertutvecklare när du utför en migrering där man byter plattform, exempelvis att byta från EpiServer till WordPress. En vanlig anledning till att man byter plattform från EpiServer till WordPress är för att sänka driftkostnader. De allra flesta webbplatser använder sig inte av alla funktioner som finns i EpiServer utan har upphandlats eftersom det upplevdes som tryggt. Stora värden som hade kunnat gå in i projektet kan istället ha gått till licenskostnader, vilket normalt inte är det man vill.

Viktiga saker att tänka på vid migrering

  • När migrering sker är det av stor vikt med permalänksstruktur är densamma som den föregående sidan. Det kan vara katastrofalt för webbplatsens SEO om permalänkar går sönder. Permalänkar är namnet på en sida, i detta fall angrycreative.se/sida/. Det många missar är betydelsen av de gamla permalänkarna, eftersom de är indexerade av sökmotorer och kan ha mycket länkar till posterna och sidorna, vilket ger ett högt värde till din webbplats.
  • En fallgrop som många faller på när de migrerar sin sida är att de inte lägger vikt vid SEO i migreringen och framtagandet av den nya mallen, vilket leder till att de tappar besökare. Att ha ett högt SEO-värde ger ett högt värde till din sida. Att ta hjälp av en SEO-expert i migreringen är att rekommendera för att på sikt inte tappa besökarna. Varför jobba på att ha en aktiv besökartrafik för att sedan tappa hela besökarmängden?
  • Mycket planering behöver läggas på webbplatsens informationsarkitektur och hur man lagrar så kallad metadata. Detta är viktigt då stora värden kan gå förlorade om vissa typer av data försvinner i flytten.
  • Att göra en automatiserad innehållskonvertering sparar både tid för din redaktion och det finns större möjlighet att anpassa innehållet till webbplatsen. Man måste som regel bygga metoder som konverterar innehållet från nuvarande plattform till WordPress-plattformen, antingen via att ”skrapa” innehållet från den gamla sidan, eller en lösning där man konverterar databasens poster till ett kompatibelt format.

Vad kan vi hjälpa till med?

Vi kan hjälpa er med er migrering, simpel som komplex. Med ett team av expertutvecklare har vi kompetensen att genomföra komplexa konverteringar som att till exempel övergå från en annan plattform till WordPress, utan att tappa vare sig funktionalitet eller utseende.

Du kanske även är intresserad av dessa artiklar

briqpay-feat

Mattias Tengblad | Reading time 3 min

Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel

feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 minutes

Konverteringsoptimering

Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…

Read more
feat-cro

Mattias Tengblad | Reading time 8 min

Konverteringsoptimering

feat-app

andershermansson | Reading time 12 min

Affärssystem (ERP) för WooCommerce

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.

Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?

Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå

Loading