Marketo är en av de fyra mest kända marknadsföringsautomationsplattformarna för företagskunder. Här förklarar vi vad det är och vad du behöver veta om hur det integreras med WordPress. Är du istället nyfiken på hur Pardot kan integreras med WordPress? Läs vår guide om Pardot Marketing Automation och WordPress för att få all information du behöver.
Vad är Marketo?
Marketo beskriver sig själv som ”världsledande inom marketing automation för företag av alla storlekar”.
Marketo hjälper företag att hittas av människor som söker efter det de säljer. Med köpare som numera styr en stor del av sina egna resor, är leadgenerering en nyckelaspekt i marknadsföringsstrategin. Marketo bygger landningssidor och formulär, som förbättras av inbyggd sökmotoroptimering (SEO), och driver mer kvalitetstrafik till webbplatsen. Kända besökare känns igen och kundprofiler kan byggas. Att rikta in sig på rätt personer med annonser hanteras genom ett målgruppsnav som integrerar Facebook, Google, LinkedIn och andra annonsplattformar och alla kampanjer kan förstärkas med sociala medier. Skräddarsytt, personligt innehåll kan levereras efter beteende och intressen.
För att vårda leads och bygga relationer kan skalbara och automatiserade kampanjer byggas och köras över kanaler. Dessa engagerar kunder via e-post, mobil och meddelanden och reklam i appen.
Lead scoring tillåter företag att identifiera sina bästa framtidsutsikter och integration med CRM-paket gör att försäljningsåtgärder kan triggas i enlighet med beteende. Marketo har inbyggda integrationer för Salesforce.com och Microsoft Dynamics CRM; integrationer för Netsuite, Oracle, SAP Cloud for Sales och SugarCRM; och andra CRM-paket kan länkas via anpassade konfigurationer.
Kampanjspårning innebär att marknadsföringsprogram kan mätas och analyseras, så att de kan optimeras för förbättrad framtida prestanda.
Prissättning för Marketo är inte tillgänglig fören du gör en specifik försäljningsförfrågan. Vissa källor anger dock priser som börjar från 11 950 kr/per månad, baserat på ett årskontrakt.
Hur integreras Marketo med WordPress?
Till skillnad från andra leverantörer av marknadsföringsautomation har Marketo inte byggt ett eget tillägg för WordPress. Istället finns tredjepartstillägg tillgängliga, varav tre är listade på Marketo LaunchPoint, en resurs som beskriver integrationer tillgängliga från Marketo-partners.
Det finns också några gratistillägg listade i WordPress tilläggsbibliotek, men många av dem har inte testats med nuvarande versioner av WordPress eller har inte underhållits på några år. På grund av detta, och eftersom de inte kommer från godkända Marketo-partners, rekommenderar vi att du är försiktig när du använder dem. Din digitala byråpartner kan vägleda dig om i bästa sättet att gå vidare om du är tveksam.
Vilken funktionalitet ger en Marketo/WordPress-integration?
De tre tillägg som visas upp av Marketo har var och en olika funktionalitet.
WordPress Marketo Integration Connector från Grazitti Interactive
Med detta Marketo-tillägg från Grazitti Interactive kan en användare:
- Notifiera automatiskt prenumeranter om nya blogginlägg
- Skicka en sammanfattning av flera blogginlägg från deras WordPress-webbplats
- Förifyllda formulär eller begränsa förifyllning där dynamiska fält används
- Aktivera popups med förinställda tider enligt besökarnas intresse
- Anpassa sidor, visa relevant innehåll för kända besökare baserat på deras intressen, bransch och mer.
Tillägget har en initial installationskostnad och en årlig avgift.
MSync – Integrera Marketo Forms i WordPress från Magic Logix
MSync-tillägget från Magic Logix gör att formulär enkelt kan skapas och bäddas in i WordPress.
Den skapar och publicerar formulär som gör att mer avancerade åtgärder kan vidtas med resulterande leaddata:
- Spåra leder omedelbart
- Ändra data innan du automatiskt skickar leads till Marketo
- Lägg till fält genom att dra och släppa
- Ändra fält, lägg till anpassade fält
- Bädda in formulär i inlägg, på sidor och i WordPress-widgets.
Marketo WordPress Connector från LeadMD
Med LeadMDs Marketo WordPress Connector kan en användare e-posta enskilda eller flera WordPress-inlägg till Marketo-listor.
Det integrerar också WordPress med Marketo-spårning så att kampanjens effektivitet kan analyseras.
Det kräver inte att en användare återskapar innehåll eller bygger komplexa e-postmeddelanden, utan fungerar helt enkelt med en mall, så att användarna kan välja innehållet, mottagarna och den schemalagda sändningstiden. Utvalda bilder och metadata läggs till automatiskt, tillsammans med ikoner för sociala medier för att förstärka innehållsdelning.
Tillägget kostar 9 990 kr årligen, vilket inkluderar fem timmars installation och konfiguration.
Hur är supporten?
Support för varje tillägg tillhandahålls av dess utvecklare och täcks av de årliga kostnaderna i förekommande fall. Men Marketo har också ett communityforum som heter Marketing Nation. Här kan användare dela information, idéer och bästa praxis.
Slutsats
Vissa andra leverantörer av marknadsföringsautomatisering tillhandahåller sina egna tillägg – gratis. Även om Marketo inte gör detta, tillhandahåller tredjeparts tillägg åtminstone en rad funktioner, vilket gör att användarna kan välja det som är rätt för dem. Som med alla WordPress-tillägg är de enkla att konfigurera och hantera.
Vill du lära dig hur marknadsföringsautomation kan förbättra din WordPress-webbplats? Utforska vår guide till marknadsföringsautomation för WordPress och upptäck hur du kan effektivisera dina marknadsföringsinsatser.
Du kanske även är intresserad av dessa artiklar
Briqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Briqpay fokuserar på att skapa anpassade användarvänliga flöden vid försäljning mellan företag. D…
Read moreBriqpay – flexibel betallösning för B2B e-handel
Konverteringsoptimering
Vad är konverteringsoptimering?. Konverteringsoptimering (CRO) är processen att öka andelen konve…
Read moreKonverteringsoptimering
Affärssystem (ERP) för WooCommerce
Vi hjälper dig att förstå vad ett affärssystem är varför det är nödvändigt för er …
Read moreAffärssystem (ERP) för WooCommerce
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få massor med tips, inspiration och insikt om WordPress och WooCommerce och den digitala världen bortom.
Dags att ta nästa steg mot en affärsnyttigare webb?
Kontakta oss så kan vi prata mer om hur vi tillsammans kan ta er verksamhet till nästa nivå