En introduktion till WooCommerce:
Så sätter du upp en WooCommerce E-handel i WordPress i 10 steg.

Att komma igång med en E-handel kan vara svårt och det är lätt att missa ett steg. Denna guide tar dig från intresse till att ha en fullfjädrad webbshop i WordPress – komplett med verktygen du behöver för att själv klura ut nästa steg i din resa som E-handlare.

Guiden består av 10 steg och dessa är:

  1. Vad är WordPress och WooCommerce?
  2. Vart skall jag vända mig för plugins & teman?
  3. Val av hostingleverantör
  4. Installera WordPress & WooCommerce
  5. Val av betallösning
  6. Val av fraktleverantör
  7. Köpvillkor, fraktvillkor, allmänna villkor & cookienotiser
  8. Sätt upp skatter & zoner
  9. Ordna följesedlar & packlistor
  10. Sätt upp spårning

Vad är WordPress och WooCommerce?

WooCommerce är det största och mest välutvecklade projektet för E-handel med WordPress som finns. Projektet drivs av företaget Automattic, som också är skaparna av WordPress. WooCommerce är idag den mest använda E-handelslösningen för små och mellanstora E-handlare i världen och växer stadigt.

Då WordPress och WooCommerce är öppen källkod har man full frihet att ändra som man själv vill och där all dokumentation finns på nätet. Detta skapar ett leverantörsoberoende som är svårt att få till med exempel en hyrlösning. Det finns sedan mängder av människor som kan hjälpa till om man skulle råka köra fast.

Det kan vara väldigt svårt att som inköpare veta vem man skall vända sig till för att få bra hjälp om man kör fast. Den allra säkraste lösningen är att leta efter en leverantör som är ansluten till det officiella partnerprogrammet, WooExperts. De som är listade i detta program är endast där på inbjudan av skaparna av WooCommerce och är det närmaste man kan komma en garanti om att arbetet blir bra utfört. Angry Creative innehar guldstatus, vilket är den högsta tillgängliga statusen som går att få i programmet.

Vart skall jag vända mig för plugins & teman?

I grunden är både WordPress och WooCommerce öppen källkod och kostar därför ingenting. För att kunna använda WordPress och WooCommerce måste man dock ofta ha extra funktioner som inte ingår. Dessa kallas plugins och det finns tusentals kostnadsfria sådana. Vi har gjort ett antal WordPress plugins som finns kostnadsfritt, men också många skräddarsydda. Allt som är kostnadsfritt finns som regel på WordPress.org, men för WooCommerce måste man ofta betala en mindre summa för många av de grundfunktioner man behöver använda. Dessa köper man allt som oftast på Woocommerce.com.

Man bör vara försiktig med vad för tillägg man väljer. De tillägg som finns på woocommerce.com är alla granskade och underhålls, men på wordpress.org görs enbart en mindre granskning. På tredjepartssidor som tex themeforest.com kan man hitta mängder av plugins, men kvalitén kan vara väldigt ojämn. Vi rekommenderar därför som regel att alltid använda Woocommerce.com och wordpress.org, alternativt att anlita en expert.

Vad gäller teman så rekommenderar vi att man använder Storefront. Vi arbetar normalt själva med vårt eget standardtema i våra E-handelsprojekt. I detta tema har vi ärvt in förbättringar som vi utarbetat lösningar i och har bland annat en avsevärt förbättrad checkout och up-sell-funktioner. Ett sådant tema passar för den mer ambitiösa E-handlaren som vill genomföra ett riktigt bra projekt, men för någon som startar upp så räcker Storefront alldeles utmärkt.

Hosting för WordPress & WooCommerce

Om man skall ha en E-handelslösning som får kunder så är det en fördel om man har den lösningen på Internet. Därför behöver vi titta på en hostingleverantör som kan drifta vår lösning.

När det gäller att inhandla hostingtjänster så kommer man att ha olika krav beroende på vart man är i sin utveckling. Generellt sett så befinner man sig i en av tre stadier; Startup, Sub-enterprise och Enterprise.

Oavsett vilken lösning man väljer är det viktigt att använda sig av SSL. SSL innebär att överföringen mellan din E-handelsplats och slutkunden är krypterad. Detta är oerhört viktigt eftersom du som E-handlare kommer att hantera delar av människors personuppgifter och betaluppgifter och utan SSL är det enkelt för en anfallare att avlyssna kommunikationen mellan er lösning och kunden och på så sätt komma över information som är känslig.

Det finns en mängd olika typer av certifikat, men det allra minsta skyddet man kan använda är Lets Encrypt. Lets Encrypt är ett projekt för att stärka säkerheten på webben och genom donationer från många av världens största företag kan de ge ut SSL-certifikat kostnadsfritt. Det enda som behövs för dig som använder det är att din hostingpartner har en automatiserad lösning för att sköta processen runt detta – men det har de flesta respektabla hostingpartners idag.

När man är en Startup så har man inte alltid så många kunder. Det spelar kanske inte jättestor roll om något blir tokigt lite då och då, så länge priset är rätt och lösningen fungerar tillräckligt bra. Fokus här är på att de går snabbt att ändra i lösningen och att det är billigt att ändra i den. Det man vill titta på här är en generell leverantör som man kan växa i tills man når nästa nivå. Här vill man att de skall tillhandahålla en så stabil tjänst som möjligt samtidigt som de har en bra support. Här rekommenderar vi Oderland webbhotell eller wpengine.

Som Sub-enterprise-kund så har man antagligen varit igång ett tag och omsätter en del pengar på sin lösning. De utmaningarna som man ställs inför här handlar ofta om att man vill ut på fler marknader eller ta ”nästa steg”. Här blir det viktigt med saker som att att E-handelslösningen inte går ner när man kör en större kampanj, att testmiljöer inte är publika så att de indexeras av sökmotorer eller kanske att när en uppdatering körs så finns det ingen möjlighet att varukorgen/kassan kraschar av misstag. Med prestandaoptimeringar och moderna utvecklingsprinciper (automatiserade tester, byggjobb, versionshantering, VPN med mera) så försäkrar man sig om att detta inte händer.

När man är på den här nivån så rekommenderar vi Synotio WordPress hosting som är vår lösning där vi kombinerat våra 10 år som WordPress-leverantörer. Här tar vi totalansvar för att webbshoppen ligger uppe och fungerar detta garanterar vi med viten (återbetalningsskyldighet).

Som Enterprise-kund så kan ett enda misstag motsvara enorma förluster. Därför är behovet av processer och en lösning som alltid ligger uppe en grund i kravställningen. Vad som ofta glöms av är dock hur man skall få ihop samarbetet mellan olika utvecklare. Speciellt komplicerat blir det när det finns utvecklare och andra internt som behöver samarbeta med externa leverantörer.

Synotio erbjuder för detta ändamål en Infrastructure as a Service (IaaS) plattform. Det innebär att man kan köpa hosting och utvecklingsprocesser tillsammans, vilket ger möjlighet att utnyttja både externa och interna resurser om man så vill och få DevOps hjälp på köpet.

Installera WordPress & WooCommerce

När du väl valt vilken hostingleverantör som passar dig så är det dags att installera WordPress och WooCommerce. Utförandet ser lite olika ut beroende på vilken lösning ni har valt, men i essens så genomförs först 5-minuters installation av WordPress. Efter detta är klart så är det inte svårare än att gå in under ”Tillägg”, söka efter ”WooCommerce” och installera.

När detta sedan är klart så går ni in under ”Utseende” -> ”Teman”. Här kan du söka efter teman som finns fritt tillgängliga. Sök här efter ”Storefront” och klicka på installera. Efter att du gjort detta kan det vara värt att se över sidan och se till att allting är översatt till det språk önskat. Eftersom temat kommer från WordPress.org så kan du, om översättningen inte är komplett, gå in på Translate WordPress, leta upp temat och hjälpa till att översätta det.

Nu är grunden lagd men det är även här det svåra arbetet börjar – att få alla inställningar att bli som man vill ha dem.

Val av betallösning

Det finns en hel uppsjö betalleverantörer och de olika leverantörernas leverantörer och lösningar ser alla olika ut. Därför är det viktigt att man har en idé om vilka kunder man har samt på vilka marknader man skall vara aktiv. Undersök vilket alternativ som passar just dig. Det finns ingen universell lösning som alltid är rätt. Ibland vill inte heller betalleverantörerna ha just den tjänsten du tänker sälja för att de inte tycker att du passar som kund hos dem. Då får man leta vidare.

Om man är en Startup så är kostnader ofta fördelaktigt att hålla låga. Som standardlösning så kan man alltid använda PayPal, men billigast är antagligen att använda sig av Stripe.

TIPS: På e-handel.se finns det en prisjämförelse för olika kortbetalningar som är väldigt användbar när man väljer betallösning.

Ett annat bra alternativ är Klarna. Klarna är ett hushållsnamn i Skandinavien och upplevs som ett tryggt alternativ som via sin smidiga lösning ökar konverteringen i sista steget i kassan. Nackdelen är att det kan krävas en ganska bra omsättning för att kunna förhandla till sig ett riktigt bra avtal. Klarnas plugin hittar ni kostnadsfritt på woocommerce.com.

TIPS: Klarnas kunskapsbank innehåller mängder av tips & trix för E-handlare.

Tänk på att det oftast tar ett antal veckor innan avtal är klara och denna process är i hamn. Det är därför viktigt att driva flera processer samtidigt.

Val av fraktleverantör

Frakt är precis som betalleverantör en lång urvalsprocess samt ett lång avtalsförfarande. Här behöver man ställa sig frågan; Vart befinner sig kunderna? Vad är det för typ av produkter som behöver fraktas? Hur skall saker lagerhållas? Om saker inte lagerhålls lokalt kan det vara värt att undersöka mer omfattande 3PL lösningar (Third party logistics) eller dropshipping – men för nu förutsätter vi att det som skall skickas är på plats.

Några av de vanligaste leverantörerna är Postnord, DHL, DSV, Schenker, Bussgods, UPS och Fedex. De har alla olika priser, samarbetspartners och lösningar som tål att jämföras. Det finns sedan även fraktmäklare som lyckas pressa priser ytterligare genom samfrakt eller helt enkelt bra förhandlingar. Av dessa kan man nämna några tjänster som till exempel Grossist.seFraktjakt, Fraktsysteme-handel.se:s Edge eller Pluskontots DHL-rabatt.

Många av fraktleverantörerna har färdiga plugins för integration till deras onlinetjänster för att automatiskt avisera försändelser och liknande. UPS och Fedex har officiella plugins men för övriga leverantörer behöver man vända sig till hyrlösningar så som wp-plugs.

Sätta upp fraktkostnader & fraktklasser

Att sätta upp sina fraktkostnader precis som man vill ha dem i WooCommerce kan vara krångligt om man till exempel inte använder sig av kostnadsfri frakt eller ett fast fraktpris. Skall man sälja saker som varierar i storlek och tyngd så kan det lätt bli många undantag och hög komplexitet, vilket WooCommerce inte klarar av i sin grundutformning.

För att lösa detta vanligt förekommande problemet använder man sig ofta av Table Rate shipping som är en plugin som gör det möjligt att definiera komplicerade fraktuppsättningar. Denna plugin fungerar för de allra flesta E-handlare, men i vissa fall behövs skräddarsydd funktionalitet, vilket kräver att man anlitar en WooCommerce-expert.

Köpvillkor, fraktvillkor, allmänna villkor & cookienotiser

Sista steget i processen med betal- och fraktleverantören brukar vara att de godkänner din butik för att använda deras lösning. Det är därför viktigt att du, innan detta tillfälle, har skrivit klart dina villkor för webbplatsen. Din butik bör ha följande:

  • Allmänna villkor
  • Köpvillkor
  • Fraktvillkor
  • Information om cookies

Dessa texter tar ofta lång tid att producera och behöver anpassas till just den verksamhet som denna E-handeln kommer vara sysselsatt med. Tänk på att fördelaktiga fraktpriser och returvillkor ger nöjda kunder!

Ofta vill man på ett snyggt sätt informera om att och hur man använder cookies. Vi har skapat Custom cookie message som gör detta på ett smidigt sätt. Denna plugin visar en varning som kan läggas längst upp eller längst ner på webbplatsen och försvinner när man klickat bort det.

Sätt upp skatter & zoner

Beroende vilka marknader som skall säljas till och beroende på om man skall jobba med B2C eller B2B så är skattereglerna väldigt olika. Inom Sverige är det dels skillnad på vilken typ av produkter som säljs. Innan momssatser anges så rekommenderar vi alltid att man undersöker vad för momssats som gäller inrikes. Detta gör man enkelt på Skatteverkets webbplats.

Säljer man produkter inom EU är det relativt smidigt. Moms betalas av privatpersoner som vanligt men som företagare betalar inte moms. Skatteverkets webbplats ger även här bra information om hur detta fungerar.

Om man tänker sälja till företag inom EU så brukar det behövas en plugin för att kontrollera köparens VAT-nummer (momsregistreringnummer) i utcheckningen. Här kan man med fördel använda pluginen EU VAT number för att lösa ett sådant fält.

Säljer man varor utanför EU kommer kunden även få betala tullavgifter och det kan bli en hel del turer med tullen. Tänk på att vissa saker kan ha exportförbud och måste godkännas av myndigheter – så undersök noggrant först! Skatteverket har även här en bra guide.

Lägg till produkter

När vi satt igång med att hitta vår betalleverantör och fraktleverantör är det ett utmärkt läge att börja lägga till produkterna i butiken. Beroende på hur många produkter som skall finnas så kan detta antingen göras manuellt, alternativt att produkter får importeras från till exempel excel-listor. För detta behövs det ofta färdiga CSV import plugins eller så måste skräddarsydda verktyg utvecklas.

Om antalet produkter är begränsat så får man generellt det bästa tänkbara resultatet av att lägga till produkterna en och en. Varje produkt har en eller flera beskrivande texter och dessa är oerhört viktiga. Sökmotorer kommer att indexera dem så därför är det viktigt med bra och beskrivande texter, recensioner, snygga bilder med mera.

Tänk på att kategorisering och organisering av produkterna kommer vara viktigt för att bygga navigationen. Menyer blir mycket enklare att skapa om det finns en bra och tydlig struktur.

Förstå skillnaden mellan olika produkttyper

I WooCommerce går det att välja mellan ett par olika produkttyper. Det vanligaste är att välja mellan vanliga simpla produkter och variabla produkter.

Simpla produkter innebär att varje enskild produkt har ett eget produktnummer (SKU). Dessa produkter finns bara i ett utförande.

Variabla produkter innebär att produkten finns i flera variationer. Om du till exempel marknadsför mobilskal så kan ett skal för en iPhone vara en produkt – men de 10 olika motiven som finns på produkten kan vara variationer på detta skal.

Grupperade produkter innebär att du grupperar ihop flera andra produkter i en grupp. På så sätt skulle det gå att sälja varje produkt för sig som enskilda reservdelar – för att i en grupp även inkludera tjänsten ”montage”, så att kunden får en färdigmonterad produkt.

Det finns även produkttyper för prenumerationer, tjänster (virtuella produkter), nedladdningsbara produkter, affiliate med mera. WooCommerce har en omfattande guide kring de olika produkttyperna och hur de fungerar som är rekommenderar vidare läsning.

Ordna fakturor & packlistor

Följesedlar och packlistor är praktiska saker som ofta behövs för att göra det smidigt för dig som E-handlare. Detta är speciellt användbart om packning av produkterna inte hanteras externt. Om ni hanterar paketering själva, glöm inte att köpa packmaterial och emballage.

WooCommerce hanterar inte packlistor och fakturor i sitt grundutförande utan kräver plugins för att göra detta bra. Print invoices and packing lists är en plugin som ofta används för att skapa packlistor och fakturor, men behöver ofta handpåläggning för att det skall kännas som enhetligt med er övriga grafiska profil.

Sätt upp spårning

Vid det här laget har vi en fungerande E-handelslösning. Nu är det dags att marknadsföra vår lösning, bygga engagemang runt ert varumärke och förbättra den butiken successivt för att steg för steg öka försäljningen.

Grunden i detta vidareutvecklingsarbete är spårbarhet. Varje förändring som görs måste vi med hjälp av data kunna motivera. Därför är det oerhört viktigt att vi har analysverktyg som fungerar och som levererar rätt data till oss.

Google Analytics (GA) & Google Tag Manager (GTM) är två vanliga produkter som används för att analysera data. Google Tag Manager används som en anpassningsbar behållare inom vilken man kan lägga in GA och andra mätscript, men det går också att använda GTM till att spåra avancerade interaktioner såsom ett specifikt knapptryck eller om användare lyckats titta på en specifik del av sidan.

När man implementerar GA behöver man som regel använda sig av en plugin som synkar rätt WooCommerce-data till GA. Detta berättar för GA vad som är en konvertering och hur mycket ordern var värd. Detta ger tillgång till GA’s E-handels vyer, vilket är mycket fördelaktiga. Enhanced E-Commerce är en plugin som vi använt många gånger med framgång.

Hotjar är en tjänst som fungerar bra som komplement till GA & GTM. Hotjars häftigaste funktion är att den kan spela in vad besökarna gör på webbplatsen, vilket gör att det går att följa deras väg från att de går in på sidan till att det blir ett köp. Detta är ett bra sätt att analysera design och användbarhet på webbplatsen för att ta reda på vad som kan förbättras. Hotjar har även en hel del verktyg för till exempel olika typer av popups, kundundersökningar mm som kan vara intressant att använda.

Lycka till med E-handeln!